کد خبر: ۴۴۴۴۸۵
زمان انتشار: ۰۹:۰۳     ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
معاون بهبود تولیات دامی جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: مرغداران کردستانی از تسهیلات ۱۳۸ میلیارد تومانی که گرفته‌اند، ۱۱۵ میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکارند که ۱۶.۲ میلیارد تومان آن به مرحله اجرائیه رسیده ‌است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، احمد ذکریایی‌نژاد شامگاه یکشنبه در جلسه شورای کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: این استان در جایگاه نهم تولید مرغ کشور است.

وی با اشاره به واگذاری پروانه بهره‌برداری به 734 واحد مرغداری گوشتی در استان به ظرفیت 14 میلیون و 533 هزار و 800 قطعه افزود: سنندج، سقز و سروآباد به ترتیب بیشترین میزان تولید را دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: 113 واحد مرغداری تخمگذار با ظرفیت تولید 585 هزار و 14 واحد مرغ مادر گوشتی به ظرفیت 360 هزار قطعه در استان فعالیت دارد.

زکریایی‌نژاد با بیان اینکه 255 واحد دیگر هم با پنج میلیون قطعه ظرفیت تولید، پروانه تأسیس دارند و بیش از 57 درصد این واحدها کمتر از پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: با بهره‌برداری از دیگر واحدها، ظرفیت تولید مرغ گوشتی در استان افزایش می‌یابد.

به گفته وی، 7 کشتارگاه صنعتی با ظرفیت 18 هزتر قطعه در ساعت، در استان فعال است و 17 کارخانه خوراک طیور با تولید 440 هزار تن، 4 واحد ذرت خشک کنی با 62 هزار تن و سه واحد تولید کود مرغی با 50  هزار تن در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد مرغداری‌های استان، مکانیزاسیون و به آبخوری و دان‌خوری تمام اتوماتیک مجهز است، افزود: 90 درصد این واحدها هم ژانراتور برقی دارند تا هنگام قطع برق، تلفات نداشته باشند.

معاون بهبود تولیات دامی جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه کردستان ظرفیت 110 هزار تن گوشت سفید مرغ را دارد، گفت: این تولید پارسال 80 هزار تن بود که مصرف استان 41 هزار و 600 تن بود و مابقی مازاد بر مصرف بود و صادر شد.

زکریایی‌نژاد با بیان اینکه سرانه مصرف مرغ در کردستان 26 کیلوگرم و معادل سرانه کشوری است، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم صنعت طیور در کردستان را بیش از 14 هزار نفر و سرمایه‌گذاری ثابت آن را هزار و 200 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود یک اتحادیه و 14 تعاونی هم در این صنعت فعالیت دارند که همه ساله نوونه ملی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه 14  هزار نفر در کردستان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنعت مرغداری استان مشغول به کار هستند، جوجه‌ریزی 4 ماهه پارسال را ۱۲.۶ میلیون قطعه اعلام و اظهار داشت: این میزان امسال 13 میلیون قطعه بوده است‌.

معاون بهبود تولیات دامی جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه 434 واحد مرغداری در استان 138 میلیارد تومان از بانکها تسهیلات گرفته‌اند گفت: این واحدها 115 میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکارند که 50  میلیارد تومان آن معوق و ۱۶.۲ میلیارد تومان به مرحله اجرایی رسیده است.

زکریایی‌نژاد با بیان اینکه باید زمینه‌ای فراهم شود تا از این صنعت مهم استان حفاظت کنیم، توضیح داد: میزان تلفات در کردستان 6 درصد بوده و این میزان در کشور 8 درصد است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها