يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۲۱۳۲
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
در هفتمین شنبه انقلاب جنبش مردمی با عنوان بررسی کارنامه ولایت فقیه مطرح شد؛
زارعی: ولایت فقیه باعث شکل گیری زنجیره جنبش‌های مقاومت در جهان شده است/ بر اساس اندیشه ولایت فقیه، ملت‌ها باید بر سرنوشت خود حاکم شوند/ ثقفی: انقلاب اسلامی محصول مدیریت ولایت فقیه است/ ذوعلم: ولایت فقیه در مقابل اسلامی آمریکایی قرار دارد/ جهان‌بزرگی: نظام ولایت فقیه، دموکراسی را به غرب آموخت/اسماعیلی: ولایت فقیه مراقب حرکت نظام است

به گزارش پایگاه 598، سعدالله زارعی رئیس مرکز اندیشه سازان نور و کارشناس مسائل خاورمیانه صبح روز شنبه (12 خرداد 97) در هفتمین شنبه انقلاب با موضوع ولایت‌فقیه که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل خبرگزاری فارس برگزار شد با اشاره به سوابق مبارزاتی روحانیون در اسلام اظهار داشت: در تشیع چهره‌های بارزی مانند آیت‌الله کاشانی پدر مرحوم کاشانی یا میرزای شیرازی را داریم و در کشورهای اهل سنت نیز شاهد جنبش روحانیت مانند جنبش عمر مختار در لیبی یا عزالدین قسام در فلسطین بوده‌ایم.

وی ادامه داد: اینکه یک جریان مذهبی در جهان قد برافرازد و برای محو سلطه جهانی کار کند سابقه نداشته است و این امر با اقدام امام راحل اتفاق افتاد و تاثیر جهانی داشته است.

رئس مرکز اندیشه سازان نور با اشاره به تاثیر عمیق ولایت فقیه در معادلات جهانی تاکید کرد: این جایگاه، نظام سلطه را در ابعاد مختلفی تهدید کرده و سیره و اندیشه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب و نحوه مواجه ولایت فقیه با جنبش‌های استعماری حائز اهمیت است.

زارعی یادآور شد: نکته‌ای که امام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بر روی آن تاکید داشتند، بحث هسته‌های مقاومت بود و این مطلب تا قبل از آن مطرح نشده بود.

طراحی امام برای تشکیل هسته‌های خودجوش مقاومت

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه منظور امام راحل از طرح این موضوع، گروه‌های خودجوشی بود که توان به صحنه آوردن مردم را داشته باشند، افزود: وظیفه این هسته ها در حالت کلان و کلی مبتنی بر حذف سلطه جهانی بود؛ البته اهداف تخصصی هم داشتند و هر هسته مقاومت در منطقه جغرافیایی خود باید با نمودهای سلطه برخورد می کرد.

زارعی با اشاره به زنجیره‌سازی از سوی هسته‌های مقاومت گفت: در تمام هسته‌های مقاومت آمریکا به عنوان شیطان بزرگ شناخته شد و براندازی نظام سلطه از نظر امام به براندازی قدرت آمریکا در دنیا ترجمه میشد.

وی با بیان اینکه برخی تلاش کردند تفسیر مبهمی از تعبیر نظام سلطه داشته باشند و انرژی ها را پراکنده کنند، یادآور شد: برای به حاشیه رفتن این استراتژی طرح های مختلفی بصورت رسمی و غیر رسمی مطرح شد.

زارعی به نماد روز قدس در این منظومه فکری اشاره کرد و ادامه داد: امام روز قدس را برای همه کشورهای اسلامی عنوان کردند و فرمودند استعمار از طریق سیطره بر فلسطین میخواهد سیطره خود را در جهان گسترش دهد‌.

برادری اسلامی در اندیشه امام راحل حائز اهمیت بود

وی تاکید کرد: مساله‌ای که در اندیشه حضرت امام حائز اهمیت است نظریه برادری اسلامی و برادری مستضعفین از سوی ایشان است؛ آیا قرار بود قدرت صالح به جای قدرت فاسد بنشیند، ملت‌ها قاعدتا چنین سوالی داشتند که برای چه مبارزه می‌کنند، مفاهیم دشمنانه‌ای آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد که مدعی بودند همه اینها در راستای قدرت ایران است.

رئیس مرکز اندیشه سازان نور با بیان اینکه دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب تلاش داشت روند مبارزه با نظام سلطه را به چالش بکشد و بدنام کنند تصریح کرد: بنابراین امام مبحث برادری اسلامی را مطرح و تاکید کردند ملت‌ها باید بر سرنوشت خود حاکم شوند؛ هرچند برخی در داخل از موضع افتخار آمیزی این موضوع را مطرح می کنند که قدرت ایران در حال گسترش است، بازتاب این چنین رویکردی نگران شدن ملت ها در اصالت مبارزه با نظام سلطه است.

زارعی گفت: جمهوری اسلامی به رفع اشغال عراق از سیره آمریکا و رفع سیطره داعش از این کشور کمک اساسی کرده است اما ایران جای آمریکا و داعش قرار نگرفته و مردم عراق خود سرنوشت شان را بدست گرفته‌اند، فردا روزی اگر سوریه از گروه‌های تروریستی پاک شود، ایران جایگزین آن‌ها نمی‌شود بلکه خود ملت سوریه تصمیم‌گیر هستند و این ناشی از برادری اسلامی است.

رهبر انقلاب ادامه دهنده مسیر امام راحل

این کارشناس مسائل راهبردی با تاکید بر اینکه ما با اساس نظام سلطه مخالف هستیم به سیره رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم فصلی بین ولایت فقیه در دوره حضرت آقا قائل باشیم باید گفت فردی بنیانگذار این صحنه و فردی مدیر و رهبر این عرصه است‌.

وی با اشاره به مولفه‌های گفتمان رهبر معظم انقلاب در زمینه جنبش‌های مقاومت تصریح کرد: چطور باید بفهمیم جنس کدام‌ جنبش از انقلاب اسلامی است؛ آقا فرمودند جنبش‌هایی که با شاخص‌های امام‌همخوانی دارد جز جنبش‌های اصیل مقاومت هستند.

زارعی افزود: تصمیم درباره جنگ یا صبر در مدیریت رهبر معظم انقلاب به عهده خود آن جنبش مقاومت است و از بالا کسی چیزی را تکلیف نمیکند؛ مثلا ما نمی گوییم در جنگ یمن چه کنند یا چه بگویند و این به عهده خود آنهاست، این روش رهبر انقلاب باعث میشود کسی که در کشور خود مبارزه میکند احساس کرامت و عزت می کند.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی نه تنها در تصمیمات کلان بلکه در تصمیمات خرد آنها هم دخالتی نمی کند و همه برعهده خود ملت هاست گفت: ملت عراق امروز به حد تشکیل دولت رسیده اند، البته اگر دو گروه در شرایط نقار و شکاف باشند جمهوری اسلامی برای نزدیک کردن آنها ورود میکند اما در فرآیند داخلی آنها هیچ دخالتی ندارد؛ اینکه کسانی تصور کنید ایران شرط و شروطی دارد صحت ندارد و غیر از تطبیق با گفتمان امام ما شرط دیگری نداریم.

حمایت انقلاب اسلامی از هسته‌های مقاومت


وی خاطرنشان کرد: تا جایی که از دست ما ساخته باشد از گروه های مقاومت حمایت کامل می کنیم و این دائمی و کارآمد و منتج به نتیجه خاص است؛ ما هسته های مقاومت را در جغرافیای خودشان مسئول می دانیم، حال اگر یک هسته مقاومت تشخیص متفاوتی از یک هسته مقاومت دیگر بدهد هیچ اشکالی ندارد کما اینکه در بحران سوریه این اتفاق افتاد، مهم عملکرد صحیح آن هسته مقاومت در جغرافیای خود است.

زارعی بیان داشت: اندیشه ولایت فقیه باعث شده است تا زنجیره موفقی از جنبش های مقاومت تشکیل شود که استقلال دارند و احسان عزت می کنند.

امامین انقلاب، نقشه راه حاضر را بر اساس حرکت انبیاء بازتفسیر کردهاند

حجت‌الاسلام ثقفی رئیس مرکز پژوهش ولایت نیز در این نشست بابیان اینکه قدمت مردم‌سالاری به‌اندازه قدمت مدیریت انبیاء است اظهار داشت: تمام پیامبران از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) آمده‌اند تا مردم قیام به قسط کنند.

وی ادامه داد: در حقیقت می‌توان مبانی مردم‌سالاری را در وصیت حضرت آدم(ع) به جانشین خود حضرت شیث (ع) ملاحظه کرد.

ثقفی با اشاره به اینکه ولایت‌فقیه ادامه حرکت انبیاء است بیان داشت: بدون تردید انقلاب اسلامی محصول مدیریت امام راحل و امام حاضر است و بنابراین می‌توان از انقلاب به‌عنوان کارآمدترین نهاد ولایت‌فقیه نام برد.

رئیس مرکز پژوهش ولایت با تقسیم‌بندی دستاوردهای انقلاب اسلامی در سه حوزه خرد، کلان و ابر دستاورد تصریح کرد: در بیان ابر دستاوردهای انقلاب باید به موضوعات بی‌نظیری اشاره‌کنیم که نتیجه آن ایجاد یک پیچ تاریخی و زمینه‌سازی برای یک افق تاریخی است که توانسته مسیر راه بشریت را مشخص کند.

ثقفی ادامه داد: ارائه نقشه راه نجات و الگوی کلان حرکت بشر به‌سوی سعادت، امیدبخشی به مستضعفان جامعه و همچنین گام برداشتن عملی در این مسیر و بازخورد نتایج آن ازجمله ابر دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی در تفسیر این نقشه راه گفت: این الگو برگرفته از مکتب وحی و حرکت انبیاء و در سه قالب امت سازی، دولت سازی و تمدن سازی طراحی‌شده است.

ثقفی ادامه داد: دو امام انقلاب ما نیز متعاقب عصر حاضر، این حرکت را بازتفسیر کرده و ادامه داده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش ولایت تصریح کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی در حقیقت یک حرکت الهی غیرقابل احصاء است.

ثقفی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه این نقشه راه چندان موردتوجه نخبگان قرار نگرفته، خاطرنشان کرد: کم‌توجهی نخبگان و مسئولان جامعه به این طراحی ارائه‌شده و نقشه راه باعث شده است تا برخی جریان ها، کاستی‌های موجود را به گردن کسی بیاندازند که همین نقشه راه را طراحی کرده است.

این استاد حوزه با اشاره به تأثیرات جهانی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با ترسیم نقشه راه خود سبب شده است که این راه امیدآفرین به‌صورت ملموس ترسیم‌شده و بشریت، مجدداً عطر و بوی پیامبرگونه را استشمام کنند و در حقیقت باید انقلاب اسلامی را یک بعثت پیامبرانه برای مردم جهان عنوان کرد.

ثقفی تأکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی مقاومت چهل‌ساله برای زنده نگه‌داشتن امید در بین مردم و در میان مکاتب الحادی چپ و راست است.

وی ادامه داد: امروز مستضعفان جهان صدای امید را از انقلاب اسلامی می‌شنوند و انقلاب اسلامی حلقه وصل به آن حرکت عظیم یعنی ظهور موعود (ع) خواهد بود.

گام‌های عملی انقلاب اسلامی

ثقفی در بخش دیگر اظهارات خود به گام‌های عملی انقلاب اسلامی در نقشه راه خود اشاره و تصریح کرد: اینکه حاکم ظالمی که تحت حمایت همه ابرقدرت‌های جهان بوده کنار برودمصداق الگوی عملی انقلاب اسلامی است و بعد از امام راحل توسط امام حاضر نیز دنبال شده است.

رئیس مرکز پژوهش ولایت همچنین تأسیس نظام اسلامی را دیگر الگوی عملی انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: تأسیس نظام اسلامی، ارتقاء دو پله‌ای همان ساختار امت و امامت است و انقلاب اسلامی در حقیقت حلقه بین نهضت اسلامی و نظام اسلامی است.

ثقفی در توضیح این مهم ادامه داد: پله اول خود انقلاب اسلامی در رسمیت دادن هندسه کلی و تعیین نوع حکومت و پله دوم حاکمیت بخشی نظر مردم است.

وی تأکید کرد: تأسیس نظام اسلامی برای استکبار بسیار ناگوارتر از اصل انقلاب اسلامی بود و مرحله بعدی تأسیس دولت اسلامی است که درزمینه آن با توجه به برخی کم‌کاری‌ها و برنامه استکبار عقب‌مانده‌ایم.

وجه تمایز اسلام ناب و اسلام آمریکایی، ولایت فقیه است

حجت‌الاسلام دکتر علی ذوعلم عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هم در هفتمین شنبه انقلاب در سخنانی با اشاره به اهمیت ولایت‌فقیه در انقلاب اسلامی اظهار داشت: خط متمایزکننده اندیشه بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی در ولایت‌فقیه خلاصه می‌شود.

وی بابیان اینکه عنصر اصلی انقلاب ولایت‌فقیه است، ادامه داد: با نگاه به تاریخ کشور در 150 سال گذشته می‌بینیم که ایران همواره با یک چالش اساسی همراه بوده است، درواقع این چالش بین دو عنصر پیشرفت و حفظ هویت است؛ کسانی بودند که با پیشرفت غربی مخالف بودند و دغدغه حفظ هویت ملی را داشتند و برخی هم دغدغه پیشرفت با نگاه به غرب را داشتند. درواقع یا باید هویتمان را حفظ می‌کردیم و یا اینکه در مسیر پیشرفت غربی قرار می‌گرفتیم.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: عنصر ولایت‌فقیه این چالش را حل کرد و دیدگاهی از سوی ولی‌فقیه ارائه شد که پیشرفت انقلاب اسلامی با استفاده از تجربه پیشرفت غرب و البته با نگاه و در نظر گرفتن هویت ملی اسلامیان محقق شود. کشور تا به امروز این دیدگاه را دنبال کرد و دستاوردهای زیادی را نیز کسب کرده است.

وی با اشاره به ارائه مسیر تمدن نوین اسلامی از سوی ولایت‌فقیه اذعان کرد: این مسیر پیچیده است اما با عنایت پروردگار آغازشده است، بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص الگوی اسلامی پیشرفت راهبرد خوبی برای حرکت در مسیر تمدن نوین اسلام است.

انقلاب، بدون ولایت فقیه نه شکل میگرفت و نه پیروز میشد

ذوعلم در ادامه تأکید کرد: بدون ولایت‌فقیه، انقلاب نه شکل می‌گرفت، نه پیروز می‌شد و نه رشد می‌کرد؛ اگر امروز به بیدار اسلامی در دنیا رسیده‌ایم حاصل زمام داری ولایت‌فقیه بر انقلاب اسلامی است.

این روحانی برجسته به درگیری‌های ضدانقلاب با نیروهای پاسدار انقلاب در زمان اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: آن زمان پاسدارها و نیروهای کمیته پشت دیوارهای کمیته با ضدانقلاب جنگ می‌کردند، اما امروز صدها کیلومتر دورتر از مرزهای کشور با دشمن و ضدانقلاب مبارزه می‌کنند که این حاصل حضور و راهنمایی ولی‌فقیه است.

وی با اشاره به فشار غرب به امت‌های اسلامی افزود: گاهی دولت‌ها در برابر فشارهای دشمن تا مرز عبور و عدول از معیارهای اسلامی و استقلال پیشرفته‌اند اما پافشاری بر احکام اسلامی و پاسداری از ارزش‌های انقلاب ازجمله نقش‌هایی بوده است که ولایت‌فقیه ایفا کرده است.

ذوعلم بابیان اینکه گفتمان ولایت‌فقیه در برابر گفتمان سلطه قرار دارد بیان کرد: جبهه فکری ولایت‌فقیه در برابر تمامیت جبهه استکبار قرار دارد چراکه معتقد هستیم، قدرت باید در پرتو خدمت و توسعه جامعه انجام شود که این موضوع در نگاه و گفتمان ولایت‌فقیه مطرح می‌شود، در مقابل بر اساس دیدگاه غرب و جبهه استکبار، قدرت ابزاری برای سرمایه‌داری و سلطه برجهان است.

وی زوال قدرت پوشالی آمریکا در جهان را از دستاوردهای گفتمان ولایت‌فقیه برشمرد و افزود: اگر روزی می‌گفتند آمریکا در برابر دموکراسی قرار دارد و سلطه‌گر است کسی قبول نمی‌کرد، این حاصل قدرت رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب بود اما امروز آمریکا به‌عنوان یک شیطان بزرگ در جهان شناخته می‌شود که این حاصل گفتمان ولایت‌فقیه و رشد انقلاب در جامعه جهانی است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان با تأکید بر لزوم توجه به چالش‌های جایگاه ولایت‌فقیه گفت: ما درباره چالش این نهاد به‌عنوان یک‌نهاد اجتماعی، سیاسی، مردمی و مذهبی هم بحث می‌کنیم. درواقع ارتجاع و اسلام آمریکایی، جریان روشنفکری غرب‌گرا و بروکراسی‌هایی که مانع رشد و توسعه در بخش انقلاب می‌شوند از مهم‌ترین چالش‌های جایگاه ولایت‌فقیه هستند.

نظام ولایت فقیه، دموکراسی را به غرب آموخت

حجت‌الاسلام دکتر احمد جهان بزرگی معاون دانشگاه دفاع ملی نیز در ادامه این نشست بابیان اینکه مردم‌سالاری یک رکن اساسی در ولایت فقیه است، اظهار داشت: حاکمیت در نظام ولایت فقیه از دو بُعد اساسی یعنی اسلامی و مردمی برخوردار است.

وی ادامه داد: کارآمدی نظام ولایت فقیه مبتنی بر اهمیت دادن به همین رکن مردم سالاری است و بدون حضور مردم کارآمدی در نظام اسلامی به وجود نمی‌آید.

جهان بزرگی مردم سالاری را پایه مقبولیت و مشروعیت به معنای حقانیت عنوان کرد و افزود: این مساله از نظر حضرت آقا تبیین شده است و حاکمیت مردمدرواقعهمان جمهوریت و مردم‌سالاری در دموکراسی است.

وی با بیان اینکه طبق نظر فقهی مقام معظم رهبری مردم سالاری از متن فقه و دین برخواسته است ، تصریح کرد: رهبر انقلاب خودشان مردم سالاری را تعریف کرده و فرموده‌اند دموکراسی یعنی مردم‌سالاری، خیلی از افراد این شبهه را در ذهن جوانان ما بوجود می‌آورند که شما دموکراسی ندارید و این موضوع با مردم‌سالاری متفاوت است، حضرت آقا در سال 82 فرمودند دموکراسی به معنای مردم سالاری بوده و نباید شبهه‌ای داشته باشیم، این کاری است که انقلاب به صورت معجزه در انقلاب انجام داد، حضرت امام نیز دموکراسی را در اسلام مندرج می‌دانند و این شبهه را برطرف می‌کنند که اسلام قابلیت جمع‌شدن با دموکراسی را ندارد.

معاون دانشگاه دفاع ملی خاطرنشان کرد: امام می‌گویند دموکراسی غربی و لیبرالیستی مدنظر اسلام نیست و از سوی دیگر می‌فرمایند مردم در اسلام در بیان عقاید و اعمال آزاد هستند مادام که توطئه در کار نباشد، ما این بعد از دموکراسی را در ارتباط با رویکرد مقام معظم رهبری نیز شاهد هستیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما هموارهشاهدبوده‌ایم که به راحتی در مقابل ولایت فقیه سخنان و عقاید خود را مطرح و نظام را نقد می‌کنند یادآور شد: با این وجود برخی هنوز معتقدند هنوز در جمهوری اسلامی دموکراسی و آزادی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه امام فرمودند دموکراسی مدنظر ما در غرب وجود ندارد ادامه داد: ایشان همچنین فرمودند ما باید دموکراسی را به غربی‌ها بیاموزیم و این صحبت امام باید به گفتمان تبدیل شود.

حجت‌الاسلام جهان بزرگی با تاکید بر اینکه به گفته امام دموکراسی غربی امری فاسد است اما برخی همین دموکراسی را مدنظر قرار داده و می‌گویند اسلام قابلیت جمع شدن با آن را ندارد، افزود: امام حتی فرمودند شرقی آن هم فاسد است و دموکراسی اسلام صحیح است.

جهان بزرگی با بیان اینکه امام و آقا درباره مردم‌سالاری نظر فقهی خود را می‌گویند اما هنوز متاسفانه پس از 40 سال ما در محافل علمی بر سر این موضوعات مشکل داریم یادآور شد: به برخی از محافل علمی ما القاء می‌شود که باید با این بعد مردم‌سالاری مخالفت کنند و بگویند اسلام مردم‌سالاری ندارد و در این شرایط می‌خواهند ولی فقیه را زیر سوال ببرند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند که جمهوریت ما از اسلام گرفته شده است و اسلام به ما اجازه نمی‌دهد که مردم سالاری نداشته باشیم اضافه کرد: طبق فرموده آقا ما نخواسته‌ایم که مردم سالاری را از کسی یاد بگیریم.

معاون دانشگاه دفاع ملی با تاکید بر اینکه این دموکراسی مدنظر امام و رهبر انقلاب سه مشخصه دارد تصریح کرد: مشارکت مردم در مسائل سیاسی، آزادی‌های نسبی و تساوی در برابر قانون؛ این سه روش حکومتی دموکراسی است و اگر کسیاومانیزمو سکولاریسم را جزء دموکراسی می‌داند غلط است چرا که مکتب با شیوه حکومت متفاوت است.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در سال 84 خاطرنشان کرد: در مکتب سیاسی امام مردم سالاری از متن دین برخواسته است و این امر نیز مکانیزمی دارد، وقتی ولی فقیه با سوالی روبرو می‌شود تلاش می‌کند تا ببیند آن پدیده چیست و بر همین اساس به صدر اسلام و روایات رجوع می‌کند.

نظام ولایت فقیه آمده تا به مردم خدمت کند

استاد دانشگاه و حوزه با بیان اینکه اگر بخواهیم نظام مردم‌سالاری اتفاق بیفتد باید به مردم اهمیت بدهیم خاطرنشان کرد: کارآمدی نظام بر اساس حضور مردم است و نظام ولایت فقیه بوجود آمده تا به مردم خدمت کند.

جهان بزرگی ادامه داد: نظام نه تنها بدون حضور مردم بوجود نمی‌آید بلکه بدون حضور مردم سقوط خواهد کرد و این فرموده امام است، از این رو ما شاهدیم که اسلام در مسائل سیاسی حکومتی به مردم اهمیت داده در حدی که سایر مکاتب اینگونه نیستند.

وی تصریح کرد: یکی از نشانه‌های کارآمدی نظام استمرار 40 ساله آن است و حضرت آقا ضمن تاکید بر این مساله موضوع مشروعیت نظام را به عنوان حقانیت بر پایه مردم‌سالاری می‌داند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ملی دفاع ادامه داد: ما یک چالش ذهنی داشتیم مبنی بر اینکه این مشروعیت به معنی حقانیت است یا مقبولیت اما وقتی سخنان آقا را بررسی کردیم دیدیم ایشان یک پایه حقانیت نظام را مردم می‌دانند و آن را با دین پیوند می‌زنند.

جهان بزرگی با بیان اینکه تفکر امام مبتنی بر مقبولیت و تفکر رهبر انقلاب مبتنی بر حقانیت است یادآور شد: اگر این موضوع مردمی نباشد حقانیت هم نخواهد بود یعنی اگر اکثریت مردم ولایت فقیه را نخواستند حق حاکمیت وجود ندارد چرا که اسلام رای مردم را بسیار مهم می‌داند.

«برای اینکه مردم سالاری حاصل شود رهبری به مساله انتخابات اشاره می‌کنند و می‌گویند هرچه صندوق‌های رای شلوغ‌تر باشد این اعتبار بیشتری برای نظام خواهد بود

اسلام تفکیک قوا را به جهان و مونتشکیو یاد داد

وی در ادامه سخنان خود گفت: برخی معتقدند اسلام اهمیتی به مردم نمی‌دهد اما ما به آنها می‌گوییم که اسلام تفکیک قوا را به جهان و مونتسکیو یاد داده است و از این رو قانون‌گذار خدا و مجری آن امام، پیامبر و فقیه جامعالشرایطاست.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه همه افراد باید رأی بدهند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند، گفت: برخی پس از طرح این موضوع به رهبری گفتند چرا شما در این مساله اصرار دارید، ممکن است رأی آنها سمت و سوی دیگری داشته باشد،‌ آقا فرمودند شما بروید رأی آنها را به سمت خود بکشید چرا مقابل حضور مردم می‌ایستید.

جهان بزرگی در پایان خاطرنشان کرد: من یکبار این مسائل را در محافل علمی کشور مطرح کردم که با مخالفت روبرو شدم و اگر اشهد خود را نگفته بودم حتما مرا خارج شده از دین می‌نامیدند چرا که این مساله مبنا و پایه‌ است و برخی می‌خواهند این پایه را از بین ببرند که قطعا موفق نخواهند شد.

ولایت فقیه مراقب حرکت نظام است

مهدی اسماعیلی استاد دانشگاه تهران و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در بخش پایانی این نشست‌ اظهار داشت: نظام سیاسی که امروز در کشور ما حاکمیت یافته درواقع یک حرکت تکاملی تدریجی 200 ساله اخیر است، نظام دینی ما تکامل حرکت‌های قبلی است.

وی ادامه داد: حرکت‌های قبلی عمدتاً در پی حفظ استقلال سیاسی و استقلال اقتصادیو قلمرونظامی بودند، بین آرمان‌های بلند مردم ایران و منافع جامعه اسلامی در نهضت امام (ره) یک همخوانی وجود دارد،‌ حرکت اما در 13 آبان نیز یک حرکت استقلال‌خواهانه بود و امام در مقابل استقلال سیاسی کشور فریاد می‌زند و سخنرانی ایشان بر این مبنا بود که چرا استقلال ما را به باد دادند. این مقاومت یعنی به رسمیت‌شناختن حق ملت‌های مختلف در صیانت از استقلال سیاسی است.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در دوره‌های مختلف در جمهوری اسلامی ایران شاهد این هستیم که در همه ابعاد استقلال سیاسی، استقلال علمی، استقلال اقتصادی، همگی در قالب یک مجموعه همگن حرکت کرده است، همه این موارد در کنار هم و در عرض هم بوده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در بخش‌های مختلف قانون اساسی هم روی صیانت از استقلال کشور بسیار تأکید شده و بالاترین حدنصاب برای بررسی طرح‌ها یا موضوعات مربوط به استقلال کشور، در همین زمینه و سه‌چهارم تعداد نمایندگان مجلس است.

معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: ولایت‌فقیه بر حرکت نظام مراقب است و متعدد این رویکرد را داده است، مثلاً عدم سازش با استکبار جهانی، هرکس با آن‌ها مذاکره می‌کند چیزی را از دست می‌دهد و تذکرات در این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: بحث انرژی هسته‌ای و دستاوردهای جمهوری اسلامی از همین نکات است، امروز حمایت از مقاومت و قدرت دفاعی کشور قابل‌مذاکره نیست البته نسل امروز شاید سهم اهمیت استقلال را نداشته باشد اما قدرت دفاعی کشور با استقلال کشور پیوند دارد.

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: ما امروز در حوزه استقلال اقتصادی دچار مشکل بوده‌ایم و از این ناحیه نیز به‌شدت مورد هجمه قرارگرفته‌ایم، اگر امروز این میزان وابستگی به ارز و کالاهای خارجی و صادرات نفت نداشتیم، ایستادگی‌مان بیشتر می‌شد و مجبور به عقب‌نشینی در برخی حوزه‌های هسته‌ای نبودیم، به‌هرحال امیدواریم در مسیر انقلاب اسلامی به حرکت روبه‌جلوی خود ادامه دهیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها