به گزارش پایگاه 598، فرهیختگان نوشت: «دولت از نمایندگان شکایت نکرده است.» این را حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور می‌گوید. او البته تاکید کرده اگر نماینده‌ای بخواهد در راستای نمایندگی‌اش صحبتی انجام دهد، دولت هیچ‌گونه شکایتی از وی ندارد اما خب واقعیت‌های بیرونی چیز دیگری می‌گوید. 

چندی پیش حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با بیان اینکه دولت به هر بهانه‌ای از نمایندگان مجلس شکایت می‌کند، گفته بود شکایت‌های دولت از نمایندگان افزایش یافته و فقط در یک مورد دولت از 30 نماینده شکایت کرده است. او این را هم گفته بود که بیشتر این شکایات مربوط به اظهارات نمایندگان در مجلس و مصاحبه‌های آنها راجع به عملکرد دولت است.

حالا اظهارات امیری در حالی مطرح می‌شود که باید آن را واکنشی مستقیم به صحبت‌های سلیمی دانست. امیری صراحتا می‌گوید اینکه دولت بخواهد از ۳۰ نماینده مجلس شکایت کند، چنین چیزی مطرح نیست. ادعای معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری مبنی بر انکار شکایت دولتی‌ها از نمایندگان البته در حالی است که چیز زیادی از رسانه‌ای شدن خبر شکایت ولی‌ا... سیف رئیس بانک مرکزی از پنج نماینده مجلس نگذشته است.

مضاف بر آن «فرهیختگان» جهت صحت‌سنجی ادعای یاد شده مجددا به سراغ سلیمی رفت تا واقعیت را جویا شود. نماینده مردم محلات در مجلس در این گفت وگو بار دیگر تاکید کرد که تعداد شکایات دولت از نمایندگان زیاد است و دولت فقط در یک فقره از 30 نماینده شکایت کرده است. عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تصریح کرده که اساسا شکایات رسیده، به این مقدار محدود نمی‌شود و تعدادشان بسیار بیش از اینهاست.

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم در این باره با بیان آنکه به طور کلی چند نوع شکایت از نمایندگان در هیات نظارت واصل شده، به گفت: «یک‌سری شکایت‌ها از سوی دولت و قوه مجریه مطرح شده که بیشتر در مورد اظهارنظر نمایندگان در نطق‌ها و مصاحبه‌های خود بوده است.»

وی ادامه داد: «این شکایت‌ها در سطوح مختلف دولت صورت گرفته و ‌از فرماندار و استاندار و وزیر گرفته تا رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست و دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری و رئیس بانک مرکزی و ... همه را شامل می‌شده است.»

عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با بیان یک نمونه دیگر خاطرنشان کرد: «اخیرا وزیر بهداشت و درمان از یک نماینده شکایت کرده که دلیل آن مطالبی بوده که در نطق این نماینده مطرح شده است.»

جمالی‌نوبندگانی در بیان دسته دوم شکایت‌ها ادامه داد: «مورد بعدی شکایت قوه قضائیه از نمایندگان است که آن هم به مضمون برخی نطق‌های نمایندگان بر‌می‌گردد.»

وی افزود: «دسته سوم شکایات خود نمایندگان از برخی همکاران خود بوده و دسته چهارم نیز عبارت است از شکایت اشخاص حقیقی و مردم عادی از نمایندگان که ممکن است به دلایل مختلف به هیات نظارت رسیده باشد.»

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعداد این شکایات گفت: «حجم شکایت‌هایی که درسال دوم از سوی دولت مطرح شده نسبت به سال اول در حال کاهش است و قبلا این موارد بیشتر بوده است.»

جمالی در توضیح علت این موضوع خاطرنشان کرد: «افزایش این شکایت‌ها مقارن بود با ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری و روزهایی که بسیاری از نمایندگان منتقد دولت در سخنرانی‌های خود مطالبی را مطرح می‌کردند که منجر به شکایت می‌شد.»

وی ادامه داد: «شکایت‌هایی که از سوی قوه مجریه به هیات نظارت بر نمایندگان وصول شده عمدتا ناظر به منتقدان دولت بوده و در موارد متعددی دولت اعلام کرده مطلبی که فلان نماینده مطرح کرده صحیح نبوده و اتهام به ماست.»

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: «دولت مستقیما نمی‌گوید چرا فلانی انتقاد کرده یا منتقد من بوده؛ بلکه عنوان می‌کند موضوعی که مطرح شده، آماری که رسانه‌ای شده، موردی که در مورد فلان وزیر اعلام شده که گرین کارت دارد، یا مثلا فرزند وزیر دیگر فلان خطا را مرتکب شده کذب و اتهام‌زنی است.»

جمالی‌نوبندگانی در ادامه بیان کرد: «هیات نظارت بر رفتار نمایندگان حتما بین این موضوع که باید طبق گفته مقام معظم رهبری از رفتار نمایندگان صیانت به عمل آمده و از شان آنها حفاظت شود و در مقابل، جلوگیری از خودسانسوری نمایندگان و اظهار نظر طبق وظایف مصرح در قانون اساسی تفکیک قائل می‌شود و یکی را فدای دیگری نمی‌کند چرا که نمایندگان طبق قانون می‌توانند در مورد همه مسائل کشور اظهارنظر کنند.»

وی افزود: «ما قائل به آن هستیم که نماینده باید با اطلاعات دقیق و به‌روز به اظهار نظر بپردازد و سعی کند از اتهام‌زنی و طرح اطلاعات ناقص پرهیز کند تا هم وظیفه نمایندگی را به خوبی به‌جا آورده باشد و هم شان او حفظ شود.»

سخنگوی هیات نظارت بر نمایندگان در توضیح روند بررسی شکایت‌ها در این هیات گفت: «در مواردی که به صورت شکوائیه یا گزارش از سوی هیات رئیسه به هیات نظارت می‌رسد، از فردی که از او شکایت شده دعوت می‌شود و اظهارات او مورد استماع قرار می‌گیرد. در این هیات مهم‌ترین موضوعی که مطرح می‌شود این است که آیا عملکرد مورد مناقشه نماینده در حوزه وظایف نمایندگی و در شان نمایندگی بوده است یا خیر.»

جمالی ادامه داد: «در صورت شکایت از یک نماینده ما صرفا همین موضوع را به قوه قضائیه منتقل می‌کنیم که گفتار و رفتار این نماینده جزء وظایف نمایندگی فرد بوده یا خیر ولی حکمی صادر نمی‌‌کنیم.»

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: «در مواردی که مربوط به مسائل خود مجلس است و در قالب شکایت یک نماینده از نماینده دیگر مطرح می‌شود می‌توان تذکر شفاهی یا تذکر کتبی داد یا حتی در صورت نیاز، موضوع را در صحن مجلس مطرح کرد. مضاف برآن می‌توان در برخی موارد پرونده فرد را به شورای نگهبان احاله داد و مطابق موارد ذکر شده در قانون برخورد کرد.»

عضو هیات نظارت بر نمایندگان تصریح کرد: «اگر موردی که شکایت شده در شان و وظیفه نماینده نباشد اعلام می‌کنیم و قوه قضائیه می‌تواند اقدام کند و ادامه راه بر عهده قوه قضائیه است.»