يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۲۶۴۲
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
این روزها ثبت‌نام فرزندان در مدارس و به ویژه در تغییر مقطع تحصیلی به یک هیولا برای خانواده‌ها تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، کوچک که بودم مادر دستم را می‌گرفت و به هر مدرسه‌ای که همان حوالی خانه بود می‌برد تا مرا برای شروع تحصیل ثبت‌نام کند. تنها دغدغه که زیاد هم مشکلی برای خانواده ایجاد نمی‌کرد، تهیه لباس مدرسه و کیف و دفتر بود و حتی کتاب را هم مدرسه در اختیار ما می‌گذاشت. اما این روزها ثبت‌نام فرزندان در مدارس و به ویژه در تغییر مقطع تحصیلی به یک هیولا تبدیل شده است.

ثبت‌نام به شرط منطقه

یک مادر جوان که قصد ثبت نام کودکش در مقطع ابتدایی را دارد با اشاره به طرح آدرس در این حوزه به خبرنگار فارس می‌گوید: در مدارس دولتی که از نظر سطح آموزش در جایگاه مطلوبی قرار دارند، اولویت با ساکنان همان منطقه قرار داده شده که البته برای تسهیل تردد دانش‌آموزان در سال تحصیلی خوب است، اما برای متقاضیانی که از مناطق دیگر برای ثبت نام می‌آیند، محدودیت ایجاد کرده است.

اشرفی ادامه می‌دهد: من نیز در ثبت‌نام فرزندم در مدرسه مورد نظر دچار همین مشکل شده‌ام و یکی از اقوام به من پیشنهاد داده که با تهیه یک اجاره نامه جعلی آدرس محل سکونت خود را در حوالی همین مدرسه اعلام کنم.

وی اضافه می‌کند: اما این کار هم از نظر من درست نیست و هم اینکه برای ارائه درخواست سرویس ایاب و ذهاب در سال تحصیلی مشخص می‌شود که این آدرس جعلی است.

این مادر جوان با تأکید بر مشکلاتی که در پی تعلل در انجام ثبت‌نام در محدوده سکونت افراد ایجاد می‌شود، بیان می‌کند: از خیلی‌ها شنیده‌ام که اگر برای ثبت‌نام در یک مدرسه دیگر که موافقت نمی‌کند زیاد هم اصرار کنم و وقت بگذارم، فرصت ثبت‌نام در همان مدرسه حوالی خانه خود را هم از دست خواهم داد که مرا نگران‌تر می‌کند.

کمبود ظرفیت

پدر دانش‌آموزی که برای ثبت‌نام در مقطع اول ابتدایی مراجعه کرده نیز اظهار می‌کند: با مواردی که از این و آن شنیده بودم از همان ابتدا برای ثبت‌نام به مدرسه نزدیک محل سکونت خود مراجعه کردم، اما همین حالا هم که تا شروع سال تحصیلی زمان زیادی مانده به من گفته شد که ظرفیت کلاس اول محدود بوده و پر شده است.

شیخی می‌افزاید: وقتی برای ظرفیت منطقه زیرساخت لازم مهیا نشده است چگونه به طرح آدرس اصرار می‌شود تا نتوانم فرزندم را به علت تکمیل ظرفیت در منطقه سکونت خود به مدرسه دیگری ببرم.

وی به ثبت‌نام چند نفر که در طرح آدرس نیز قرار نمی‌گیرند در مدارس مورد نظر خود اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: چندین نفر از دوستان و آشنایانم را دیده‌ام که با استفاده از سفارش آشنایان خود که در مدرسه مورد نظرشان نفوذی داشته‌اند به آسانی ثبت‌نام کرده‌اند، اما من و امثال من اندر خم یک کوچه مانده‌ایم در حالی‌که آموزش و دسترسی به ان اولین نیاز جامعه است.

ثبت‌نام به نرخ نجومی

عظیمی منفرد نیز که ثبت‌نام در مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی را آخرین راهکار برای بسیاری از والدینی می‌داند که دچار استرس و مشکل در این حوزه هستند، تبیین می‌کند: هزینه ثبت‌نام در مدارس غیر انتفاعی مطرح بسیار زیاد است و توان پرداخت آن از عهده بسیاری از والدین برنمی‌آید.

این پدر نگران ادامه می‌دهد: ضمن اینکه این مشکل نیز وجود دارد، هزینه ثبت‌نام در این مدارس سالانه افزایش می‌یابد و در هر مقطع تحصیلی خانواده تا چند سال بار این نوسان را باید بر دوش خود بکشد.

وی معتقد است: حتی پرداخت به صورت اقساط نیز دشوار است و هزینه سالانه فرستادن یک دانش‌آموز به مدرسه را از فرستادن یک فرزند دیگر به دانشگاه به مراتب افزایش بیشتری می‌دهد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها