أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۲۳۷۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
دو آمریکایی برای تفریح شیک خود در منطقه حفاظت شده نیشابور با پرداخت هزینه میلیونی مجوز شکار قوچ اوریال از سازمان حفاظت محیط زیست را دریافت کردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، صدور پروانه‌های ویژه برای شکار اتباع خارجی که به کشتار حیات وحش توسط شکارچیان آمریکایی در آغاز خردادسال جاری در زیستگاه‌های ارزشمندی چون پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور منجر شد، هدف اعتراضات گسترده فعالان محیط زیست و رسانه‌ها قرار گرفت؛ اما مسئولان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بدون آنکه زیر بار گفتگو با رسانه‌ها رفته و به پرسش‌ها پاسخی شفاف دهند، با انتشار توضیحاتی غیرقابل قبول در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست، صدور پروانه شکار را موفقیتی در راستای حفاظت از محیط زیست عنوان کرده و رسانه‌های منتقد را به غرض‌ورزی متهم کردند.

دو آمریکایی برای تفریح شیک خود در منطقه حفاظت شده نیشابور با پرداخت هزینه میلیونی مجوز شکار قوچ اوریال را دریافت کردند.

با این موضوع غیرمنطقی برخورد شده است!

دفاع ها از این اقدام تا جایی پیش رفت که محمدمهدی نوربخش، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیشابور در واکنش به حواشی این اقدام بیان داشت: حیف است اقداماتی که منافعی برای ادارات حفاظت محیط زیست استان‌ها دارد و در چهارچوب قوانین و مقررات بود؛ دچار این میزان حواشی شود. واقعا با موضوع بیش از حد غیرمنطقی برخورد شده چون خلافی صورت نگرفته است.

نوربخش همچنین در پاسخ به بحث آمریکایی بودن این شکارچیان گفت: برای ما شکارچی داخلی یا شکارچی خارجی فرقی ندارد با این تفاوت که خارجی‌ها هر‌چه قوچ‌ها پیرتر باشد، برایشان به دلیل بزرگتر بودن شاخ ارزشمندتر است؛همچنین به دلیل این که خارجی‌ها از ما در حوزه حفاظت محیط زیست جلوتر هستند، از اقدامات مراقبتی و حساسیت بیشتری نیز در موضوع برخوردارند.

ماجرای طرح ممنوعیت ۵ ساله شکار چارپایان چه بود؟
 
این مواضع در حالی از سوی مدعیان حفظ محیط زیست گرفته می‌شود که سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۹۲، طرح ممنوعیت ۵ ساله شکار چارپایان را به اجرا گذاشته بود و هرگونه صید و شکار چارپایان در کشور، تخلف محسوب می‌شد و با توجه به اینکه خشکسالی‌ها، کمبود منابع آب و علوفه، هرازگاه از سوی مسئولان محیط زیست عامل کاهش جمعیت چارپایان در زیستگاه‌ها عنوان می‌شود، حمایت تمام‌عیار معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از مقوله شکار و گردشگری شکار را چگونه باید تعبیر کرد؟

در بین حواشی ایجاد شده پیرامون این موضوع، اخباری مبنی بر تغییر مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌رضوی نیز به گوش رسید، طبق اعلان روابط‌عمومی حفاظت محیط زیست اواسط این هفته مراسم تودیع و معارفه در سازمان محیط زیست خراسان‌رضوی انجام خواهد شد و باید صبر کرد تا دید همتی، مدیرکل جدید محیط‌زیست استان چه واکنشی در برابر مجوزهای دیگر شکاری که در مناطق مختلف از جمله پیرامون شکار آهو در منطقه رییسی نیشابور صادر شده است، خواهد داشت.

این رفتار قجری است

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس در واکنش به این اتفاق اظهار داشت: این رفتار قجری با منابع ملی برای دستیابی به پول قابل دفاع نیست و این مسئله را پیگیری می‌کنیم و باید جلوی این اتفاق گرفته شود و کسانی که مسبب این مسئله هستند باید با آن‌ها برخورد شود تا جلوی تخریب منابع محیط زیستی گرفته شود. اینکه دو آمریکایی ۱۰ هزار دلار پول داده‌اند قوچ شکار کنند قابل قبول نیست.
 
نماینده مردم مشهد در مجلس همچنین پیرامون منبع صدور این مجوزها اظهار داشت: صندوق ملی محیط زیست این مجوزها را به‌صورت متمرکز اعطا می‌کند و مجوزها در تهران صادر و به مراکز استان ها ابلاغ می شود.

کاربران فضای مجازی نیز پس از انتشار این خبر نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند.

کاربر مسلم با واکنش به این موضوع نوشت: امریکایی ها در نیشابور به همراه مدیر کل محیط زیست استان در حال سلاخی قوچ های اوریال منطقه با پروانه شکار یک میلیون تومانی! روسای محیط زیست اولین باری نیست که با نخبه ها!! کباب قوچ می زنند! دولت روحانی آدم را یاد حقارت دوران پهلوی می اندازد. #محيط_زيست

حسین کاظمی هم با اشاره به بازداشت پژوهشگر ایرانی در آمریکا نوشت: شکارچیان آمریکایی تفریحشون شکار در منطقه حفاظت شده نیشابوره؛ اون وقت پژوهشگر ایرانی با روادید معتبر، در فرودگاه آمریکا بازداشت میشه؛ کاش به جای اون دوتا قوچ تیری تو مخ مسئولینِ واداده دولتی مخصوصا محیط زیستی ها خالی می کردن؛ بسا اینا نسلشون منقرض بشه.

کاربر دیگری هم با واکنش به این موضوع نوشت: بالاخره مسئولین راه جذب گردشگر خارجی و ارز آوری رو پیدا کردند..! شکار قوچ کمیاب اوریال توسط شکارچیان خارجی در نیشابور با ۷۰میلیون تومان

کاربر سیده پونه هم به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: نمیدونم چرا پای پول که میاد وسط یادمون میره حافظ چی و کی هستیم !! دو تا شکارچی آمریکایی با پرداخت ۱۰ هزار دلار مجوز شکار دو رأس «قوچ اوریال» در منطقه حفاظت شده حیدری نیشابور رو گرفتن !!

کاربر دیگری هم با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست نوشت: روز #محیط_زیست خوبه به این فکر کنیم که چرا #سازمان_حفاظت_محیط_زیست مجوز‌های میلیونی برای شکارچیان خارجی و داخلی در فصل تولید مثل حیوانات صادر کرده اینکه دوتا آمریکایی درنیشابور با ۱۴۰ میلیون تومن تونستن ۲ تا #قوچ_اوریال رو کاملا قانونی! شکار کنند نمونه بارز حفاظت از محیط زیسته؟!

حامد پایدار هم با کنایه به مدعیان حفاظت از محیط زیست نوشت: از #آمریکا بلند شدن اومدن با همکاری مسئولین! قوچ شکار میکنن تو #نیشابور کجان فعالین محیط زیست؟ چون آمریکایی بودن هیچی نمیگید؟

آیا مسئولین اشتباه خود را می پذیرند؟

باید دید باتوجه به واکنش های مردم نسبت به این اتفاق آیا مسئولین محیط زیست حاضر به پذیرش اشتباه در این اقدام هستند و آیا این رویه از این به بعد متوقف خواهد شد یا خیر ...


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۹
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها