أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۴۱۷۴۵
زمان انتشار: ۱۰:۲۱     ۰۳ خرداد ۱۳۹۷
با تسلط کامل ارتش سوریه به دمشق و ریف آن، معادلات سوریه وارد مرحله جدید شد؛ مرحله‌ای که حرکت به سمت آن از آغاز جنگ اخیر غوطه شرقی، ضرورت داشته است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، اعلام شکست «پرچمداران ‌سیاه» در جنوب دمشق در اوایل ماه مبارک رمضان طبق برنامه ارتش سوریه قابل پیش‌بینی بود، بویژه آنکه منابع خبری وابسته به مقاومت از جمله روزنامه الاخبار لبنان در تاریخ ۱۲ ماه می(ماه جاری میلادی) در این خصوص گزارش‌های را منتشر کرده بودند.

دمشق و ریف آن طی ۷۲ ساعت گذشته تقریبا شاهد بدون وقوع هرگونه جنگ و درگیری بوده است و بدین ترتیب، زمینه برای تدارکات لجستیکی جهت اخراج بقایای عناصر تروریستی بر اساس توافق صورت گرفته بین تروریست‌ها و ارتش سوریه، فراهم شده است.

پس از آنکه پرونده تروریست‌ها در منطقه غوطه شرقی دمشق و قلمون شرقی بسته شد، ارتش سوریه منطقه غوطه غربی (جنوب دمشق) که آخرین مقر تروریست‌ها در جنوب پایتخت این کشور بود، نشانه گرفت تا اینکه این منطقه هم آزاد شد.

سرانجام ارتش سوریه در جریان عملیاتی یک ماهه، دوشنبه 31 اردیبهشت ماه سال 1397 موفق شد با به دست گیری کنترل اردوگاه مهم «یرموک» و منطقه راهبردی «الحجر الاسود» به حضور تروریستها در جنوب دمشق پایان دهد و بدین ترتیب رؤیای سرنگونی این شهر که حامیان غربی و منطقه‌ای تروریستها در سر داشتند، نقش بر آب شد.

در همین راستا، فرماندهی کل ارتش سوریه دوشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای از پاکسازی جنوب دمشق از اشغال داعش و بازگشت امنیت به کل دمشق(به مساحت1599 کیلومتر مربع) و مناطق پیرامون آن( به مساحت 18.032 کیلومتر مربع) خبر داد.

فرماندهی کل ارتش سوریه اعلام کرد که پس از سلسله عملیات نظامی، نیروهای سوری و متحدان آن منطقه حجر الاسود و اطراف آن در حومه جنوبی دمشق را به طور کامل پاکسازی کردند.

دمشق با دستآوردهای میدانی خود به دنبال خروج از هرگونه توافق برسر مناطق جنوبی است

یک منبع بلندپایه سوریه به روزنامه الاخبار گفت که پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده، شاخص‌هایی در روند تحولات جنوب سوریه با توجه به همکاری ارتش سوریه برای انجام تدارکات لجستیکی مربوط به احتمال بازگشایی محور درعا ارائه شود و طی دو هفته آینده، پرونده درعا واقع در جنوب سوریه با حضور نمایندگان زیادی از کشورهای تاثیرگذار روی تحولات سوریه پشت درهای بسته، مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

برخی منابع سوری معتقدند که دمشق سعی دارد با دستاوردهای میدانی خود از هرگونه توافقی که مسکو با بازیگران موثر در محورهای جنوبی سوریه می‌کند، خارج شود و این بدین معناست که ارتش سوریه به توافقی که جنوب این کشور را در حالت «وضعیت موجود» قرار می‌دهد، اکتفا نمی‌کند، بلکه خواستار توافقی است که متضمن ترسیم خطوط جدید و بازگشایی گذرگاه‌های مرزی سوریه با اردن تحت کنترل دولت سوریه شود.

«داعش» بدون «ولایات»

خروج عناصر داعش از دمشق و اطراف آن خسارت سنگینی را به داعش در «ولایت دمشق» وارد کرده است و وجه تسمیه «ولایات» اکنون تنها شبیه به «حالت رمزی» تبدیل شده که در بیانیه‌های داعش و رسانه‌های آن درج می‌شود.

حضور میدانی داعش در شرایط کنونی منحصر به سه محور می‌شود که کوچکترین مساحت آن،۲۵۰ کیلومتر مربع در استان درعا و بزرگترین آن در منطقه صحرانشین البادیه به مساحت ۷۵۰۰ کیلومتر مربع است که «ولایت البادیه» نامیده می‌شود.

محور سوم هم شرق فرات است که حدود ۵۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و داعش آن را «ولایت الخیر» می‌نامند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها