أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۳۵۹۸
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۱۹ تير ۱۳۹۷
یادداشت؛
هادی چیت‌ساز
تابستان، فصل مبهم حوزه علمیه است؛ چون دو کار مهم حوزویان که علم و تبلیغ باشد، هر دو در ابهام و سکوت به ­سر می­برند. به خاطر گرم بودن قم، درس ها تعطیل شده ­اند و به نام تفریح و صله رحم، تابستان از برنامه خارج شده است. آیا مدیریت حوزه از فعالیت روحانیت در این ایام با خبر است؛ یعنی دقیقا می­داند طلاب مشغول چه فعالیتی هستند، یا اینکه خودش هم در تعطیلات است؟

روی سخن با مدارسی نیست که به صورت مستقل برنامه دارند، بلکه بحث بر سر برنامه عمومی حوزه و شیوه مدیریت است که اوضاع را به حال خود رها کرده و از طرفی، از منشور روحانیت بر اساس خواسته های امامان انقلاب رونمایی می­کند، بدون اینکه به خواسته ­های ایشان عمل کند. مگر نه آنکه مطالبه‌ی حضرت آقا بوده که برای تابستان برنامه ­ریزی فراگیر کنند، پس چرا هیچ حرکت و اقدامی به چشم نمی­آید؟ (شروع درس خارج، 21/ 6/ 1372؛ پایان درس خارج، 6/ 3/ 1392) نکند مدیران به دوره ­های آموزشی اختیاری یکی دو هفته ­ای دل­خوش کرده ­اند؟ یا به خاطر امتحانات عده‌ای، حرکت عمومی را ایست داده ­اند؟

آری، برنامه ­ریزی و پیگیری کردن، مکافات و درد سر و اعتراض در پی دارد، اما این مکافات و درد سر و اعتراض، شیرین است؛ چون نتیجه ­اش رشد عمومی حوزه و روحانیت است.نگارنده هرگز با تفریح و استراحت مخالف نیست، که آن را ضروریِ رشد و تحصیل می­داند، اما با بی­ برنامگی و رها بودن هم رابطه ­ای ندارد.

سابقه­ ی مدیریت حوزه در اضافه کردن دو سال تحصیلی، بیان­گر آن است که اگر بخواهند و مسئله­ ای را دغدغه داشته باشند، در یک ماه می­توانند قانون و برنامه تصویب کنند. ارمغان این رخوت و سوء مدیریت، از دست رفتن جوانی طلاب و عقب ماندن کشور از برکات حوزه در سطح جامعه است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مینایی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۲۱ تير ۱۳۹۷
۰
۱
مقاله بالا نقطه ضعف مدیریت را به عنوان نقطه قوت نشان میدهد.

ده سال برای علوم پایه و دروس عمومی کم بود که دو سال هم اضافه شده؟
کجای دنیا یک چنین برنامه ای برای علوم پایه در یک رشته تحصیلی دارد؟
این حرف، نظر من نیست.
استاد قرائتی سی سال است فریاد میزند علوم پایه در حوزه فقط تا لمعتین کافی است.

حال طلبه ای که دوازده سال قرار لست با فقر و نداری در دوره دانشجویی دست و پنجه نرم کند، حالا برایش نسخه میپیچند که چرا نابستان بیکار است.
نه بسیاری از انان در تابستان به مسائل معیشتی در کنار مسائل تبلیغی میپردازند.

باید به حوزه بگویید که شما که توانایی دارید در بک ماه برنامه ده ساله را دوازده ساله کنید، چرا هنوز با گذشتن چهل سال از انقلاب هر روز برنامه تان متورم تر و نا کارآمدتر میشود؟

مگر نیاز ها هنوز همان نیاز های چهل سال پیش است؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها