أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۱۹۰۰
زمان انتشار: ۱۳:۲۱     ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
عصر امروز دوشنبه جمعی از دانشجویان به رسم سنت هرساله در ماه مبارک رمضان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند و تعدادی از دانشجویان نیز به نمایندگی از دانشجویان به بیان نظرات خود می‌پردازند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه فرهیختگان: عصر امروز دوشنبه جمعی از دانشجویان به رسم سنت هرساله در ماه مبارک رمضان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند و تعدادی از دانشجویان نیز به نمایندگی از دانشجویان به بیان نظرات خود می‌پردازند. این دیدار چند ویژگی دارد که آن را از سایر دیدار‌های مرسوم متمایز می‌کند. فقط در دو سال گذشته درحالی که این جلسه از چند ساعت پیش از اذان مغرب و عشا آغاز شده بود، اما تا ساعاتی بعد از افطار هم ادامه یافت. علت این تمایز شاید دانشجویی بودن این جلسه و اهمیتی است که شخص رهبر انقلاب برای آن قائل است. دانشجویان در حسینیه امام خمینی راحت و بی‌رودربایستی حرف‌شان را می‌زنند؛ گاهی اوقات عالی‌ترین مقام کشور را آقای خامنه‌ای صدا می‌زنند و آنچه را که فکر می‌کنند مانع تحقق آرمان‌های این کشور است بی‌پرده نقد می‌کنند؛ فرقی هم نمی‌کند مخاطب این نقد رئیس‌جمهور باشد یا رئیس قوه قضائیه یا مقننه یا حتی برخی منصوبان رهبری. رهبر انقلاب هم با دقت به سخنان آنان گوش می‌دهند؛ بعضا یادداشت‌برداری می‌کنند و حتی گاهی پاسخ‌های مفصلی هم می‌دهند. آن‌هایی که در این دیدار شرکت کرده‌اند خاطرات به یادماندنی از آن دارند که یک یا چند نکته‌اش دیدار در خاطرشان پررنگ مانده است. «فرهیختگان» نیز برشی از این دیدار‌ها (مقطع سال ۸۴ تا ۸۹) که از سال ۷۷ آغاز شده را انتخاب و بررسی کرده است. سال‌هایی که دولت‌های نهم و دهم مسئولیت اجرایی کشور را برعهده داشته است.

پایان مهر ۸۵ اولین دیدار دانشجویی بعد از روی کار آمدن دولت نهم است و فضای کشور متاثر از گفتمان عدالتخواهی است. دانشجویان که عموما به تشکل‌های همراه با گفتمان عدالتخواهی مشهور هستند با این حال از ضرورت توجه بیشتر دولت به نظریه‌پردازی، تعامل با نخبگان و پرهیز از آزمون و خطا در امور اجرایی می‌گویند و از عملکرد قوای سه‌گانه در مبارزه با فساد اقتصادی انتقاد می‌کنند. رهبر انقلاب از ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب می‌گوید و اینکه دشمن روی برخی جریان‌های دانشجویی سرمایه‌گذاری می‌کند و سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل حتی حاضرند به تشکل‌های دانشجویی وابسته به توده‌ای‌ها و جریان‌های چپ که وجود آن‌ها پس از فروپاشی مارکسیسم دیگر معنا و مفهوم ندارد، کمک کنند.

مجتبی ابراهیمی، نماینده جامعه اسلامی دانشجویان و یکی از سخنرانان دیدار دانشجویی در این‌باره می‌گوید: «در آن سال بخشی از صحبت تشکل‌های دانشجویی در موضوعات مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مربوط به دولت بود، من در این دیدار علاوه‌بر نقد فضای سیاسی و حزبی کشور، به موضوع تولید علم و موانع پیش‌روی آن پرداختم، در جامعه هر استاد، اندیشکده و نهادی از زوایای مختلف به تولید علم می‌پرداختند، هدف من باز کردن این موضوع بود و اینکه خواهان این بودیم که آقا توضیحات بیشتری در این باره بدهند تا جامعه و دانشجویان اطلاعات کاملی داشته باشند.» ابراهیمی به موضوع قابل‌تاملی اشاره می‌کند و می‌گوید: «در آن سال‌ها فضای جامعه از اندیشه امام دور بود و نیازی به آن نمی‌دید و من علاوه‌بر تاکید بر اندیشه امام و زوایای مختلف آن معتقد بودم این اندیشه از بین‌رفتنی نیست.»

او توضیح می‌دهد: «زمان احمدی‌نژاد فضای نقادی کشور برای دانشجویان، فضای مناسبی نبود، اما من با سخنرانی خود در پی این بودم که نشان دهم دانشجویان می‌توانند با نگاهی آرمانخواهی نقاط قوت و ضعف دولت را بررسی کنند. به عقیده من سخنرانی در مقابل مقام معظم رهبری علاوه‌بر شور و هیجان دانشجویی نیازمند مطرح شدن مسائل زیربنایی جامعه است.»

مهر ۸۶ نیز تشکل‌های دانشجویی با دست پر به حسینیه امام خمینی می‌روند؛ از لزوم تقویت روحیه نقدپذیری و پاسخگویی در مسئولان و توجه بیشتر مسئولان به عدالت اجتماعی و مشکلات معیشتی می‌گویند و از برخی نهاد‌های نظارتی نیز گلایه می‌کنند. در آن سال اتفاق جالبی می‌افتد و یکی از دانشجویان از رهبری می‌خواهد حدود ضدیت با ولایت فقیه را تبیین کنند.

این دانشجو مرتضی فیروزآبادی، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در آن سال است. او در این باره به «فرهیختگان» می‌گوید: «چون از منظر عدالتخواهی به برخی سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ انتقاد می‌کردیم از سوی برخی متهم به ضدیت با ولایت فقیه می‌شدیم. من در آن سال با بیان نقد‌هایی از این اصل از رهبری خواستم تا معنای ضدولایت فقیه را توضیح دهند.» رهبر انقلاب نیز در بیانی تاریخی در این باره می‌گویند: «ضدیت یعنی دشمنی‌کردن، اما اگر کسی معتقد به مساله‌ای نبود، ضد آن نیست.» آیت‌ا... خامنه‌ای درباره برخی مسائل که در زمینه سخنان رهبری در دیدار‌های خصوصی مطرح می‌شود، نیز می‌گویند: «اگر به دلایلی از جمله آگاه‌شدن دشمن، مصلحت نباشد که سخنی بیان شود، طبعا نه آن حرف و نه خلاف آن گفته نخواهد شد؛ بنابراین حرف‌های بنده همان مسائلی است که در دیدار‌های مختلف با مردم و مسئولان بیان می‌کنم و ایجاد این شائبه که رهبری در جلسات خصوصی، مطلبی خلاف حرف‌های عمومی خود بیان کرده است، صحیح نیست.» حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای حمایت از دولت را به معنی تایید همه کار‌های آن ندانستند و تاکید می‌کنند: «دولت کنونی انصافا، پرکار و با ارزش است، اما این مسائل به معنای اطلاع رهبری از جزئیات همه فعالیت‌های دولت و تایید آن‌ها نیست و حمایت از دولت به معنای مخالفت با انتقاد از آن نیست.»

سجاد ریحانی، نماینده بسیج دانشجویی در آن سال با بیان اینکه سال ۸۶ از این جهت که دو سال از روی کار آمدن دولتی با گفتمان عدالتخواهی گذشته بود، گفت: «آن سال‌ها ایام خاصی بود، صحبت‌ها ناظر بر نقد درون‌گفتمانی بود و من در این سخنرانی تاکید زیادی بر مطالبات علمی و کیفیت‌بخشی و تربیت کادر تراز انقلاب اسلامی داشتم.» ریحانی با تاکید بر این نکته که نیازمند پیوند علم و صنعت هستیم تا دانشجویانی که در دانشگاه در حال تحصیل هستند هر چه سریع‌تر وارد فضای کاری شوند، افزود: «درمورد به کار‌گیری علم برای حل مشکلات و معضلات جامعه و پیشرفت آن صحبت کردم، همچنین گزارشی از اردو‌های جهادی که یک حرکت و اتفاق بزرگ بین بدنه دانشجویی بود، ارائه دادم که بازتاب این مطلب این بود که از دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفته و با بیان اینکه گزارش جامعی در این باره در حال تدوین است خواهان اضافه شدن این مورد به آن بودند.»

آذر ماه همان سال است که جمعی از اتحادیه‌های دانشجویی همچون بسیج، جنبش عدالتخواه، اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل و جامعه اسلامی در تجمعی که مقابل کاخ دادگستری تدارک دیده شده بود، از قوه قضائیه به دلیل آنچه در برخورد با مفاسد اقتصادی می‌دانستند، انتقاد کردند. دقیقا در همان سال است که نام سعید مرتضوی در محافل دانشجویی در میان «پرونده فروش سوالات کنکور» مورد توجه قرار می‌گیرد.

هفتم مهر ۸۷ سه سال از آغاز به کار دولت نهم گذشته است. در این سال‌ها همچنان عدالتخواهی مورد توجه دانشجویان است، به‌خصوص آنکه حضور محمدرضا رحیمی و مرحوم علی کردان در حلقه اصلی دولت با وجود شائبه‌هایی درباره مدارک تحصیلی‌شان مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است. از سوی دیگر قوه قضائیه نیز در تیررس انتقاد‌های دانشجویی است.

محمد‌صالح مفتاح، نماینده جنبش عدالتخواه در آن سال با اشاره به اینکه در ابتدای این جلسه در مورد انسجام مفهوم عدالت بین نخبگان و مردم و اینکه بین اقشار مختلف معنی واحدی از عدالت وجود ندارد و نخبگان اعم از اساتید و روحانیون در حوزه عدالت فعالیتی ندارند، به «فرهیختگان» می‌گوید: «در آن سال‌ها هاشمی‌شاهرودی به‌عنوان رئیس قوه قضائیه جمله‌ای با عنوان اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی باعث فرار سرمایه می‌شود، عنوان کردند که ما با نقد جدی به این جمله و اینکه فساد به تنهایی امکان فرار سرمایه را ایجاد می‌کند، نقد صریحی به هاشمی‌شاهرودی داشتیم.» مفتاح ادامه داد: «در این جلسه شرکت‌کنندگان و سخنرانان جوان هستند و در بیان نظرات و انتقادات محافظه‌کاری را کنار گذاشته و به صورت واضح به بیان نظرات خود می‌پردازند. رفتار مقام معظم رهبری هم در این نشست متفاوت است، طوری که ایشان نظرشان را نسبت به سخنرانی دانشجویان در همان جلسه اعلام می‌کنند. رهبری انتقاد ما مبنی‌بر اینکه بین نخبگان و مردم در مفهوم عدالت اختلاف وجود دارد را تایید کردند.»

زهرا سلطانی، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، دانشجوی خبرساز این دیدار شد، چراکه با اشاره به موضوع مدرک تحصیلی وزیر کشور، گفت: «در جمهوری اسلامی هیچ‌کس فراتر از قانون نیست، اما در عین ناباوری شاهد آن هستیم که فردی در صدر وزارت کشور قرار گرفته که مدرک تحصیلی او با شائبه‌هایی مواجه است و در این میان، نه مجلس از وی توضیح می‌خواهد و نه وزیر کشور خود را پاسخگو می‌داند.» سلطانی دراین‌باره به «فرهیختگان» می‌گوید: «ما در اتحادیه نسبت به این موضوع حساس بودیم، چراکه سال بعد سال انتخابات بود و اینکه برخی تلاش کرده بودند شائبه تقلب را از همان سال‌ها مطرح کنند. با وجود شائبه‌های مدرک تحصیلی، این گمانه تقویت می‌شد.» او ادامه می‌دهد: «این سخنان با تکبیر دانشجویان حاضر در حسینیه همراه شد و مقام معظم رهبری نیز در قبال این ابراز احساسات دانشجویان، لبخند می‌زدند.» رهبر انقلاب در واکنش به این سخنان که علاوه‌بر وزیر کشور، مدیریت اسبق دانشگاه آزاد اسلامی، وزیر علوم و رئیس صدا و سیما را مورد نقد قرار می‌داد، گفتند: «دانشجو نباید محافظه‌کار بوده و با ملاحظه‌کاری صحبت کند بلکه باید به همین شکل، صریح حرف بزند؛ البته باید در کنار صراحت بیان، صداقت نیت و سرعت در پذیرش خطا نیز وجود داشته باشد.»

عباسی‌مهر، نماینده دفتر تحکیم وحدت دیگر سخنران این سال هم در گفتگو با «فرهیختگان» با اشاره به اینکه مهم‌ترین بحث من مربوط به پیوست‌های فرهنگی برای سیاست‌های کلی نظام در زمینه‌های مختلف اقتصادی و علمی بود، گفت: «عدم‌توجه به این پیوست‌های فرهنگی باعث ایجاد خسارات زیادی در زمینه‌های مختلف شده است. همچنین به بحث مهندسی فرهنگی، که در سطح شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح بوده و بررسی می‌شد و اینکه احساس می‌کردیم در این زمینه نظر دانشجویان و کارشناسان شنیده نمی‌شود و به آن‌ها اجازه بیان نظرات خود داده نشده و فرصت مناسبی برای طرح آن است، چون با مهندسی فرهنگی امکان ترسیم خطوط کلان فرهنگی کشور را داریم، پرداختم.»

عباسی‌مهر با تاکید بر لزوم ارتباط بیشتر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بدنه دانشجویی و تشکل‌ها افزود: «موضوع مهم دیگر این سخنرانی مربوط به نقشه جامع علمی کشور بود که احساس می‌شد نقاط ضعف‌های زیادی دارد و ما برای تنظیم سخنرانی با این موضوع مشورت زیادی با کارشناسان و صاحبنظران این حوزه داشتیم، چراکه این مباحث تاثیر مستقیمی بر دانشجو و دانشگاه داشت.»

نماینده دفتر تحکیم وحدت در سخنرانی سال ۸۷ معتقد بود الگو و برنامه‌ریزی مشخصی برای فعالیت حزبی و سیاسی در کشور وجود ندارد و ما با بیان این موضوع به دنبال ایجاد یک سند راهبردی بودیم تا این فعالیت‌ها در مسیر درست خود صورت گیرد تا مانند سال ۸۸ هزینه سنگینی متحمل نشویم. یکی دیگر از موضوعات مطرح توسط دفتر تحکیم وحدت نقد به صدا و سیما بود که امروز هم این نقد وجود دارد. ما در پی این بودیم تا رهبری که خود رئیس صدا و سیما را تعیین می‌کنند نظرشان در مورد نقد به این سازمان را بیان کنند و اینکه نیرو‌های ارزشی به دلیل این انتصاب، نقد به این سازمان را صلاح نمی‌دانند. اما رهبری معتقد بودند این نقد باید صورت گیرد و بنده هم به آن نقد زیادی دارم.

شهریور ۸۸ دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب است. دیدار آن سال متاثر از حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری بود. روز‌های سختی سپری شده بود و دانشجویان دل‌چرکین از اهانت‌های صورت گرفته بودند و حوادث رخ‌داده را ضربه‌زننده به آرمان دهه پیشرفت و عدالت می‌دانستند.

مهدی طوسی، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل درباره محتوای سخنرانی خود در سال۸۸ به «فرهیختگان» می‌گوید: «در ابتدا سخنرانی خودم را با اشاره به نکاتی در مورد برگزاری انتخابات شروع کرده و در ادامه آنطور که در خاطرم مانده نقد جدی را متوجه عملکرد نخبگان سیاسی در دوران پساانتخابات کردم. نکته دیگری که از آن روز خاطرم هست نقد عملکرد آقای احمدی‌نژاد در انتخاب اعضای هیات دولت بود که انتخاب بعضی افراد به عنوان وزیر را منطقی نمی‌دانستم و طرد بدون حجت برخی نیرو‌های ارزشی، متخصص و توانمند را نشأت‌گرفته از تأثیرپذیری ایشان از حلقه کردان، رحیمی و مشایی می‌دانستم، ضمن اینکه به واسطه این معلوم‌الحالان تاکنون دلخوری‌های زیادی برای مردم متدین و انقلابی ایران فراهم آمده است.»

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان چند نفر از دانشجویان درباره لزوم برخورد و محاکمه مجرمان پشت پرده حوادث آن سال توضیح می‌دهند: «در مسائلی با این درجه از اهمیت، نباید با حدس و گمان و براساس شایعه حرکت کرد، اما همه مطمئن باشند که در مقابل جرم و جنایت هیچ‌گونه اغماضی نخواهد شد، اما در مسائلی به این اهمیت، دستگاه قضا باید براساس دلایل محکم قضاوت کند و حتی اگر برای بسیاری از شایعات، شواهد و قرینه‌هایی وجود داشته باشد، این شواهد نمی‌تواند مبنای قضاوت قرار گیرد.» دانشجویان از حوادث کهریزک و کوی دانشگاه گلایه می‌کنند و آیت‌ا... خامنه‌ای با تأکید بر لزوم پرهیز از کار‌های صرفا تبلیغاتی در موضوع برخورد با عاملان کوی دانشگاه و حوادث مشابه می‌گویند: «کار تبلیغاتی لازم نیست، اما از اولین روز‌ها دستور اکید داده شد که ضمن مراقبت و دقت لازم، با این‌گونه مسائل برخورد قاطع شود.»

البته ایشان تاکید می‌کنند این‌گونه مسائل نباید با مساله اصلی بعد از انتخابات خلط‌مبحث شود، چراکه عده‌ای ظلم بزرگی را که پس از انتخابات به مردم و نظام اسلامی شد و هتک‌آبروی نظام در مقابل ملت‌ها را نادیده می‌گیرند و مساله کهریزک یا کوی دانشگاه را قضیه اصلی قلمداد می‌کنند، اما این نگاه، خود یک ظلم آشکار است.

شهریور ۸۹ سالی است که انتقاد‌ها به رئیس دولت دهم شیب زیادی یافته و برخی انتصابات در سمت معاون اولی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بحث‌برانگیز شده است. دانشجویان از دل خون‌شان از دست چپ و راست رئیس‌جمهور می‌گویند.

محمد افکانه، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در آن سال در گفتگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «یکی از نکات بسیار مهم سخنان در آن سال این بود که چند تا از تشکل‌ها با دولت همراه بودند و مواضع نزدیکی با دولت داشتند و نقد به عملکرد‌های دولت و سیاست‌های دولت در سال ۸۹ می‌توانست تابو‌شکنی محسوب شود که این اتفاق توسط انجمن اسلامی مستقل صورت گرفت. این موضوع در ذهن دانشجویان ماند که صریح و جدی از دولتی نقد کنند که مواضع نزدیکی با آن دارند.»

افکانه ادامه داد: «علت مطرح شدن این موضوع در این جلسه این بود که در این زمان نسبت به دولت مواضع مختلفی اتخاذ می‌شد، عده‌ای رئیس‌جمهور و منصوبان وی را به‌شدت تکفیر می‌کردند، اما گروه دیگری دولت را تایید می‌کردند و درحالی که بر منصوبان رئیس‌جمهور نقد قائل بودند، اما این نقد را در آن زمان صلاح نمی‌دانستند و سکوت اختیار می‌کردند. به همین دلیل یکی از اهداف صریح ما این بود که این موضوع مشخص شود تا ببینیم رهبری در این باره چه چیزی می‌گوید، چون تا آن زمان موضع مشخصی نگرفتند. واکنش رهبری نسبت به این موضوع این‌گونه بود که حضرت‌آقا گفتند این موضوع مساله مهمی است، اما مساله اصلی ما نیست، مساله اصلی خباثت‌هایی است که توسط استعمار و استکبار انجام می‌شود و اینکه این موضوع صف‌بندی‌های داخل کشور را تغییر داد. سخنان رهبری باعث شد کسانی که موضع صریحی نمی‌گرفتند تکلیف‌شان مشخص شده و بفهمند چه کاری باید بکنند.»

براتی، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در آن سال با اشاره به اینکه در این سخنرانی انتقاداتی نسبت به روند کاری صدا و سیما انجام دادم، به «فرهیختگان» می‌گوید: «مهم‌ترین مساله‌ای که در این سخنرانی بیان کرده‌ام بحث برنامه پنجم توسعه بود که در آن زمان در مجلس در حال پیگیری بود و یک نگاه لیبرالی نسبت به حوزه خصوصی‌سازی آموزش و پرورش و حوزه بهداشت حاکم بود، ما در مشورت با اساتید و صاحب‌نظران به این نتیجه رسیدیم که این کار نه در اصل ۴۴ قانون اساسی بلکه در اصل ۴۳ آن جای می‌گیرد، حضرت‌آقا با این نکته من موافق بودند و مطرح شدن این موضوع در این نشست باعث شد این موضوع از دستور کار مجلس خارج شود، بروز این اتفاق نشان از تاثیر‌گذاری این دیدار در آن سال دارد.»

رامین محمدی، نماینده دفتر تحکیم وحدت در سال ۸۹ نیز به «فرهیختگان» می‌گوید: «با توجه به اینکه جلسات دانشجویی با مقام معظم رهبری بسیار تاثیر‌گذار هستند و بازتاب خوبی دارند، تصمیم به بیان نکاتی مهم و مرتبط با مسائل جامعه گرفته‌ایم و سخنرانی خود را با تمرکز بر سه موضوع کلیدی جامعه یعنی بحث وحدت میان سه قوه اجرایی کشور که خود حضرت آقا هم بر آن تاکید زیادی کردند تا چارچوب‌بندی آن مشخص شود شروع کردم، بحث دیگر محصولات فرهنگی، حرکت فعالان فرهنگی و عدم‌تاثیرگذاری کسانی که بودجه‌های فرهنگی را در اختیار دارند و در زمینه تولیدات فرهنگی بسیار ضعیف هستند، بود. بحث سوم مطرح شده توسط بنده مربوط به آپارتاید دانشگاه از دو دیدگاه تاکید بر جذب هیات‌علمی جوان در دانشگاه‌ها و اینکه جوانان در این حوزه خیلی دیده نمی‌شوند و نیاز هست تا فضای مناسبی برای جذب اساتید جوان فراهم شود و اینکه معیار پیشرفت علمی در دانشگاه‌ها تعداد مقالات نیست بلکه ارتباط و تاثیر‌گذاری علم بر صنعت است، حضرت آقا این نکته را بسیار مهم دانستند و تاکید کردند که این موضوع حتما پیگیری خواهد شد.»

مقام‌فر، نماینده بسیج دانشجویی در سال ۸۹ در گفتگو با «فرهیختگان» می‌گوید، هدف ما پرسشگری در مورد موضوعاتی بود که تا آن زمان رهبری در مورد آن‌ها موضعی نگرفتند و توضیح می‌دهد: «در این مسیر پرسش‌هایی را مطرح کردیم تا حضرت آقا در این مورد نکاتی را بیان کنند. یکی از این سوالات مربوط به فتنه ۸۸ بود و اینکه در این مورد دو نظر وجود داشت: عده‌ای معتقد بودند اختلافات را باید کنار گذاشت و برای رسیدن به موفقیت نیاز به وحدت داریم و باید از اشتباهات گذشت، هرچند این نظر مربوط به سران فتنه نبود، عده‌ای دیگر معتقد بودند فتنه‌گران را باید از کشتی نظام خارج کرد و در نظام خالص‌سازی کرد. حضرت آقا در مورد فتنه ۸۸ معتقد بودند بحث خالص‌سازی مطرح نیست و کسانی که با نظام جمهوری اسلامی همراه نباشند به مرور از دایره انقلاب و جمهوری اسلامی فاصله خواهند گرفت.»

نماینده بسیج دانشجویی با اشاره به عصر پیامبر و اینکه این افراد سزای عمل خود را خواهند دید، گفت: «سوال دیگر بسیج دانشجویی از مقام معظم رهبری مربوط به بحث عدالت در ابتدای دهه ۸۰ بود و اینکه جنبش دانشجویی در فهم این موضوع مشکل داشت و اگر به صورت کلیشه‌ای به این موضوع بپردازد مشکلش حل نخواهد شد. از سوی دیگر رهبری در سخنان قبلی خود بر عدم ورود به این مباحث به صورت مصداقی تاکید کرده و گفته بودند شما کامل از موضوعات خبر ندارید و باید به اصل شعار پایبند باشید و در این شرایط سوال ما این بود که اگر به صورت مصداقی به این موضوع پرداخته نشود مشکلات حل نخواهد شد و نهاد‌های حاکمیتی هم سوءاستفاده خواهند کرد و جنبش دانشجویی را از ورود به این مباحث منع می‌کنند. حضرت‌آقا در بحث عدالتخواهی معتقد بودند شما باید مباحث را با دقت مطرح کنید و بدون اطلاع حکم صادر نکنید و مسئولان هم باید به سوالات شما پاسخ دهند.»

مقام‌فر در پاسخ به این سوال که چرا این موضوعات را مطرح کردید، گفت: «جریان دانشجویی مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب همه موضوعات می‌دانند و دانشجویان در پی این هستند که در این جلسات با مطرح کردن موضوعات اساسی و مورد اختلاف جامعه نظر حضرت آقا را بدانند تا در موضعگیری‌های خود به آن پایبند باشند.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها