يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۱۸۵۱
زمان انتشار: ۱۱:۲۴     ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
افزایش عوارض خرم‌آباد- پل زال، مسیر مسافران را تغییر داد؛
افزایش عوارض خرم‌آباد-پل زال، گران‌ترین آزادراه ایران سبب شده رانندگان و مسافران از این مسیر انصراف داده و جاده نامطمئن قدیمی را که از آن به «جاده مرگ» یاد می‌شود، انتخاب کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، افزایش عوارض خرم‌آباد-پل زال، گران‌ترین آزادراه ایران سبب شده رانندگان و مسافران از این مسیر انصراف داده و جاده نامطمئن قدیمی را که از آن به «جاده مرگ» یاد می‌شود، انتخاب کنند. از خرم‌آباد، آزادراه خرم‌آباد- پل زال به طول ۱۰۴ کیلومتر به‌عنوان شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور در حدفاصل شهر خرم‌آباد- اندیمشک قرار دارد.
 
این آزادراه که یکی از مهم‌ترین مسیر‌های ارتباطی شمال به جنوب کشور به شمار می‌رود با هزینه ۷۵۰ میلیارد تومان و با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی در سال ۸۹ احداث شد تا زمان سفر و تصادفات جاده‌ای را کم کند و جایگزین مطمئنی برای مسیر قدیمی خرم‌آباد- پلدختر- اندیمشک باشد، اما دیری نگذشت که همین آزادراه به‌رغم ضعف‌هایی که در زمینه ایمنی و امکانات داشت عنوان «گران‌ترین» عوارضی کشور را از آن خود کرد.
 
در پی سنگین بودن عوارض این آزادراه همچنان بار ترافیک روی جاده قدیم خرم‌آباد- پلدختر حفظ شد و با افزایش تردد در این محور میزان تصادفات نیز افزایش یافت. عوارضی آزادراه خرم‌آباد- پل زال که به یکی از گران‌ترین عوارضی‌های کشور تبدیل شده است و نرخ بالای عوارض آن رانندگان را از تردد در این مسیر منصرف می‌کند، خود به یکی از پرخطرترین محور‌های استان لرستان تبدیل شده و هر از گاهی به دلیل ریزش کوه و صخره، این محور ترانزیتی شمال- جنوب مسدود می‌شود.
 
در اردیبهشت ماه سال ۹۷ باز هم خبر افزایش قیمت عوارضی خرم‌آباد- پل زال اعلام شد به طوری که عوارض دریافتی از خودرو‌های سواری از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان، وانت از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان، خاور از ۲۸ به ۳۰ هزار تومان، اتوبوس و ۲ محور از ۳۲ به ۳۵ هزار تومان، تریلی از ۵۰ به ۵۵ هزار تومان، مینی‌بوس از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان و کامیون ۳ محور از ۳۸ به ۴۵ هزار تومان افزایش یافت. البته نرخ عوارض تانکر نیز تا پیش از ابلاغیه جدید مشابه نرخ تریلی بود که از اردیبهشت ۶۰ هزار تومان اعلام شد.
 
این افزایش دوباره عوارض سبب اعتراض رانندگان و مسافران مسیر شمال به جنوب شده و به دلیل این گرانی، رانندگان ترجیح می‌دهند از جاده نامطمئن و قدیمی، اما ارزان خرم‌آباد-پلدختر که از آن به جاده مرگ یاد می‌شود عبور کنند که سبب افزایش تصادفات و تلفات شده است. با این وجود در جلسه‌ای که در کارگروه ایمنی راه‌های استان در استانداری لرستان برگزار شد بار دیگر مشکلات آزادراه خرم‌آباد- پل زال از سوی مسؤولان مورد بحث قرار گرفت تا شاید چاره‌ای برای وضعیت آن اندیشیده شود.
 
سرهنگ مرتضی چغلوند، رئیس پلیس راه استان لرستان در این جلسه درباره مشکلات آزادراه خرم‌آباد- پل زال اظهار داشت: واقعا یکی از دغدغه‌های مردم لرستان، تصادفات جاده‌ای است که در محور پلدختر اتفاق می‌افتد و مردم در این زمینه نگران هستند.
 
وی به کم‌عرض بودن جاده پلدختر اشاره کرد و افزود: رخ به رخ بودن جریان ترافیک، تداخل خودرو‌های سبک و سنگین و هم‌جهت بودن با رودخانه کشکان از جمله عواملی است که سبب بروز حوادث ناگواری در این محور می‌شود.
 
رئیس پلیس‌راه استان لرستان به واژگونی پی‌درپی تانکر‌های نفتکش و در پی آن آلودگی رودخانه کشکان اشاره و عنوان کرد: اگر هزینه عوارض آزادراه بالا برود متاسفانه وضعیت محور پلدختر به همان رویه قبل بازمی‌گردد.
 
وی با بیان اینکه استان لرستان هیچ نفعی از آزادراه خرم‌آباد- پل زال نبرده است، گفت: با توجه به گران بودن عوارض آزادراه، ترافیک محور پلدختر به حالت اول بازگشته است به طوری که حجم زیادی از خودرو‌ها از شهر‌های پلدختر، ویسیان و معمولان عبور می‌کنند و حتی در برخی از ساعات، ترافیک شهر پلدختر قفل می‌کند. چغلوند به افزایش تردد‌های محور پلدختر اشاره و بیان کرد: هنگام غروب ترافیک در محور شمال غرب به جنوب کشور بسیار سنگین می‌شود و بخش عمده‌ای از آن‌ها کامیون است.
 
وی تصریح کرد: انتظاری که از آزادراه داشتیم برآورده نشده، چرا‌که تصادفات دقیقا به همان شکل سابق در حال افزایش است بنابراین انتظار داریم با توجه به اینکه هزینه آن بالا رفته خدمات‌دهی آن بهتر شود، چون خدمات‌دهی در آزادراه استاندارد نیست. رئیس پلیس‌راه استان لرستان به نبود آتش‌نشانی و روشنایی در آزاد‌راه خرم‌آباد- پل زال اشاره کرد و گفت: نیوجرسی آزادراه به شکلی است که آشکار‌سازی نشده و برخی پیچ‌ها و تونل‌های آن روشنایی مناسبی ندارد.
 
وی تصریح کرد:، چون تونل‌های این آزادراه تهویه دود ندارند به محض اینکه بارندگی می‌شود دود به شکل لوله بخاری به سطح جاده می‌آید و مشکل ایجاد می‌کند و به محض نخستین بارندگی تریلی آب را به داخل تونل می‌کشد و تصادفات زنجیره‌ای اتفاق می‌افتد.
 
چغلوند مشکلات این آزادراه را تهدیدی برای رانندگان دانست و اظهار داشت: اگر ماشینی آتش بگیرد آزاد‌راه اطفای حریق ندارد تا سریع خاموش شود. وی افزود: لرستان استان کم‌برخوردار و محرومی است و ما فقط نظاره‌گر ترانزیت تریلی‌هایی هستیم که جز تصادف ارمغانی برای این استان ندارند، پس انتظار می‌رود حداقل خدمات آزاد‌راه افزایش پیدا کند.

افزایش عوارض نیازمند رسیدگی است

احمد مرادپور، معاون عمران استاندار لرستان اظهار داشت: آزادراه در توسعه یک کشور نقش مهمی دارد، اگر هزینه استفاده از آن زیاد شود تقاضا برای استفاده از آن کم می‌شود بنابراین هر چقدر عوارض بالا برود سرمایه‌گذار سود کمتری می‌برد، چون تعداد تردد‌ها کاهش می‌یابد؛ باید مقدار عوارض کم شود تا سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذار شود. وی افزود: اینکه برای یک آزادراه که فقط چند سال از احداث آن می‌گذرد ۲۵ درصد هزینه ایمنی شود جای سوال دارد، چرا که در ابتدای ساخت باید تمام موارد ایمنی آن رعایت شود.
 
معاون عمران استاندار لرستان به نبود مجتمع‌های رفاهی، پایگاه هلال احمر ثابت و باند فرود بالگرد اورژانس در این آزادراه اشاره کرد و گفت: باید مشکلات این آزادراه بررسی و با کمک دستگاه‌های مربوط برطرف شود.
 
وی با بیان اینکه برای تاکسی‌های سواری باید تخفیف عوارض اعمال شود، بیان کرد: اینکه وزارت راه تصویب کند مقدار عوارض تا حد زیادی افزایش یابد باید رسیدگی شود چرا که نمی‌توان برگشت پول سرمایه‌گذار را فدای جان مردم کرد بنابراین در این راستا باید پیگیری شود تا عدالت در این زمینه رعایت شود. احمدپور اظهار داشت: باید برای معلمانی که برای رفتن به روستا‌های دورافتاده هر روز از این آزادراه رفت و آمد می‌کنند تخفیف عوارض اعمال شود که این نیازمند پیگیری و نامه‌نگاری است.
 
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها