أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۴۲۸۳۰
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۰۲ تير ۱۳۹۷
دکتر امیر حمزه مهرابی:
بیانات گویا و صریح امام خامنه‌ای در مورد لوایح چهارگانه، برای هیچ‌کس جای تردید و توجیه باقی نمی‌گذارد که معظم له با ارائه استدلال‌های قوی، مخالف پیوستن ایران به فتف هستند. ایشان به‌روشنی حجت را بر همگان تمام کردند لذا باید برای مجلس، دولت و شورای نگهبان فصل الخطاب باشد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598؛ فرمایشات امام خامنه‌ای با نمایندگان مجلس، حاوی نکات بسیار مهم و قابل‌توجهی بود که در غوغای بازی فوتبال چندان موردتوجه رسانه‌ها قرار نگرفت. یکی از نکته‌های مهم فرمایشات ایشان، موضوع لوایح چهارگانه مبارزه با پول‌شویی و وضع تأمین مالی تروریسم ((FATF بود که از این به بعد ما آن را «فَتف» می‌نامیم:

در چند ماه گذشته «فَتف» به مجادله بین دو طیف فکری سیاسی جامعه ازجمله نمایندگان مجلس بدل شده است.

منتقدین دولت، آن لوایح را بدتر از برجام دانسته و معتقدند «فَتف» نقشه دول استعماری برای گسترش نفوذ و توسعه کنترل خود بر کشورهای مستقل است و پذیرش آن را زمینه‌ی تحمیل معیارهای دوگانه غرب بر جهان می‌دانند که به آن‌ها اجازه می‌دهد با کنترل تراکنش‌های بانکی به همه اطلاعات عادی و محرمانه ایران دسترسی داشته باشند و با بازتعریف تروریست، نه‌تنها ایران را از نفوذ منطقه‌ای خود محروم می‌کند، بلکه محور مقاومت و نهادهای انقلابی و یا هر اداره یا شخصی دیگری که بعداً به آن اضافه می‌شود را به‌عنوان تروریست معرفی نماید.

از سوی دیگر حامیان دولت، با برشمردن محاسن «فتف» اعتقاددارند برای تداوم حیات برجام و گشایش روابط بانکی با جهان، پیوستن به این کنوانسیون‌ها ضروری است و هیچ مشکل و محدودیتی در سیاست منطقه‌ای یا مسائل امنیتی و دفاعی ما ایجاد نمی‌کند. برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، پا را فراتر گذاشته و اظهار کرده‌اند، کسانی که مخالف تصویب این لوایح در مجلس هستند. معنی (فتف) را نمی‌دانند. عمل آن‌ها بهانه‌جویی است و از روی خیرخواهی نیست.

یکی از آنان، با طرح اتهامات عجیب، علت مخالفت منتقدین دولت را ناشی از ترس آن‌ها از شفافیت تراکنش‌های مالی و افشاء فساد آن‌ها دانسته و به اژدهای هفت سری تشبیه می‌کند که زادگاه و ریشه آن در دیار خراسان است.

بعضی‌ها با این استدلال که بیش از 150 کشور به این کنوانسیون پیوسته‌اند، مدعی هستند که چرا ما بدان ملحق نشویم؟

شایعه موافقت دبیر شورای امنیت ملی و حتی دفتر مقام معظم رهبری با پیوستن به «فتف» از سوی نایب‌رئیس مجلس! شگردی بود که برای تأثیرگذاری بر نمایندگان صورت گرفت. این شگرد درگذشته نیز از سوی رئیس و نواب مجلس! برای تصویب 20 دقیقه‌ای برجام بکار گرفته‌شده بود.

بالاخره با هر شگردی بود، لایحه پالرمو (یکی از لوایح مرتبط با فتف ) با کش‌وقوس‌هایی به تصویب مجلس رسید و لایحه پیوستن به «فتف» برای دو ماه به تأخیر افتاد. ولی جدال‌ها و مناقشات پیرامون «فتف» همچنان ادامه دارد.

اما رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس با ایشان، مثل همیشه این موضوع را با بیانی مختصر، زیبا و جامع تبیین فرموده و پس از پاسخ به شبهات، نظر صریح خویش را بیان کرده و حجت را بر همگان تمام کردند. در اینجا به برخی از نکات آن اشاره می‌کنیم:

1- معظم له با نگاهی پدرانه، اکثریت نمایندگان را از اتهامات وارده از سوی منتقدین دولت مبرا دانسته و فرمودند:

«تصویب قانون نباید خلاف مصالح کشور باشد. البته در مجلس که عمداً [چنین کاری] صورت نمی‌گیرد.»

2- ایشان در پاسخ به کسانی که با مستمسک قرار دادن برخی نکات مثبت این لوایح درصدد تحمیل آن هستند و یا افرادی که این لوایح را فاقد هر نوع جنبه مثبت می‌دانند، فرمودند:

«البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد، [امّا] هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمی‌دانیم تهَ آن چیست یا حتّی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، به خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.»

3- امام خامنه‌ای با رد استدلال کسانی که می‌گویند چون بسیار از کشورها به این کنوانسیون پیوسته‌اند، پس ما هم به آن ملحق شویم، افزودند: «این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آن‌ها پخت‌وپز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله‌رو یا مرعوب، شکلِ به‌ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آن‌ها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰یا 200 کشور پذیرفته‌اند شما چطور آن را رد می‌کنید؟

4- از گذشته، دو تعبیر و برداشت غلط از فرمایش امام در مورد مجلس می‌شد:

الف: برخی ادعا داشتند که ما عصاره ملتیم (نه شورای نگهبان) پس ما خیلی خوب هستیم و نباید بر ما نظارت شود یا رد صلاحیت شویم.

ب: برداشت غلط دیگر این بود که نمایندگان باید عین مردم باشند چه خوب و چه بد.

رهبر انقلاب با یادآوری فرمایش امام خمینی (ره) در مورد مجلس، به نکته ظریفی اشاره کردند که تاکنون کمتر کسی به آن پرداخته است. ایشان با اصلاح این دو برداشت فرمودند:

«مجلس باید عصاره همه فضائل ملت باشد نه عصاره‌ی همه‌ی خصلت‌ها! بعضی از خصلت‌ها جزو فضایل نیست؛ و... مجلس نباید نماد تردید، خودکم‌بینی؛ یأس و نومیدی یا نماد عدم اعتنا و عدم مبالات به مسائل کشور باشد.»

به تعبیر دیگر (آنچه خوبان همه دارند باید نمایندگان مجلس یکجا داشته باشند)

5- رهبر انقلاب این بار برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های بعدی، علاوه بر تذکرات خصوصی، نظرات خود را به شکل علنی و صریح مبنی بر عدم پذیرش و نپیوستن ایران به کنوانسیون «فتف» بیان کرده و فرمودند:

«بنده هم در مورد همین چیزهایی که اخیراً در مجلس مطرح شد (در این چند ماه اخیر)، بعضی از این معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها [گفته می‌شود] حالا چه‌کار بکنیم؟ ... هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمی‌دانیم تهَ آن چیست یا حتّی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، به خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.»

6- امام خامنه‌ای پس از تشریح کامل ابعاد مسئله، پاسخ به شبهات و رد الحاق به کنوانسیون‌های مسئله‌دار مستکبرین، در قامت یک رهبر ابرقدرت جهانی ظاهرشده و با ارتقا جایگاه و اعتمادبه‌نفس نمایندگان در طراز تمدن بزرگ اسلامی و پرهیز دادن آنان از پیروی یا مرعوب شدن از قدرت‌های استکباری، فرمودند:

«مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پول‌شویی قانون‌گذاری کند.»

نتیجه‌گیری:
بیانات گویا و صریح امام خامنه‌ای در مورد لوایح چهارگانه، برای هیچ‌کس جای تردید و توجیه باقی نمی‌گذارد که معظم له با ارائه استدلال‌های قوی، مخالف پیوستن ایران به فتف هستند. ایشان به‌روشنی حجت را بر همگان تمام کردند لذا باید برای مجلس، دولت و شورای نگهبان فصل الخطاب باشد.

انتظار می‌رود مجلس بررسی لوایح چهارگانه مرتبط با «فتف» را برای همیشه از دستور خارج سازد و لایحه پالرمو را منتفی دانسته و شورای نگهبان نیز قاطعانه از تائید آن‌ها خودداری کند. مجلس در اسرع وقت به‌جای این لوایح، لایحه ( به کمک دولت) یا طرح مبارزه با پول‌شویی مبتنی بر آموزه‌های اسلام را در دستور کار قرار دهد...

*

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها