أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۱۸۳۲
زمان انتشار: ۱۹:۴۰     ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
درد شديد ناحيۀ شکم و قسمت بالاي آن که ممکن با احساس تهوع نيز همراه باشد، مي‌تواند نشانۀ مشکلات متعددي مانند مشکل گوارشي و سوزش معده يا حتي مسموميت غذايي باشد.
به گزارش پایگاه خبری 598، زنان باردار معمولاً مطالب زيادي در مورد بارداري هفته به هفته مطالعه مي‌کنند و صحبت‌هاي متفاوتي با ديگر مادران باردار در مورد علائم بارداري خواهند داشت. اما باز هم گاهي در مورد طبيعي بودن حالت‌ها و وضعيت خود ترديد دارند. براي برطرف شدن شک و ترديد خود به علائم دوران بارداري موجود در اين مطلب توجه کنيد و در صورت مشاهدۀ هر کدام از آنها با پزشک خود تماس بگيريد.

درد در ناحيهٔ شکم
درد شديد ناحيۀ شکم و قسمت بالاي آن که ممکن با احساس تهوع نيز همراه باشد، مي‌تواند نشانۀ مشکلات متعددي مانند مشکل گوارشي و سوزش معده يا حتي مسموميت غذايي باشد. اما اگر در نيمۀ دوم بارداري قرار داريد، اين درد مي‌تواند نشانه‌اي از پره‌اکلامپسي يا مسموميت حاملگي باشد که عارضه‌ا‌‌ي بسيار خطرناک و نيازمند مراقبت فوري است. اگر در يک يا هر دو سمت قسمت پاييني شکمتان درد شديد داريد، دليل آن بايد حتماً توسط پزشک بررسي شود. اگرچه ممکن است اين درد ناشي از کشيدگي رباط باشد که در دوران بارداري عادي است، اما مي‌تواند نشانۀ مشکلات خطرناک ديگري که البته خيلي شايع نيست نيز باشد، اين عارضه‌ها عبارتند از:
• بارداري خارج از رحم
• سقط جنين
• زايمان زودرس
• پاره شدن فيبروم رحم و خونريزي داخلي
• جدا شدن زودرس جفت

تورم شديد دست و پا
تورم اندک دست و پا در اواخر دوران بارداري امري طبيعي است، اما اگر در نيمۀ دوم بارداري اين تورم‌‌ها شديد يا به شکل ناگهاني ايجاد شود، صورت نيز ورم کند و با سردرد يا مشکلات بينايي مثل تاري ديد، دوبيني يا جرقه زدن در چشم همراه باشد، ممکن است نشانۀ پره‌اکلامپسي باشد. پره‌اکلامپسي يک عارضۀ جدي در بارداري است که نياز به اقدام سريع پزشکي دارد. اگر هر يک از علائم فوق را داشتيد، بهتر است هرچه سريع‌تر براي تشخيص قطعي علت اين علائم به پزشک مراجعه کنيد.

سردرد شديد يا احساس غش
درصورتي‌که سردرد شديد بيش از دو يا سه ساعت و در کنار آن علائمي مانند مشکل تاري ديد و تورم شديد اندام به خصوص در دست و صورت داريد، احتمال ابتلا به پره‌اکلامپسي بسيار بالاست. پره‌اکلامپسي معمولاً در نيمۀ دوم بارداري يا پيش از تولد کودک اتفاق مي‌افتد. اما اگر سردرد همراه با رخوت يا احساس سبکي سر باشد، مي‌تواند نشانۀ اين باشد که شما در طول روز به اندازۀ کافي غذا نخورده‌ايد. همچنين ممکن است علامت فشار خون پايين باشد که در اوايل بارداري شايع است. زنان زيادي در دوران بارداري احساس سرگيجه دارند، اما اگر از حال مي‌رويد يا غش مي‌کنيد، بايد به پزشک مراجعه کنيد و مشکل را با او در ميان بگذاريد تا بتواند وضعيت سلامت شما و جنين را بررسي کند.

خونريزي از واژن
در اوايل دوران بارداري لکه‌هاي خون يا خونريزي بسيار کم و بدون درد رايج است. با اين حال در صورت خونريزي در هر مرحله از بارداري با پزشک تماس بگيريد. در صورت وجود هر کدام از شرايط زير ممکن است مشکلي جدي داشته باشيد:
• در روزهاي پس از اقدام براي بارداري، اگر خونريزي با خونريزي عادت ماهانۀ معمول فرق داشته باشد، جريان آن روان‌تر يا رنگ آن تيره‌تر و همراه با درد شديد مداوم در يک سمت شکم باشد و در مواردي با افت شديد فشار همراه باشد، ممکن است نشانه‌اي از بارداري خارج رحم باشد.
• خونريزي شديد به همراه درد مدام در ناحيۀ کمر يا شکم مي‌تواند نشانۀ سقط جنين باشد.
• خونريزي ناگهاني بدون درد، ممکن است زماني رخ دهد که جفت سرراهي داريد. اين موضوع از طريق سونوگرافي در هفتۀ 20 بارداري قابل مشاهده است.
• خروج خون تازه يا تيره در اواخر بارداري که ممکن است همراه با لخته نيز باشد، مي‌تواند نشانۀ پاره شدن زودرس جفت باشد. اين اتفاق همزمان با جدا شدن جفت از رحم آغاز مي‌شود. بسته به وضعيت و ميزان جدا شدن جفت، امکان دارد مقدار کمي خون يا حجم زيادي از آن خارج شود، همچنين مي‌تواند بدون درد يا با درد همراه باشد.

پارگي کيسهٔ آب
با دفع حجم زياد مايع از واژن شما در هر زمان از بارداري، احتمال پارگي کيسۀ آب وجود دارد. بهتر است سريع به پزشک مراجعه کنيد تا او بتواند وضعيت سلامت جنين را بررسي کند. زماني که کيسۀ آب پاره مي‌شود، ايمني جنين در برابر عفونت کم مي‌شود. پاره شدن کيسۀ آب همچنين مي‌تواند در اثر ابتلا به عفونت باشد. پارگي کيسۀ آب منجر به تصميم پزشک براي زايمان زودرس مي‌شود. در صورت حتمي بودن پارگي کيسۀ آب، زايمان بايد حداکثر ظرف 24 ساعت انجام شود. گاهي پارگي کيسۀ آب با شروع دردهاي زايمان رخ مي‌دهد و نشان از ناگهاني بودن زايمان است. بنابراين در صورت پارگي کيسۀ آب يا حتي شک به پارگي کيسۀ آب بايد سريعاً به بيمارستان مراجعه کنيد.

داشتن تب يا احساس سوزش هنگام ادرار
اگر بدون داشتن علائم آنفلوانزا و سرماخوردگي، تب داريد و دماي بدن شما بالاتر از 37.5 سانتي‌گراد است، احتمالاً بدن شما عفونت کرده است. در اين صورت بايد در اولين فرصت به پزشک مراجعه کنيد. اگر دماي بدن شما براي مدت طولاني بالاي 39 درجۀ سانتي‌گراد باشد، ممکن است به کودکتان آسيب برسد. به همين دليل، اگر تب بالا و نزديک 39 درجه داريد، فوراً به اورژانس مراجعه کنيد. برخي از علائم ديگر نيز مي‌تواند نشانۀ عفونت ادراري باشد. اگر هر يک از علائم زير را داريد، بهتر است با پزشک خود تماس بگيريد:
• احساس درد يا سوزش در زمان ادرار
• داشتن تکرر ادرار
• وجود کف، خون يا بوي بد در ادرار
• حالت تهوع، خستگي يا عرق سرد
• درد در قسمت پاييني شکم يا احساس درد در تمام ناحيۀ شکم

استفراغ مداوم
استفراغ شديد مي‌تواند موجب از دست دادن آب بدن شود. از دست دادن آب و الکتروليت نيز موجب ايجاد ضعف و بي‌حالي خواهد شد؛ هرچند بعيد است که آسيبي به کودکتان برسد. اگر داراي استفراغ‌هاي شديد و مداوم هستيد، لازم است با پزشک خود صحبت کنيد. اگر پس از مصرف هر نوع غذا يا نوشيدني، اين حالت به شما دست مي‌دهد، ممکن است نياز به درمان جدي و حتي بستري شدن شما در بيمارستان باشد. اگر در نيمۀ دوم بارداري استفراغ مي‌کنيد و اين موضوع همراه با درد شديد در پايين دنده‌ها مي‌تواند نشانۀ پره‌اکلامپسي باشد. اسهال و استفراغ مي‌تواند نشانۀ مسموميت غذايي يا بيماري گوارشي نيز باشد. استفراغ همراه با تب و درد در پهلوها، ناحيۀ مثانه و پايين شکم نيز مي‌تواند نشانۀ عفونت کليه باشد. اگر داراي اين علائم هستيد، بايد با پزشکتان تماس بگيريد.

کاهش حرکات جنين
در سه ماهۀ سوم بارداري، پزشک از شما خواهد خواست که حرکات جنين را در خانه کنترل کنيد. اگر تغييري در حرکات جنين احساس کرديد و فکر مي‌کنيد که حرکات جنين کمتر شده، لازم است ابتدا کمي آرام باشيد، يک جا دراز بکشيد و حرکات جنين را با دقت بيشتري تحت نظر بگيريد. اگر همچنان احساس مي‌کنيد که حرکات جنين کم شده، لازم است يک آب‌ميوه بنوشيد، به پهلوي چپ بخوابيد و نفس‌هاي عميق بکشيد. سپس حرکات جنين را در مدت يک ساعت بشماريد. اگر کمتر از شش حرکت در ساعت داشت، بهتر است سريع به پزشک مراجعه کنيد.

خارش تمام بدن
در سه ماهۀ دوم بارداري، اگر در تمام بدن و به ويژه در طول شب احساس خارش شديد مي‌کنيد، ممکن است به کلستاز بارداري که يک عارضۀ مربوط به کبد است مبتلا شده باشيد. ممکن است همراه با کلستاز بارداري به يرقان نيز مبتلا شويد که شايد منجر به تيره‌تر شدن ادرار و روشن شدن مدفوع شود، اما اگر خارش شما در حد معمول است، نبايد نگران باشيد. برخي از خارش‌ها طبيعي است، زيرا در طول دوران بارداري، جهت ايجاد فضاي بيشتر براي کودک در حال رشد دچار کشيدگي پوست مي‌شويد. با اين وجود اگر خارش پوستي شديد داريد، حتماً به پزشک مراجعه کنيد.

زمين خوردن و آسيب رسيدن به شکم
زمين خوردن يا ضربۀ شديد هميشه خطرناک نيست، اما بهتر است همان روزي که اين اتفاق مي‌افتد به پزشک مراجعه کنيد و چگونگي آن را براي او توضيح دهيد. اگر روي پله‌ها ليز خورده‌ايد و استخوان دنبالچۀ شما به زمين خورده است، احتمالاً جاي نگراني نيست، چون کودک به خوبي توسط رحم و مايع آمنيوتيک محفاظت مي‌شود. با اين وجود هنگامي که به شکم شما ضربه وارد مي‌شود، احتمال ايجاد مشکل بيشتر است، زيرا امکان دارد باعث آسيب رسيدن به استخوان‌ها، تاندون‌ها و رباط‌هايتان شود. اگر پس از زمين خوردن يا هر ضربه‌اي متوجه شروع انقباضات، دردهاي رحمي، خروج مايع يا هر نوع خونريزي شده‌ايد، سريع به پزشک يا اورژانس مراجعه کنيد.

احساس نگراني نسبت به سلامت جنين
اگر علائم خاصي نداريد ولي احساس راحتي نمي‌کنيد و نسبت به سلامت جنين خود نگران هستيد، بهتر است موضوع را با پزشک خود در ميان بگذاريد. اگر مشکلي وجود داشته باشد، پزشک به شما کمک خواهد کرد و اگر هيچ مشکلي نيز وجود نداشته باشد، مي‌توانيد با خيال راحت به خانه برگرديد. بدن شما در دوران بارداري به شدت و با سرعت تغيير مي‌کند و اين مي‌تواند براي شما کمي گيج‌کننده باشد و نتوانيد علائم عادي و خطرناک را از يکديگر شناسايي کنيد. پزشکان اين موضوع را درک مي‌کنند و بايد به شما کمک کنند تا نگراني بي‌دليل نسبت به وضعيت سلامت خود يا کودکتان نداشته باشيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها