امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۴۳۶۳۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۲۰ تير ۱۳۹۷
حمید رسایی:
توریست ها از نظر شرعی و فقهی، جبری در اجرای موازین دینی ما ندارند، آنها می‌توانند خودشان حجاب را اختیار کنند و از نظر مذهبی اجباری برای آنها وجود ندارد. به نظر من اگر این مسئله فرهنگ‌سازی شود و مردم بتوانند این مسئله را هضم کنند، قابل انجام است، همانطور که ما به کشورهای دیگر می‌رویم و طبق قوانین خودمان عمل می‌کنیم، باید به توریست‌ها هم اجازه داده شود در کشور ما طبق قوانین خودشان عمل کنند...
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، حمید رسایی در پاسخ به سخنان محسن غرویان که خواستار لغو قانون حجاب اجباری برای گردشگران مناطق آزاد تجاری در کشور شده بود نوشت:

آقای محسن غرویان از روحانيون تجديدنظر طلب قم که همواره نظراتش در رسانه های برانداز اصلاح طلب و رسانه های بیگانه بازتاب می یابد، اخیرا گفته است:

 "توریست ها از نظر شرعی و فقهی، جبری در اجرای موازین دینی ما ندارند، آنها می‌توانند خودشان حجاب را اختیار کنند و از نظر مذهبی اجباری برای آنها وجود ندارد. به نظر من اگر این مسئله فرهنگ‌سازی شود و مردم بتوانند این مسئله را هضم کنند، قابل انجام است، همانطور که ما به کشورهای دیگر می‌رویم و طبق قوانین خودمان عمل می‌کنیم، باید به توریست‌ها هم اجازه داده شود در کشور ما طبق قوانین خودشان عمل کنند... برای عملی کردن این مباحث باید همواره آنها را در جامعه مطرح کنیم. باید بدانیم که نمی‌توانیم احکام فقهی خود را بر توریست‌ها الزام کنیم. صاحب نظران باید در این خصوص به صورت منطقی سخن بگویند تا به مرحله تصمیم و قانون برسد."

طبعا در پاسخ به کسی که به عنوان استاد حوزه، چنین سطحی طرح موضوع و مشکل گشایی می کند، توقع پاسخ هایی مبتنى بر بدیهی ترین اصول دینی بی فایده است که اگر فایده داشت، امثال او اینقدر سطحی استدلال نمی کردند. بنابر این با طرح چند سئوال قابل فهم (البته ان شالله) که پاسخ های آقای غرویان را حتما به دنبال خواهد داشت، اميدوارم وی به لوازم این نوع اظهارنظرهای سطحی بيشتر پی ببرد.

نکات قابل تاملی که ایشان در این گفتگو بیان کرده، موارد زیر است:
توریست ها از نظر شرعی، جبری در اجرای موازين ما ندارند.
مردم باید ابن تفاوت فرهنگی را هضم کنند تا توریست آزاد باشد.
ما در کشورهای دیگر مطابق ضوابط و فرهنگ خودمان عمل می کنیم، آنها هم باید در داخل کشور بر اساس فرهنگ و قوانين خودشان عمل کنند.
نمی توانیم احکام فقهی خودمان را بر توریست ها الزام کنیم.


بر این اساس از جناب غرویان سئوال می کنم:

۱. مطابق قوانين توریست ها، شرب الکل در کوچه و خیابان نه تنها قبیح نیست که لازمه زندگی امروزی است...

۲. مطابق قوانين توریست ها، هر مرد یا زنی اختیار دارد با هر پوششی که می پسندد در انظار عمومی ظاهرا شود، حتی بدون هرگونه لباسی و به صورت کاملاً عریان...

۳. مطابق قوانين توریست ها، هر مرد و زنی می توانند در انظار عمومی، به هر شکل که بخواهند با یکدیگر مشغول شوند و هر عملی که دوست دارند انجام دهند حتی...!

۴. مطابق قوانين توریست ها، حتی دو جنس موافق می توانند با یکدیگر ازدواج کنند تا جایی که در برخی کشورها، کلیسا ملزم به خواندن خطبه عقد آنهاست چیزی که نه در حيوانات بلکه در گیاهان هم رایج نیست...

آنچه به عنوان نمونه یادآوری شد، در بین همه توریست ها به طور یکسان حاکم نیست ولی در بسیاری از کشورها بویژه توریست های غربی امری مجاز و بلکه رایج است.

خب جناب غرویان! نظرتان چیست؟ اکثریت توریست ها در انجام هر یک از این اقدامات در کشور خودشان آزادند، طبعا مطابق نظر مشعشع شما وقتی وارد کشور ما می شوند نه تنها در حجاب که در تمام این امور، حق دارند مطابق قوانين و فرهنگ خودشان عمل کنند همانطور که ما هیچ یک از این رفتارهای شنیع را مطابق احکام و قوانين خودمان در داخل و خارج از کشور انجام نمی دهیم.

حالا در همه ایران نه اما اگر قرار بر اجرای آزمایشی اين ایده شما شد، قبول می کنید محدوده ای کوچک در برابر منزل شخصی تان در قم به عنوان محدوده آزمایشی (پایلوت) برای این کار مشخص شود تا برخی توریست ها بدون مزاحمت، آزادانه بتوانند مطابق قوانين، آداب و سنن خودشان رفتار توریستی کنند؟ باور کنید اگر حضرتعالی که این ومسائل را از نزدیک می بینید، توانستید آن را "هضم" کنید، احتمالا دیگر افراد محله، شهر و کشور هم هضم خواهند کرد.  

پ ن: شاید افاضه کنید که این ووموارد شامل حکمی که داده ام نمی شود، پاسخ اين است که توریست ها خواهند گفت به همان دلیلی که حکم حجاب استثنا شد، ابن موارد هم باید استثنا شود...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۷
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۲۰ تير ۱۳۹۷
۲
۰
آفتاب‌‌نیوز :
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ -
حجت الاسلام غرویان:
تصمیم‌گیری درباره حجاب توریست‌ها را بر عهده خودشان بگذاریم/ نمی‌توانیم احکام فقهی خود را به توریست‌ها الزام کنیم

به حال این حوزه ومراجع باید گریست که اینها را (غرویان)تحویل جامعه داده اند که اصول مسلم دین را به تمسخر می گیرند برای مشهور شدن وچاپلوسی اصلاحاتچی ها.....
با شنیدن این حرفها از امثال غرویان به واقعیت نفوذ صهیونیستها در حوزه علمیه یقین پیدا می کنی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها