أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۴۲۴۷۱
زمان انتشار: ۲۱:۳۱     ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
« مهمترین مشکل نظام بانکی، افزایش شدید نرخ سود سپرده‌ها بدلیل حبس بخش زیادی از داراییهای بانکها در سرفصل‌های مختلف مطالباتی است.»
به گزارش پایگاه 598، رزازان معاون مالی بانک تجارت در گفت و گویی، با اشاره به مشکلات پیش‌روی این بانک گفت علیرغم اینکه بخش عمده ای از مشکلات بانک تجارت ریشه در مشکلات و معضلات کلان اقتصادی کشور دارد ، لیکن مدیریت ارشد این بانک تمام اهتمام خود را به کار بسته تا با تکیه بر پتانسیل‌های درونی بانک و همچنین بهره‌گیری از فرصتها و حمایتهای بیرونی ، بر این مشکلات فائق آید .
وی همچنین با ذکر این نکته که بانک تجارت از دهه‌های گذشته با تأمین مالی تعداد زیادی از پروژه‌های بزرگ ملی و تخصیص 40 درصد از منابع خود به این پروژه‌ها ، نقش برجسته ای در رشد و شکوفایی اقتصاد و ایجاد اشتغال در کشور داشته ، افزود متأسفانه در طی حدود دو دهه اخیر بدلیل بروز مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها برای دولت و همچنین سایر فعالان اقتصادی بخش غیر دولتی ، حجم زیادی از داراییهای بانک در سرفصلهای مطالبات از دولت ، مطالبات از اشخاص و اموال و املاک تملیکی حبس‌گردیده که این انجماد دارایی‌ها که مبتلا‌به سایر بانکهای کشور نیز هست ، منجر به افزایش نرخ سود سپرده‌ها در بازار پول و به تبع آن زیاندهی این بانک و تعداد زیاد دیگری از بانکها گردیده‌است ، زیرا با وجودی که نرخ سود سپرده ها بالاجبار و در تقابل عرضه و تقاضای بازار پول بطور قابل ملاحظه‌ای برای بانکها افزایش می یابد ، لیکن نرخ سود تسهیلات و سرمایه‌گذاریها و همچنین نرخ کارمزد خدمات بانکی قابل افزایش نیست .
وی افزود علیرغم تمامی مشکلات حادث شده ، بانک تجارت مصمم است با طراحی و اجرای طرحهای تحول ساختاری در سه محور ، روند زیان را کاهش داده و پس از آن بانک را به مسیر سودآوری برگرداند .
رزازان محور اول این برنامه ها را افزایش تحرک و پویایی در تمام ارکان بانک بویژه صف جهت دستیابی به اهداف سخت‌گیرانه تعیین شده عنوان و ابراز امیدواری کرد با تلاش و همت بی وقفه و خالصانه تمامی پرسنل و پیگیری و ارزیابی مستمر عملکرد واحدها توسط مدیریت ارشد بانک ، نتایج مورد انتظار این بخش از برنامه ها محقق گردد .
وی محور دوم برنامه تحول بانک را انجام اصلاحات اساسی در ساختارهای مالی و عملیاتی بانک عنوان کرد که با استفاده از متخصصین و مشاورین مجرب در حال انجام بوده و مهمترین هدف آن خارج کردن دارائیهای بانک از حالت انجماد و کاهش هزینه پول می باشد که از نتایج اولیه این اقدامات می‌توان به کاهش 1.9 واحد درصدی نرخ هزینه پول در دوماهه ابتدایی سال نسبت به میانگین سال قبل و همچنین کاهش بسیار قابل توجه در میانگین اضافه برداشت از بانک مرکزی اشاره نمود.
در همین راستا نیز جدای از اجرای طرحهای ویژه وصول مطالبات و افزایش نقدشوندگی سرمایه‌گذاری‌ها و اموال و املاک مازاد و تملیکی، وصول مطالبات از دولت نیز مورد پیگیری قرار گرفته و در این زمینه بانک تجارت با ارائه طرحی به وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی و سایر مراجع ذیربط پیشگام در جهت حل مشکلات می‌باشد.
رزازان در اینخصوص حمایت و توجه ویژه‌ی وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی به حل مشکلات بانکها ، بویژه در امر مطالبات از دولت را قابل تقدیر دانست.
معاون مالی بانک تجارت طراحی روشهای نوین تأمین مالی پروژه های بزرگ کشور را محور سوم برنامه تحول بانک عنوان نمود و افزود طراحی این برنامه که با محوریت معاونت مالی و همکاری سایر واحدهای بانک در حال انجام می‌باشد، در حال اتمام‌بوده و به یاری خداوند متعال پیش بینی می‌شود حداکثر تا 2 ماه آینده مجوزات مربوطه نیز از مراجع ذیصلاح اخذ و آماده پیاده سازی گردد. وی با خودداری از ارائه جزئیات این طرح ، اثرات اجرای آن را بسیار مثبت و مؤثر دانست.
رزازان در ادامه تأکید کرد ساختار مالی بانکها دارای ویژگیهای منحصر به فرد و به کلی متفاوت از سایر شرکتها می باشد و بر همین اساس اظهار نظرها و انتشار اخباری که بدون اشراف به جزئیات عملیات و ساختار مالی بانکها انجام می‌شود ، غیردقیق و بعضاً نادرست بوده که نتیجه ای جز ایجاد نگرانی بی‌مورد برای سهامداران و سپرده‌گذاران نظام بانکی ندارد.
وی به عنوان نمونه به اظهار نظرهای اخیر در خصوص مقایسه درآمدهای تسهیلاتی با هزینه سود پرداختی بانک تجارت در دو ماهه ابتدایی سال جاری اشاره نمود و افزود این مقایسه که از مفاد گزارش فعالیت ماهانه منتشره بانک در سامانه کدال بورس استنباط و مطرح شده است از اساس مقایسه درستی نیست ، چرا که حدود نیمی ازسپرده های بانک به مصارفی غیر از تسهیلات تخصیص یافته اند ، از قبیل مطالبات از دولت ، سرمایه گذاری ها ، مطالبات از ناشرین اوراق و اموال و املاک تملیکی که برای داشتن تصویری درست باید درآمد این مصارف را با درآمدهای تسهیلاتی جمع و سپس با هزینه سود پرداختی مقایسه نمود .
رزازان در این زمینه ابراز امیدواری‌کرد با کامل ترکردن فرمتهای گزارش‌دهی بانکها که با همکاری سازمان محترم بورس در حال انجام بوده و همچنین تخصصی تر شدن تحلیلها و اظهار نظرها ، اینگونه حواشی بر طرف شود.
معاون مدیر عامل بانک تجارت در پایان این گفتگو گفت: هر چند به دلیل شرایط اقتصاد کلان کشور، مشکلاتی را سیستم بانکی و بویژه این بانک که دارای بالاترین نسبت مطالبات از دولت است دارند اما آنچه مسلم است پتانسیل‌های بانک تجارت بمراتب از مشکلات آن بیشتر و برتر می‌باشد. وی بالاترین پتانسیل بانک را وجود نیروی انسانی متخصص ، دلسوز و دلبسته به سازمان بانک دانسته و گفت: امیدواریم با تکیه بر این سرمایه اصلی و بهره‌گیری از تمام ظرفیتهای داخلی ، طرحهای تحول بانک با موفقیت اجرا شده و شرایط بهبود یابد.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها