يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۲۳۹۱
زمان انتشار: ۱۴:۰۷     ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
هرچند که معاون وزیر خارجه در ابتدای صحبت‌های خود اعلام کرد:‌ « در اینجا و در پشت تریبون مجلس با زبان روزه شهادت می‌دهم که جز حرف حق نگویم» اما متن اظهارات وی بر خلاف اظهاراتش بود و نشان می‌ داد که عراقچی به این گفته خود نیز پایبند نبوده است.
به گزارش پایگاه 598، عباس عراقچی دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا به دفاع از لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» بپردازد. 
 
به گزارش رجانیوز هرچند که معاون وزیر خارجه در ابتدای صحبت‌های خود اعلام کرد:‌ « در اینجا و در پشت تریبون مجلس با زبان روزه شهادت می‌دهم که جز حرف حق نگویم» اما متن اظهارات وی بر خلاف اظهاراتش بود و نشان می‌ داد که عراقچی به این گفته خود نیز پایبند نبوده است. 
 
در همین راستا معاون وزیر خارجه  در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که هر لحظه که ایران بخواهد می‌تواند از این کنوانسیون خارج شود تصریح کرد: « در این کنوانسیون راه خروج پیش‌بینی شده است، اگر ما ببینیم منافع گروه‌های مقاومت و حق حاکمیت ایران زیر سوال رفته و در خطر قرار گیرد از کنوانسیون خارج می‌شویم. ما حق حاکمیتی خود را داریم و هر لحظه که احساس کنیم حضورمان در این کنوانسیون ضرر دارد از آن خارج می‌شویم پس چرا بخواهیم از الان به خودمان خسارت تحمیل کنیم.»
 
اما اظهارات عراقچی یک ایراد آشکار حقوقی دارد که خبر از عدم مطالعه دقیق متن کنوانسیون توسط معاون وزیر خارجه می‌دهد چرا که مطابق با بند 27.2 کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم هر کشور تا یک سال پس از اعلام خروج از معاهده باید تعهدات خود را اجرایی کند و قادر به ترک این کنوانسیون نیست. در این بند می‌خوانیم: « انصراف از عضویت، یک‌سال پس از تاریخ وصول اطلاعیه توسط دبیرکل سازمان ملل نافذ خواهد گردید.»(1) 
 
با این تفاسیر باید اذعان کرد که خروج از این معاهده دارای قید یک ساله است و ایران نمی‌تواند هر لحظه که خواست از آن خارج شود. از همین جهت صحبت‌های معاون وزیر خارجه یک خلاف‌گویی آشکار است و مشخص نیست که عباس عراقچی چگونه با زبان روزه و باوجود شهادت ابتدایی خود این سخنان را به زبان آورده است.
 
پاورقی:
1- 2. Denunciation shall take effect one year following the date on which notification is received by the Secretary-General of the United Nations.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها