کد خبر: ۴۴۱۸۶۶
زمان انتشار: ۱۴:۱۸     ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
یادداشت؛
مهدی عامری
روزنامه شرق در مطلبی جالب پیش بینی کرد، قرار است در مراسمات شب قدر به دولت حمله شود!

دستاویز این ادعای شرق، بخشی از سخنان حجت الاسلام پناهیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران است.

به گفته شرق آقای پناهیان گفته است: «اینکه برخی به واعظان می‌گویند نباید در شب قدر حرف سیاسی زد، جای تأسف دارد؛ بهترین واعظ در شب قدر کسی است که درباره سیاست صحبت کند».

شرق از این مطلب فورا نتیجه گرفته و با مظلوم نمایی نوشته اس : «وقتی پناهیان فرمان به وعظ سیاسی می‌دهد، قطعا هم او و هم مخاطبانش کدهای لازم را گرفته‌اند. این کدها یعنی انتقاد یا حمله به دولت  و در کنارش جناح مقابل که این روزها حامی دولت محسوب می‌شود؛ یعنی اصلاح‌طلبان و بس»!![1]

نویسنده شرق سپس برای اثبات مدعای خود، ذهن خواننده را از سخنان آقای پناهیان به عملکرد برخی مداحان منتقل  میکند و البته نمیگوید از این مثال ها چطور فهمیده میشود که این مداحان از پناهیان خط و خطوط خود را میگیرند؟! اصولا سخن آقای پناهیان در مورد وعظ و واعظان بوده است و این چه ارتباطی با مداحی دارد؟ آیا واقعا جایگاه آقای پناهیان در میان هیات های مذهبی و مداحان و واعظان تا حدی است که منصب فرماندهی داشته باشد و فرمان صادر کند؟

جدای از درستی یا نادرستی عملکرد سخنرانان یا مداحان در عرصه اظهار نظر سیاسی، این نوع مظلوم نمایی شرق، وجهی ندارد چه آنکه از آن سو نیز چهره هایی مانند آقایان، بیات زنجانی، نقویان، علی آهنگران، رشید داودی، سیدحسن آقامیری، غرویان، اکرمی و مرحوم طباطبایی و چهرههای دیگری هستند که در منابر خود، از وعظ سیاسی غافل نیستند و از دولت و اصلاح طلبان به شدت دفاع کرده و جریان سیاسی مقابل خود را مورد انتقاد و بعضا حمله قرار می دهند و در دوره ای حتی اهانت‌هایی به رییس جمهور سابق در منبر بیان می کردند!

ضمن آنکه در میان امامان جمعه نیز هستند کسانی مانند امام جمعه گرگان و اراک و بندرعباس و برخی امامان جمعه تهران و... که حامی دولت هستند.

به نظر سیاسی بودن هیات و منبر فقط برای جناح مقابل اصلاح طلبان مشکل دارد وگرنه اگر منبری از آنان حمایت کند، نشانه شجاعت و آزادگی و سواد اوست!! گویا اگر کسی مداح دولت باشد فعلش حسن است و منتقد دولت را باید با برچسب زدن ساکت کرد!
شرق ادعا کرده است که در این تریبون ها فقط دولت و اصلاح طلبان مورد نقد قرار می گیرند در حالیکه، در پارهای از زمان نقدهای تندی علیه دولت قبل توسط مداحان و سخنرانان بیان شد، این در حالی است که تعدادی از این مداحان پیشتر در ستاد رییس جمهور سابق همکاری داشتند!


اما پرسش اینجاست وقتی هنرپیشه و فوتبالیست و خواننده و...  اجازه دارند در هر جا و فضایی سیاسی باشند و ورود به سیاست کنند و حتی در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان قرار بگیرند، چرا شرق به یک مداح و سخنران اجازه چنین کاری نمی دهد؟

البته این دوگانگی در مورد سلبریتی ها هم وجود دارد و هر گاه یک سلبریتی مخالف مواضع اصلاح طلبان و دولت سخن می گوید مورد حمله همین جریان قرار می گیرد!

در هر حال اینکه هیات ها و سخنرانان نباید پیاده نظام یک جناح یا گروه سیاسی باشند، کلام درستی است اما اینکه به طور مطلق هر نقد و سخن سیاسی ایشان سیاسی کاری تلقی و القا شود، نادرست است.

پی نوشت:
[1]. روزنامه شرق، ۵ خرداد ۱۳۹۷، ص۱۵.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها