أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۳۳۵۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۱     ۱۳ تير ۱۳۹۷
واقعیت ماجرای سفر حج با ارز ۳۹۰۰ تومانی؛
آن روزهایی که داوطلبین حج در حال پرداخت هزینه سفر خود بودند دلار در بازار آزاد تهران از 3900 تومان هم کمتر بود؛ اما مسئولین محترم به‌جای آنکه همان زمان پول‌های دریافت شده از مردم را به ارز تبدیل کنند؛ این پول در حساب‌های سازمان حج باقی‌مانده و حالا که ارز در بازار آزاد 8 هزار تومان شده، به مردم وعده می‌دهند که نگران نباشید و با ارز 3900 تومانی شما را راهی حج می‌کنیم.
سرویس فرهنگی پایگاه 598/ صادق نیکو؛ گاهی اوقات اخبار را که دنبال می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که جمهوری اسلامی مصداق آش نخورده و دهن سوخته است! برای کارهای نکرده مواخذه می‌شود و بابت محدودیت‌های اعمال نکرده زخم‌زبان می‌شنود. در برخی موضوعات کوتاه می‌آید ولی بازهم زبان نقد بلند است و جمهوری اسلامی بدهکار است.

مثلاً چند روز پیش رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر از مردم خواست که عادت سفر خارجی رفتن را کنار گذاشته و فرمودند:‌ «کسانی که عادت کرده‌اند به سفرهای خارج بروند، این عادت را رها کنند، ترک کنند. رفتن به سفرهای خارجیِ تفریحی، به کشورهای گوناگون -البتّه غیر از سفرهای زیارتی به عتبات یا به حج، این موردنظر نیست؛ آن این‌قدر خرج و هزینه‌ای هم بر دوش کشور نمی‌گذارد، دارای برکاتی هم هست- سفرهای تفریحی، سفرهای زائد با بهانه‌های گوناگون را کنار بگذارند» چند روز بعد از این ماجرا صداوسیما کارشناسی را دعوت کرد که در یک برنامه تلویزیونی توصیه‌های عجیب و خنده‌داری را در قالب جایگزین گردشگری مطرح می‌کند!

آقای کارشناس شروع حرف‌هایش با نقد خروج ارز از کشور آغاز می‌شود و بعد می‌گوید اگر دکوراسیون خانه را عوض کنیم و رنگ لوازم را تغییر دهیم همان کارکرد گردشگری را دارد! نتیجه آنکه برنامه‌ای که مخاطب زیادی ندارد کلیپی تولید می‌کند که هزاران بار در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و بساط کنایه و شوخی می‌شود.

حالا شما هزاران بار بگویید این برنامه حاصل کج‌سلیقگی یک شبکه تلویزیونی و یا خودشیرینی یک کارشناس است ولی کسی باور نمی‌کند! این کلیپ طنز درواقع به اسم تلاش جمهوری اسلامی برای منصرف کردن مردم از گردشگری دست‌به‌دست می‌شود. از طرف دیگر شما می‌توانید با پول جمهوری اسلامی به‌صورت مجانی بروید! اگر مشتری تورهای ارزان‌قیمت ترکیه و تایلند باشید می‌توانید با کمترین هزینه مسافر آنتالیا و... شوید و جمهوری اسلامی بابت این سفر به شما بین 500 تا 1000 یورو ارز مبادله‌ای در قالب ارز مسافرتی پرداخت می‌کند که اگر این پول را در بازار آزاد بفروشید با سود آن تقریباً هزینه سفر برای شما رایگان تمام می‌شود!

واقعیت جمهوری اسلامی همین است که رهبری از مردم می‌خواهد در شرایط ویژه کشور از سفرهای سیاحتی خارج از کشور پرهیزکرده تا ارز کمتری از کشور خارج شود و از سوی دیگر سازوکارهای موجود طوری طراحی‌شده که شما اگر در خانه خودتان بمانید هزینه زندگی‌تان بیشتر از سفر به ترکیه است. جالب اینجاست که رهبری در همان صحبت‌های عید فطر تأکید می‌کنند که سفر زیارتی از این توصیه مستثنا است ولی جدول ارز مسافرتی نشان می‌دهد که کمترین ارز (200یورو) بین کشورهای دنیا به عراق و عربستان تعلق می‌گیرد.

شما اگر هرجای دنیا بخواهید بروید حداقل 2 تا 5 برابر بیشتر می‌توانید ارز مسافرتی دریافت کنید.

حالا در همین روزگار سالیانه بیشتر از 2 میلیون نفر راهی کشور ترکیه می‌شوند و به همین نسبت به کشورهای دور و نزدیک سفر می‌کنند؛ اما ماجرای حج 70 هزار ایرانی جنجال‌ساز می‌شود.

یکی از مسئولین ایرانی چند روز پیش‌گفته بود که هزینه سفر حج تمتع امسال را با دلار 3900 تومانی تأمین می‌کنیم. گویی قرار است حاجیان ایرانی از جیب همه مردم و با پول نفت حاجی شوند. همین حرف ناقص و نسنجیده موجی از زخم‌زبان و کنایه را متوجه حجاج کرد و گویی به دنبال توصیه رهبری در خصوص سفرهای خارجی قرار است رانت ویژه نصیب حجاج ایرانی شود!

اما واقعیت چه بود؟‌ واقعیت اینکه داوطلبین حج تمتع سال 97 در دو مرحله در پاییز و زمستان سال 96 هزینه سفر را به‌طور کامل پرداخت کردند. آن روزهایی که داوطلبین حج در حال پرداخت هزینه سفر خود بودند دلار در بازار آزاد تهران از 3900 تومان هم کمتر بود؛ اما مسئولین محترم به‌جای آنکه همان زمان پول‌های دریافت شده از مردم را به ارز تبدیل کنند؛ این پول در حساب‌های سازمان حج باقی‌مانده و حالا که ارز در بازار آزاد 8 هزار تومان شده، به مردم وعده می‌دهند که نگران نباشید و با ارز 3900 تومانی شما را راهی حج می‌کنیم.

مسئولین کوتاهی خود و کارنکرده‌شان را به اسم منت بر سر حجاج خراب می‌کنند و حواسشان نیست که با یک اظهارنظر ناقص عملاً 80 هزار حاجی را در مقابل کنایه مردم قرار می‌دهند. حجاج نه‌تنها بدهکار نیستند بلکه خیلی پیش‌ازاین همه پول سفر خود را پرداخت کرده‌اند و اگر مسئولی بی‌تدبیری به خرج داده نباید از جیب حجاج این خسارت جبران شود؛ اما مهم‌تر اینکه این خسارت از آبروی جمهوری اسلامی هزینه می‌شود و جمهوری اسلامی برای رانتی که هیچ‌وقت به حجاج و مسافران سفرهای زیارتی نداده است؛ باید گردن کج کند و جواب منتقدین طلبکار را بدهد.

این تنها یکی از ده‌ها مثالی بود که روزانه در ابعاد مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی به چشم می‌خورد و به‌راحتی منویات رهبری در کشاکش دوستان نادان و دشمنان ذبح می‌شود و جمهوری اسلامی بابت کارهایی که نکرده و محدودیت‌هایی که اعمال نکرده از منتقدین کنایه می‌شنود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها