يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۴۱۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
نمی‌دانیم ادامه مسیر در برجام چه نتیجه‌ای خواهد داشت؛ اما این مسیر را ادامه می‌دهیم!
رئیس مجلس با بیان اینکه چالش‌های حوزه اقتصادی ربطی به سر و صدای آقای ترامپ ندارد، گفت: پس از برجام در حوزه بانکی و نفتی دستاوردی شاهد نبودیم.
به گزارش پایگاه 598، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و خارج از کشور که عصر امروز در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: در دوره اخیری که آقای ظریف سکانداری تیم دیپلماسی کشور را بر عهده داشت وضعیت وزارت خارجه خوب و حرفه‌ای بود.

وی افزود: شرایط پر فراز و نشیبی در حوزه دیپلماسی کشور داشتیم اما توانستیم یک سامان‌بخشی در وزارت خارجه داشته باشیم تحلیل‌هایی هم که در وزارت خارجه تدوین می‌‌شود هوشمندانه و با درک درستی از واقعیت انجام می‌شود. از این جهت باید از تیم دیپلماسی کشور تشکر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد:در شرایط فعلی قدری وضعیت ما متفاوت‌تر شده است برخی مسائل را روز گذشته رهبر معظم انقلاب به صورت کلی بیان کردند امروز هم رئیس‌جمهور شرایط دیپلماسی را از منظر دیگری بیان کرد.

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: باید برای ما روشن باشد که ما همه راه‌های ممکن را در دیپلماسی طی کردیم که البته این راه‌ها را طی کردیم تا فشاری بر مردم وارد نشود.

وی بر همین اساس اضافه کرد: به خوبی می‌دانیم که در تاریخ گذشته ایران به ندرت با آمریکا گفت‌وگومی‌کرد و البته دلایلی هم داشت اگر هم گفت‌وگویی داشتیم به صورت کوتاه‌مدت و در برخی مسائل منطقه‌ای بود.

لاریجانی در ادامه همین مطلب عنوان کرد: ولی در زمان دو ساله روی موضوع گفت‌وگو با آمریکا بحث جدی شد و به این نتیجه رسیدیم که باید مذاکرات انجام شود.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد:‌بحث ما با آمریکایی‌ها از دو سال قبل شروع شد آن هم با وساطت سلطان قابوس که طی تماسی اصرار داشت که ما با آمریکا مذاکره کنیم و این مسئله در ایران مورد بحث قرار گرفت، بعضی‌ها هم با این موضوع مخالفت داشتند اما در کل قبول داشتیم که این مذاکرات انجام شود اما شرط‌مان این بود که طرف مقابل غنی‌سازی در ایران را بپذیرد.

لاریجانی ادامه داد: پس از این مسئله سلطان قابوس نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشت مبنی بر اینکه ما با اوباما صحبت کردیم و شرایط را قبول دارد باز هم در این رابطه مباحثی در داخل کشور مطرح شد و بر این اساس عنوان شد با اینکه سلطان قابوس مورد اعتماد ما است و نقش مثبتی هم تا کنون داشته است اما مقامات اصلی آمریکا باید نامه روشنی برای ما بنویسند.

وی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: پس از آن اوباما نامه‌ای به رهبری نوشت و در آن قید شد که ما غنی‌سازی ایران را قبول داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: مذاکرات پس از آن به دور جدید ریاست جمهوری یعنی آقای روحانی خورد و این مسئله جدی‌تر دنبال شد و طی آن چند جلسه در شورای هسته‌ای تشکیل شد که طی آن آقای ظریف با همتایان خود گفت‌وگوهایی داشت و بر این اساس مذاکرات جلو رفت.

لاریجانی همچنین یادآور شد: در مجموع این مذاکرات به یک جای مشخصی رسید که نشان داد ایران این ظرفیت را دارد که با حفظ مسائل هسته‌ای خود مانع زورگویی و فشار به مردمش شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد:‌ بر این اساس گفت‌وگوی ایران و آمریکا بسیار نزدیک شد و به قدری گفت‌وگوی جان‌دان و جواد گسترده و نزدیک شد در نتیجه ایران صادقانه به تعهدات خود عمل کرد اما آنها از همان ابتدا هم این توافقنامه را با تعلل آغاز کردند تا اینکه مرحله به این موجود جدید (ترامپ) رسید و نهایتاً از برجام خارج شد!

وی همچنین یادآور شد: بنابر این این مسیر را ایران را با هدفی دنبال کرد که دانش هسته‌ای شروع و همه راستی‌آزمایی‌های آژانس گویای این بود که ایران به تعهدات خود عمل کرده است.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: اروپایی‌ها وقتی گفتند که گرچه ایران حق دارد از برجام خارج شود از ایران خواستند که زمانی بگذارد تا این مسئله ساماندهی شود تا از این طریق موضوع هسته‌ای زنده بماند البته در این موضوع تردید وجود داشت اما نهایتاً تصمیم بر این شد که این مسیر طی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مبنای ما برای ادامه راه این بود که نگذاریم به معیشت و اقتصاد مردم فشار وارد شود البته نقدهایی هم در این میان وجود داشت که چرا ادامه می‌دهید و بر اساس توافقنامه ایران باید پس از خروج آمریکا از برجام  خارج می‌شد. البته راست هم می‌گفتند ایران می‌توانست خارج شود اما ما می‌خواستیم تا جایی که می‌شود این موضوع با تعامل پیش برود و مردم ایران تحت فشار اقتصادی قرار نگیرند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نمی‌دانیم ادامه مسیر در برجام چه نتیجه‌ای خواهد داشت و به چه سرانجامی برسیم اما این مسیر را ادامه می‌دهیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه تمام تلاشمان در کشور این بود که دستاورد هسته‌ایمان محفوظ بماند گفت:‌سعی بر این بوده است که این فناوری نو در کشور حرکت رو به جلویی داشته باشد و ضمن آن فشار اقتصادی به مردم وارد نشود.

رئیس قوه مقننه همچنین با طرح این سوال که حال در ادامه چه مسیری را پیش رو داریم گفت: این هدفگذاری‌ها روزهای پایانی خود را می‌گذراند و هر چند اروپایی‌ها روی کلیات بحث می‌کنند اما اینکه مباحث بانکی چقدر محقق شده است ما هنوز دستاوردی در این زمینه نمی‌بینیم در حوزه نفت هم به دستاورد روشنی دست پیدا نکرده‌ایم البته در حوزه غیربانکی هم هنوز مشخص نیست چه اتفاقاتی بیفتد اما باید راه خود را مشخص کنیم.

وی با تأکید بر اینکه پیشرفت‌های بخش موشکی واقعاً چشمگیر و ارزشمند است گفت: طرف مقابل دیگر نمی‌تواند اکنون زبان تهدیدآمیز جنگی داشته باشد در واقع این توانمندی دفاعی باعث صیانت از ایران شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی و خیل عظیمی از افراد متخصص برای گشایش اقتصادی در کشور عنوان کرد: متأسفانه به طور طبیعی ادارات به سهل‌گری روی می‌آورند ، وضع ما اینگونه است که تا مضطر نشویم به سمت تولیدات داخلی نمی‌رویم.

وی همچنین تصریح کرد: چالش‌هایی در حوزه اقتصادی داریم که ربطی به سر و صدای آقای ترامپ ندارد به عنوان مثال مشکلات صندوق‌های اعتباری به مرور زمان به وجود آمدند که اگر ساماندهی نشوند ظرف مدت 10 سال آینده 50 درصد بودجه عمومی کشور صرف آنها خواهد شد و یا وضع بانک‌ها هم تماماً‌ مشکلات درونی دارند وقتی نرخ سود روی 20 درصد است این مشکلات درونی بانک‌ها را می‌رساند لذا به تولید هم لطمه می‌خورد.

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: نقدینگی 1500 میلیاردی هم ربطی به مسائل هسته‌ای و ترامپ ندارد بلکه اشکالات درونی اقتصاد ما است و البته هم این مشکل مزمن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روش‌های غلطی وجود داشته که عالمانه نبوده و بر این اساس این دو  موضوع به هم گره خورده است گفت: گاهی هیاهو می‌کنند که اقتصاد ایران دچار تشنج شده است خیر اینگونه نیست این‌ها به مسائل درونی مرتبط است زمانی که رشد نقدینگی ظرف 5 سال سه برابر می‌شود، می‌بینیم که در کشور مقابل یعنی آمریکا این موضوع ظرف این مدت تنها 30 درصد بوده است. بنابر این ربطی به دیپلماسی و صحنه بین‌المللی ندارد.

وی با یادآوری این مسئله که این همه مشکلات اقتصاد را ناشی از مسائل بیرونی ببینیم در نتیجه آن را علاج نمی‌کنیم و ضمن آن حریف را خیلی قدر می‌‌خوانیم،‌گفت: ما اکنون وارد دوره بازسازی اقتصادی ایران شدیم که باید تمام توجه‌مان به درون باشد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه ما باید به آوردهای درونی خود توجه کنیم، گفت: راهی که پیش روی ماست در واقع دوره بازسازی درونی اقتصادی ملی است که باید زمینه را برای ورود افراد آگاه فراهم کنیم. البته این به این معنا نیست که از وضعیت خارجی استفاده نکنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با طرح این سوال که نتیجه این دوره چه خواهد بود و چه شرایطی روبه‌رو است گفت:‌نمی‌گویم این دوره، دوره ساده‌ای است اما اگر با برنامه جلو برویم و با همه تلاش‌هایمان در صحنه بین‌المللی پیش برویم ایران در جهشی در جایگاه اقتصادی پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه دورنمای مثبتی برای اقتصاد ایران در این سال خواهیم دید،‌گفت: اگر به جای نیشگون‌های سیاسی به سمت پیشرفت اقتصاد حرکت کنیم در این نتیجه ما شاهد دورنمای مثبت در حوزه اقتصادی کشور خواهیم بود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح مشکلات موجود در عرصه منطقه‌ای عنوان کرد: در این سال‌ها محور حرکت ایران مسائلی بوده که مربوط به رفع تروریسم بوده است.

وی افزود: گر چه از ابتدا مسائل سوریه رخ داده است اما ما توصیه می‌کردیم که از طریق گفت‌وگوهای سیاسی این مسئله رفع شود چرا که ما ناامنی در منطقه را برای امنیت خودمان هم مضر می‌دیدیم.

وی با بیان اینکه اگر کشورهای منطقه دچار فروپاشی شوند روی کشور ما هم تأثیرگذار خواهد بود،‌گفت: یک غفلت مسئله مریوان را نشان می‌دهد اشکال کار کجاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در همین راستا ادامه د اد: سپاه در شمال‌غرب و جنوب‌شرق کشور مستقر شده است و به خوبی عمل می‌کند و نمی‌گذارد که دشمن حرکتی داشته باشد.

وی ادامه داد: ضربه‌ای که ایران به تروریست‌ها زد آسایشی درون کشور به وجود آورد و در واقع به کمک سپاه پاسداران در خارج از مرزها به حساب آنها رسیدیم.

لاریجانی ادامه داد: امروز در عرصه بین‌المللی گروهی مسئله‌ساز شده‌اند مانند اسرائیلی‌ها که در این زمینه فعال هستند که بر اساس آمارهایی که به دست آوردیم می‌گفتند به جبهه‌النصره هم کمک‌هایی کرده‌اند و می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه مسئله فلسطین یک آتش‌بازی جدید است گفت: رفتار ایران در این رابطه از یک بضانتی ؟؟؟برخوردار بود در حوزه بین‌المللی هم با رفتار کنونی آمریکا ما در واقع یک جهالت بین‌المللی را طی می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تبعاً در مسئله هسته‌ای طبق معاهده مشخص جلو می‌رویم بنابر این نباید انتظار داشته باشند که در ازای توافق انجام شده که ما به تعهدات‌مان عمل می‌کنیم از منافع آن استفاده نکنیم.

لاریجانی با تأکید بر لزوم تفاهم بین کشورهای همسایه در شرایط کنونی منطقه خاطرنشان کرد: در واقع در بخش حقوق بشر هم باید بحث‌های دوجانبه سامان بیابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها