يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۲۹۱۷
زمان انتشار: ۱۴:۰۹     ۰۴ تير ۱۳۹۷
بی برنامگی؛ تدبیر دولت برای اقتصاد کشور
بعد از نابسامانی بازار ارز این وضعیت بی‌ثبات به سایر بازارهای اقتصادی همچون سکه، مسکن، خودرو و کالاهای اساسی کشیده شد و در روزهای اخیر با موجی از گرانی‌ها مواجه هستیم که همه در انتظار اقدام فوری دولت تدبیر و امید برای کنترل و بهبود اوضاع اقتصادی بودند و کسی تصور نمی‌کرد که گرانی‌های اخیر هم دولت را به یک اقدام اساسی وادار نکند. حال کار به جایی رسیده است که رییس مجلس نیز در پاسخ به سوالی درباره تدبیر اقتصادی دولت از خدا برای مردم طلب صبر می‌کند!

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، روز گذشته بهارستان میزبان آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری و وزرای اقتصادی برای بررسی گرانی‌های اخیر بود، هرچند جلسه اصلی به روز سه‌شنبه موکول شد اما به‌دلیل برنامه‌های دیگر معاون اول در روز سه‌شنبه، صحن علنی برای بررسی موضوع گرانی با حضور جهانگیری و وزرای مربوطه غیرعلنی شد.

با توجه به اینکه وضعیت کنونی اقتصادی به گونه‌ای شده است که حتی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نیز لب به انتقاد گشوده و می‌گویند: «الان طوری شده که شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم قیمت‌ها دسته‌جمعی نسبت به دیروز گران‌تر شده است.»‌ جلسه روز گذشته بهارستان از اهمیت بالایی برخوردار بود و همه در انتظار اعلام نتیجه آن بودند.

آرزوی لاریجانی برای مردم
انتظارها را این‌بار آقای علی لاریجانی، رییس مجلس با سخنانی عجیب پایان داد، وی در حاشیه افتتاح نمایشگاه سازمان ملی استاندارد ایران که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره جلسه غیرعلنی اظهار داشت: در این جلسه در خصوص وضعیت قیمت‌ها و نگرانی‌هایی که در کشور به‌وجود آمده صحبت شد؛ در این خصوص لازم بود بحث جدی میان مجلس و دولت صورت بگیرد.

وی افزود: آقای جهانگیری و وزرای مربوطه در جلسه حضور یافتند و بحث مفصلی در خصوص شرایط کشور و علت سازوکارهای جدید برای مسائل اقتصادی مطرح شد و نمایندگان و روسای کمیسیون‌های مجلس نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. باید اصلاحاتی از نظر نوع پرداختن به مسائل اقتصادی ایجاد شود که در این خصوص پیشنهاداتی ارائه شد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این جلسات ادامه خواهد داشت و باید قبول کرد که با توجه به شیطنت‌هایی که آمریکایی‌ها دارند و برخی اشکالات درونی اقتصاد کشور، باید ‌روی این مسائل کار جدی کرد و نقدینگی را به سمت نقاط ثروت‌زا و تولیدمحور سوق داد.

لاریجانی ادامه داد: مباحثی هم در خصوص نوع نیازهایی که دولت در شرایط فعلی دارد و نیازمند تصمیم مجلس است، مطرح و پیشنهادات نمایندگان ارائه شد و بر این نکته تاکید شد که در وضعیت فعلی به یک همگرایی میان قوای سه‌گانه احتیاج است. خوشبختانه رهبر‌ معظم انقلاب هم یک ساز‌و‌کار عملیاتی طراحی کرده‌اند که قوای مختلف کشور با هم تصمیم‌گیری کنند و ضوابطی هم برای این موضوع گذاشته‌اند. امیدواریم با این جلسه، این فکر عمیق‌تر شود و شرایط کشور بهبود یابد.

او اما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تدبیر فوری دولت برای کنترل گرانی‌های اخیر چه بوده است، گفت: امیدواریم خدا به همه شما صبر بدهد.

باز هم وعده و وعید
این پاسخ لاریجانی در حالی مطرح شد که آقای محمدعلی وکیلی، عضو هیات‌رییسه مجلس در حاشیه نشست غیرعلنی در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات این نشست، گفت: در جلسه درباره کارگروه مشترکی که رهبری دستور دادند و با محوریت سران سه قوه قرار است مباحثی در آن انجام شود، بحث و تبادل نظر شد. مقرر شد در آن کارگروه برنامه تسهیلی دولت مطرح شود و اگر جایی نیاز به قانونگذاری بود، مجلس کمک کند.

وی افزود: این کارگروه، در واقع کارگروه تصمیم‌گیری است؛ اگر نیاز به تصمیم است با استفاده از اعضا تصمیم‌گیری می‌شود و اگر نیاز به قانون‌گذاری است، مجلس در این زمینه ورود می‌کند.

عضو هیات‌رییسه مجلس با بیان اینکه بخشی از موج‌ها و زمزمه‌های گرانی به‌دلیل مباحث روانی و بخشی هم به‌دلیل محدودیت منابع است، یادآور شد: در جلسه غیرعلنی قرار شد دولت اولویت‌های خود را در حوزه اقتصادی به‌گونه‌ای تعریف کند که هیچ اولویتی از مردم روی زمین نماند.

عضو هیأت‌رییسه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد که برای اقشار آسیب‌پذیر پیش‌بینی‌هایی شود و تأکید شد که نباید اقشار آسیب‌پذیر در نوسانات فعلی آسیبی متحمل شوند. همچنین مشخص شد که خوشبختانه اقلام استراتژیک برای دو سال آینده به وفور تأمین شده و نگرانی در خصوص مایحتاج عمومی وجود ندارد.

بی‌تدبیری‌های اقتصادی دولت
بر اساس سخنان وکیلی دولت تنها تصمیم‌هایش را برای نمایندگان شرح داده، تصمیماتی بدون برنامه‌ای فوری و ضربتی برای بهبود شرایط اقتصادی و مهار گرانی‌ها، دولت در بهارستان تنها به کلی‌گویی و دادن وعده بسنده کرده، وعده‌ای که بارها به مردم داده شده اما تصمیم‌گیران اقتصادی دولت هیچ گام عملی‌ای برای بهبود شرایط برنداشتند، انتظار این بود که حداقل بعد از گرانی‌های دی‌ماه‌96 دولت صدای اعتراض و گلایه‌های مردم را بشنود اما گویا چنین نشده و هنوز هم دولت تدبیر و امید قرار است به بی‌تدبیری‌های اقتصادی خود ادامه دهد، برنامه‌ای برای بهبود شرایط ندارد و شاید باید اسمش را به دولت وعده و وعید تغییر دهد. 

مصری: دولتمردان برنامه‌ای برای بهبود شرایط اقتصادی ندارند
این موضوع را آقای عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأیید کرد و در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» گفت: در جلسه غیرعلنی بهارستان، دولت سخنی از برنامه‌های خود برای بهبود شرایط اقتصادی به میان نیاورد و برنامه جدیدی را اعلام نکرد.

به گفته مصری، دولت اگر برنامه‌ای داشته باشد قطعاً آن را بیان می‌کند و سیاست‌های اقتصادی دولت به‌گونه‌ای نیست که محرمانه باشد. دولت تاکنون درباره برنامه‌هایشان برای بهبود شرایط اقتصادی به نمایندگان گزارش نداده‌اند و سخنان آن‌ها در جلسه غیرعلنی روز گذشته نشان‌دهنده این بود که دولت برنامه جدیدی برای کنترل و مدیریت شرایط کنونی ندارد.

حباب گرانی، راه فرار ژنرال‌های اقتصادی
افزایش قیمت نجومی کالاهای اساسی، طلا، مسکن و خودرو در حالی است که بعد از تک‌نرخی شدن ارز از سوی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری از دوربین سیما به مردم اطمینان داد ‌تمام نیازهای ارزی پاسخ داده می‌شود اما با گذشت بیش از دو ماه از اجرای سیاست ارز تک‌نرخی نشانگر این است که دولت نتوانسته در کنترل قیمت‌ها به خوبی عمل کند و نتیجه آن گرانی‌هایی است که هر روز از یک بازار رونمایی می‌شود.

گرانی‌هایی که در سکوت رسانه‌ای دولت تدبیر و امید رخ می‌دهد و روحانی‌ برای از دست رفتن وعده انتخاباتی‌اش هم نگرانی به دل راه نمی‌دهد، در معدود واکنش‌های مسوولان دولت هم تنها به حبابی بودن گرانی‌ها تاکید می‌شود، حبابی که گویا قصد ندارد از بین رود.

گرانی‌های سرسام‌آور بازارهای مختلف اقتصاد ایران درحالی این روزها به دغدغه جدی مردم تبدیل شده است که متاسفانه هنوز دولتمردان گامی عملی در راستای برقراری آرامش در کشور انجام نداده‌اند و حتی سخنان اخیر آقای نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس‌جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری و مطالبی که درباره وضعیت این روزهای بازار بیان کرد بیش از آنکه نگرانی‌ها را کاهش دهد بر نگرانی‌ها افزود.

بررسی محورهای سخنان محمد نهاوندیان نشان می‌دهد که دولت تئوریسینی که بتواند در پیچیدگی اقتصاد راهکار ارائه دهد در اختیار ندارد و معاون اقتصادی رییس‌جمهوری هم صرفاً دسته‌ای از بایدها را همراه خود دارد تا به‌عنوان آمال و آرزو تحویل مردمی دهد که در بازار آشفته کنونی دنبال فهمیدن برنامه شفاف دولت برای تصمیم‌گیری مناسب هستند.

به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که از ‌رییس‌جمهوری و ژنرال‌های اقتصادی‌اش پرسید ‌برای کاهش گرانی‌های اخیر چقدر تلاش کرده‌اید و چرا نمی‌توانید قیمت‌ها را مدیریت کنید؟ اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، بیش از گذشته باید از رییس‌محترم‌جمهور خواست تا در ترکیب تیم اقتصادی خود تجدیدنظر کند. تیم اقتصادی دولت نشان داده است که تمام داشته‌هایش همین‌قدر است و حتی توان تحلیل نظری واقعیات اقتصاد را ندارد چه رسد به توان اجرای عملیاتی، و نتیجه این وضع چشم‌انداز مثبتی را به مردم منتقل نمی‌کند.

*صبح نو
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها