يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۲۱۹۳
زمان انتشار: ۱۷:۵۰     ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
جوان پرشوری که دهه هفتادی است با حرارت می‌گوید «امام بر گردن ما حق حیات دارد، ما اهل ادای حق هستیم و به خاطر امام با زبان روزه به حرم آمده‌ایم.»
به گزارش پایگاه 598، بیست و نهمین مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی عصر امروز دوشنبه 14 خرداد ماه با حضور گسترده مردم و مسئولان و سخنرانی رهبر معظم انقلاب در حرم امام برگزار شد.

این مراسم حاشیه‌هایی داشت که در ادامه می‌آید.

* هنوز یک ساعتی تا شروع مراسم مانده بود که مسئول یکی از امانت‌داری‌ها به خانمی که اصرار داشت وسایل خود را به نزدیک‌ترین امانت‌داری تحویل بدهد، می‌گوید: «خانم! دیگر داخل حرم پر شده فرقی نمی‌کند که وسایل را کجا تحویل دهید.»

* فوج جمعیت از هر طرف به سمت محل اصلی سخنرانی آقا می‌آیند، انگار 14 خرداد بیست و نه سال به عقب بازگشته است،‌گرما و روزه‌داری بر روی این مردم اثری ندارد، به هر حال امام را از یاد نبرده‌اند.

* بزرگراه منتهی به حرم امام از نیمه راه بسته شده و فقط اتوبوس‌ها را راه می‌دهند. ماشین‌ها هم از سمت خروجی به سوی زیرگذر حرم می‌روند اما دیگر زیرگذر نیز مملو از جمعیتی است که پیاده به سمت حرم حضرت روح‌الله در حرکت هستند با اینکه هنوز یک کیلومتر دیگر تا حرم راه مانده مردم خود را به صحن امام خمینی (ره) می‌رسانند.

* سیدحسن خمینی تولیت حرم امام اعلام کرده که امسال هم در مراسم سالگرد ارتحال امام راحل سخنرانی نمی‌کند تا مراعات حال مردم روزه‌دار را کرده باشد؛ نوحه‌خوانی به مناسبت ایام شهادت حضرت علی (ع) تنها برنامه‌ پیش از سخنرانی آقا است.

* خیلی از مردم ترجیح می‌دهند روی چمن‌ها و در اطراف رواق اصلی بنشینند اما هنوز خیلی‌ها با تحویل وسایل خود را به محل اصلی سخنرانی آقا می‌رسانند.

* ساعت 5 بعدازظهر است آفتاب هنوز در وسط آسمان است، صدای بلندگوها با شعار لبیک یا حیدر و لبیک یا حسین بلند شده است و مردم هم آن را تکرار می‌کنند، یکی از بین جمعیت می‌گوید هیچکس با ماشین شاسی‌بلند به حرم امام نیامده و همه‌مان با اتوبوس و مترو آمده‌ایم، این حرف ترجمه آن سخن تاریخی امام است که فرمود تنها کسانی تا آخر خط با ما می‌ماندند که طعم فقر و محرومیت را چشیده باشند.

* چتر یا چفیه فرقی ندارد، آفتاب تیز است و همه به دنبال سایه‌بانی هستند تنها کمک کادر انتظامات این است که مردم را زودتر از گیت بازرسی‌ها عبور دهند.

* نسل پنجم، نسل چهارم و نسل سوم انقلاب هم برای سالگرد ارتحال حضرت روح‌الله به حرم امام آمده‌اند، انقلاب گویی دست به دست می‌شود.

*مجری شعار لبیک یا خمینی سر می‌دهد و مردم هم با او زمزمه می‌کنند، این مردم که از 15 خرداد به صحنه آمده‌اند امروز هم نه با جسم خود که با جان،‌زبان و شعارهایشان با حضرت روح‌الله تجدید بیعت می‌کنند.

* عقربه‌های ساعت به 17:36  رسیده است که کریم منصوری قاری بین‌المللی تلاوت قرآن کریم را آغاز می‌کند، اما هنوز دسته‌های مردمی دارند خود را به صحن امام می‌رسانند تا پای صحبت‌های آقا بنشینند، مانند پیاده‌روی اربعین که اول و آخر جمعیت مشخص نیست مردم هنوز در راه امام هستند.

* نوای «یا علی مدد» طلیعه شروع سخنرانی آقاست؛ مجری مراسم شعری در رثای امام شهیدان می‌خواند و جمعیت دیگر برای شروع سخنرانی آقا لحظه‌شماری می‌کنند.

* مردم روزه‌دار که از شهرستان‌ها و استان‌ها و مناطق مختلف تهران خود را به میعادگاه امام‌شان رسانده‌اند، به یاد مدافعان حرم و حریم اهل بیت شعار «لبیک یا حسین»‌ سر می‌دهند و مجری «یادگار ماندگار» امام راحل یعنی روز قدس را یادآوری می‌کند و می‌گوید: «آی شورای امنیت، کودکان شهید غزه دیگر مجال بازی ندارند»؛ جمعیت شعار مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند.

* امام سال‌ها در نجف مجاور حضرت امیرالمومنین علی (ع) بوده‌اند و دلداده امیر مؤمنان، امروز هم عزاداران شهادت مولا به جوار حرم امام آمده‌اند، نوحه‌خوان از مناقب امیرالمومنین می‌گوید و امام را در ثواب این نوحه‌ها شریک می‌کند.

* جوان پرشوری که دهه هفتادی است با حرارت می‌گوید «امام بر گردن ما حق حیات دارد، ما اهل ادای حق هستیم و به خاطر امام با زبان روزه به حرم آمده‌ایم.»

* مجری مراسم مژده آمدن آقا را می‌دهد و از مردم می‌خواهد از ابراز احساسات خودداری کنند و اجازه دهند کلام آقا به گوش همه برسد، جمعیت وقتی متوجه نزدیک بودن آمدن آقا می‌شود شعار ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده را سر می‌دهد.

* ساعت 18:20 آقا به جایگاه سخنرانی می‌آید، یک خانمی از بین جمعیت می‌گوید قربان جد آقا بشوم اگر نباشد این مسئولان کشور را زیر و رو می‌کنند، مردم بی‌وقفه شعار می‌دهند، آقا سخنان خود را درباره سکینه و آرامش دل مؤمنین شروع می‌کنند.«آرامش امت»، آرامش و اطمینان را مایه تقویت ایمان معرفی می‌کنند و می‌گویند دشمن ضد این را برای جامعه ما دنبال می‌کند.

*رهبر انقلاب سخنان خود را با نام و یاد امام شروع می‌کنند و می‌گویند امام از قله‌های بلند است و ملت ما همواره از امام سخن خواهد گفت چون امام نماد انقلاب است.

* آقا اشاره‌ای هم به شباهت‌های حضرت امام به عنوان پیرو صادق مکتب امیرالمؤمنین با راه امام علی (ع) دارد و تأکید دارند که توجه به این شباهت‌ها بسیار مهم است.

* رهبر انقلاب به لطافت روحی حضرت امام اشاره می‌کنند و می‌گویند بنده خود پیام مادر شهیدی را برای امام بردم که آن مرد با صلابت به خاطر تأثیر از پیام مادر شهید چشمانش پر از اشک شد.

* زائران حضرت روح‌الله مانند حلقه‌ای نگین ضریح امام را در برگرفته‌اند و جان و دل خود را به سخنان رهبر فرزانه انقلاب سپرده‌اند، آقا می‌گویند ما بعد از امام همان راه امام را مو به مو دنبال کرده‌ایم و ان‌شاءالله دنبال خواهیم کرد، جمعیت از جا کنده می‌شود و تکبیر سر می‌دهد.

* رهبر انقلاب به ارائه یک تحلیل و جریان‌شناسی از دشمنان حضرت امام می‌پردازند و می‌گویند نشانه‌شناسی دشمنان امیرالمؤمنین هم درس‌آموز است،‌ایشان در همین زمینه به تشریح نقش قاسطین، ناکثین و مارقین می‌پردازند.

* فرمانده معظم کل قوا از حرم امام برای دشمنان آشفته خط و نشان می‌کشند و می‌گویند عزیزان من جوانان عزیز، حرکاتی که از دشمن مشاهده می‌کنید نشانه عصبی شدن و آشفتگی دشمن است نشانه اقتدار نیست، امروز قدرت حرکت علمی به فناوری ما دشمن را عصبی و خشمگین کرده، امروز جوانان ما توانسته‌اند ما را به قدرت موشکی اول منطقه تبدیل کنند و دشمن می‌داند اگر یکی بزند 10 تا می‌خورد.

*برخورد شجاعانه و فعال حضرت امام با دشمن یکی دیگر از فرمایشات رهبر انقلاب است که آقا تأکید دارند امام هم یک بار هم به دشمن اعتنا نکرد.

* رهبر انقلاب به موضوع برجام هم اشاره می‌کنند و می‌گویند امروز کسانی درصدد هستند شکل معیوبی از برجام را به دولت تحمیل کنند و عده‌ای در داخل تبلیغ می‌کنند که اگر این نشود جنگ خواهد شد این حرف دروغ است؛ سازمان انرژی هسته‌ای موظف است سریعاً آمادگی‌های لازم برای رسیدن به 190 هزار سو فعلا در چارچوب برجام را فراهم کند.

* فرمانده معظم کل قوا می‌گوید برنامه قطعی دشمن این است که در کشور آشوب ایجاد کنند اما سر آنها به سنگ خواهد خورد همچنان که تا الان خورده است.

*‌ آقا همچنین موضوع فلسطین و لزوم حمایت از قدس را هم مورد اشاره قرار می‌دهند و می‌گویند: روز قدس نزدیک است و مردم با وجود اینکه روزه هستند و هوا گرم است اما پرشورتر از همیشه شرکت خواهند کرد.

منبع: فارس


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها