أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۳۶۹۴
زمان انتشار: ۱۴:۵۷     ۲۱ تير ۱۳۹۷

به گزارش پایگاه 598، روزنامه آفتاب یزد حامی دولت درباره خاموشی‌ها گزارش داده است:‌  تصور نمایید در تحریریه روزنامه در تاریکی کامل نشسته‌اید و تیک تاک ساعت و انبوه کارهای عقب‌افتاده‌تان درهم آمیخته‌اند تا بر استرس شما به عنوان روزنامه‌نگار بیفزایند و زمانی که برای پیگیری مسئله خاموشی ساختمان روزنامه با سامانه 121 شرکت برق تهران تماس می‌گیرید، پس از چند بار جواب خاص دادن، به شما بگویند «ما در آن منطقه خاموشی نداریم!». کارمند بزرگوار سامانه 121 که استخدام شده تا اگر خاموشی رخ داد پاسخگوی شهروندان نگران باشد، از تماس دوم ما مکدر شد و رسماً منکر خاموشی گردید و تلویحاً ما را به دروغگویی متهم می‌کرد. در تاریکی و سکوت متعجب از این همه تکریم به همدیگر نگاه می‌کردیم. روابط عمومی شرکت توزیع برق نیز علی‌رغم تماس‌های مکرر با شماره تماس‌های متعدد حاضر به پاسخگویی نشدند. «سر پاک» مشاور مدیر عامل شرکت برق منطقه تهران بزرگ نیز ضمن اظهار تاسف از این نحوه برخورد در تماس خبرنگار روزنامه، توپ را به زمین شرکت توزیع برق انداخت و آن شرکت را مسئول خاموشی‌ها در تهران دانست، وی همچنین به سامانه‌ای اشاره کرد که شهروندان می‌توانند شکایات خود را در آن ثبت نمایند. وی عنوان کرد: «که شرکت توزیع برق منطقه‌ای تهران بزرگ به مدیر عاملی آقای صبوری که صادرکننده‌ قبوض تهران است طرف حساب شهروندان است و ایشان و شرکت تحت‌امرش باید پاسخگوی مردم باشند. »

مدیریت بار

رفتار کارکنان شرکت توزیع برق تهران چندان تعجبی ندارد. پس از شروع برنامه‌های خاموشی در پایتخت که از ساعت 11 صبح شروع و تا 17 بعد از ظهر ادامه می‌یابد، این شرکت اعلام کرد که برخلاف تصور شهروندان "رفتن برق" خاموشی نیست و مدیریت بار است و شهروندان معنی کامل آن را نمی‌دانند. خیرخواه - سخنگوی شرکت توزیع برق در پاسخ به دلیل اعلام نشدن زمان خاموشی‌ها گفت که در حال حاضر در تهران خاموشی نداریم(!) و فقط مدیریت بار انجام می‌شود. شرکت توزیع برق تهران مدعی شده که در صورت کاهش بار، خاموشی رخ نمی‌دهد، اما دقیقاً براساس دستورالعمل ارائه شده توسط این شرکت بدون استثناء خاموشی‌ها به صورت برنامه‌ای هر روزه اتفاق می‌افتد. این شرکت تمام مسئولیت عدم تامین برق کافی را بر شانه شهروندان تهرانی می‌گذارد و آنها را متهم به مصرف بی رویه می‌نماید. کاهش قدرت خرید مردم، رقم بالای قبض‌های برق و البته سالها برنامه‌ تبلیغی نهادهایی همچون صدا و سیما بیشتر شهروندان را به سمت مدیریت بهینه مصرف هدایت کرده است. این در حالی است که به دلیل سالها سوء مدیریت دو نیروگاه تامین کننده برق تهران از جمله نیروگاه برق دماوند که تامین کننده سی درصد از برق تهران است و نیروگاه شهید رجایی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. نیروگاه دماوند که سهام آن به یک بانک واگذار شده بارها مراتب گله‌مندی خود را از عدم پاسخگویی مقامات مدیریت برق در پرداخت بدهی‌ها و نحوه تعامل مقامات آن شرکت اعلام کرده است. نیروگاه شهید رجایی با مجموع تولید ۲۰۴۲ مگاوات که در ابتدا پشتیبانی فنی آن توسط دو شرکت میتسوبیشی و زیمنس انجام می‌گرفت، بارها به مقامات شرکت برق اعلام کرده که قطعات فرسوده نیروگاه نیاز به تعویض دارد. این بحران مدیریت اما ظاهراً از طرف مقامات این شرکت تاثیری در خاموشی‌ها ندارد و این شهروندان بی ملاحظه هستند که باعث افزایش خاموشی‌ها شده‌اند.

آشفتگی مدیریتی در شرکت برق

براساس گزارش ایسنا، علی‌رغم تمام این مسائل سخنگوی شرکت توزیع برق معتقد است که: «پاسخگویی درباره دلایل اعلام نشدن زمان خاموشی‌ها در حیطه اختیارات مدیرعامل این شرکت نیست.» دفاع جانانه این مسئول روابط عمومی از رئیس جدیدش بی دلیل نیست. پیش از این با توجه به حساسیت پست مدیریت برق پایتخت قرار بر این بود که بهمن الله مرادی از مدیران کارکشته‌ و دست پرورده‌ بهزاد نبوی این پست را برعهده بگیرد. با این همه به دلیل اتفاقات مدیریتی در سطوح بالا این پست به یک مدیر دیگر واگذار شد. تغییرات گسترده در چارت مدیریتی این شرکت و عدم اطلاع و دانش کافی مدیران جدید بخشی از انتقادات فعالان عرصه برق در بخش خصوصی را شامل می‌شود. به نظر می‌رسد رشته امور از دست مدیریت توزیع برق تهران خارج شده و مقامات بالا دست نیز علی رغم حساسیت این موضوع به دلیل وابستگی‌های درون سازمانی تاکنون اقدامی برای تغییر مدیران انجام نداده‌اند. صاحب نظران امیدوارند که برکناری مدیران ضعیف تا زمان بروز بحران به تعویق نیفتد و ساماندهی این وضعیت در دستور کار قرار گیرد.

در توزیع برق چه خبر است

آشفتگی مدیریتی در مجموع شرکت توزیع برق تهران و شرکت نیروی برق تهران بزرگ البته بی‌دلیل نیست، فروش و عرضه برق در بورس انرژی و نحوه قراردادهایی که با شرکت‌های بزرگ فعال در این زمینه منعقد می‌شود، همیشه مورد نقد بوده است. نوسان و خاموشی برق می‌تواند در کنار خود سود کلانی برای توزیع‌کنندگان به همراه داشته باشد. رضا اردکانیان پس از تکیه بر کرسی وزارت، علی رغم تمام انتقادات حکم مشاور برق خود « ه. ف » را تمدید کرد. خاندان «ف» که سهامدار اصلی حقیقی بانک صادرات هستند سرمایه‌گذار در امور برق هستند. جا دارد حمایت طیف خاصی از بخش خصوصی از برخی مدیران برق و مسائل متعدد رخ داده برای مجموعه جدید مدیریت وزارت نیرو به ویژه وزیر محترم محل پرسش و لااقل واکاوی باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها