أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۴۲۳۹۰
زمان انتشار: ۱۴:۰۴     ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
یادداشت؛
محمدعلی مسعودی
در روزهای اخیر صحبت‌های یکی از نمایندگان سابق درباره ارتباط میان قاسم سلیمانی و گروه ویژه اقدام مالی یا همان #FATF خبرساز شده است.

قاسم سلیمانی در لیست تحریم‌های #شورای_امنیت سازمان ملل است. کافی است در گوگل این عبارت را جستجو کنید: 2231 List. شما به لیست افراد و نهادهای تحریمی #قطعنامه۲۲۳۱ خواهید رسید و در آن اسم سردار قاسم سلیمانی را خواهید دید.

طبق این قطعنامه کشورها باید از تردد افراد تحریمی در خاک خود جلوگیری کنند و مراقبت کنند که هیچ گونه خدمتی از جمله خدمات مالی به افراد تحریمی از طریق خاک آنها ارایه نشود.

درست به یاد دارید. قطعنامه ۲۲۳۱ همان قطعنامه‌ای است که #برجام را تایید کرده و ایران نیز این قطعنامه را پذیرفته و تنها برای بخش موشکی آن بیانیه داده است!! به عبارت دیگر ایران تلویحاً تحریم شدن ۶۴ فرد و نهاد خود را پذیرفته است. فتامل!

می‌دانید که FATF استانداردهای ۴۰ گانه‌ای دارد. طبق استاندارد شماره ۷ کشورها باید ترتیباتی را اتخاذ کنند تا قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت که متضمن تحریم‌های مالی است، در نظام بانکی آنها اجرایی شود.

پس FATF به صورت غیرمستقیم از کشورها می‌خواهد در نظام بانکی خود مراقبت کنند تا تحریم‌های مالی و بانکی علیه افرادی همچون قاسم سلیمانی اجرا شود!

البته ایران استاندارد شماره ۷ را نپذیرفته است. حداقل شاهدی برای این قضیه منتشر نشده است. به عبارت دیگر ایران به #FATF متعهد نشده که تحریم‌های داخلی علیه افرادی همچون قاسم سلیمانی اعمال کند. اما آیا این پایان راه است؟

طبق برنامه اقدام «Action Plan» که میان ایران و FATF توافق شده، بندهای ۲۱ و ۳۱ ایران متعهد شده است تا ترتیبات لازم برای شناسایی «ذی‌نفع واقعی» را در نظام بانکی خود اجرا کند و همچنین اطلاعات مربوط به آنها را با کشورهای دیگر به اشتراک بگذارد.

لذا هرچند دولت ایران تصمیم ندارد که افرادی همچون قاسم سلیمانی را تحریم مالی کند (خیلی خنده‌دار است!) اما عملاً پذیرفته است کاری کند که به صورت خودکار این افراد نتوانند از نظام بانکی ایران خدمات دریافت کنند. (یعنی اسماً خبری نیست اما رسماً خود تحریمی اتفاق می‌افتد)

این را هم بدانید بد نیست، که این وضعیت تنها برای ۶۴ فرد و نهادی که در لیست تحریمی قطعنامه ۲۲۳۱ قراردارند نیست، بلکه افراد و نهادهایی که در لیست #تحریم‌های_ثانویه آمریکا قرار دارند که بالغ بر ۲۰۰ فرد و نهاد می‌شوند، نیز همین وضعیت را دارند. این همان لیستی است که #SDN_List نام دارد!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها