يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۴۴۹۵
زمان انتشار: ۰۹:۳۰     ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی:
فریدون عباسی: دوران ۱۶ ساله آقای خاتمی و احمدی‌نژاد دوران طلایی علم و فناوری بود اما متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم تحقیقات دانشگاهی کم‌رنگ شد و جهش علمی ایجاد شده در دوران‌های قبل با رکود مواجه گردید.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار 598 اظهار داشت: دولت آقای روحانی در سال‌های گذشته نشان داد که درزمینهٔ صنعت هسته‌ای، برنامه‌ی مشخصی ندارد و رویکردش در برخورد با این موضوع بیشتر نمایشی و شعاری است.

این فیزیکدان ایرانی ادامه داد: وزارت علوم باید یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها در کشور باشد چراکه مدیران و آینده‌سازان کشور در این وزارتخانه آموزش داده می‌شوند بااین‌حال در دولت یازدهم و دوازدهم این وزارتخانه در درجه اولویت آخر قرار داشته و بیشتر با رویکرد سیاسی و جناحی با آن برخورد شده است.

عباسی بیان کرد: دوران ۱۶ ساله آقای خاتمی و احمدی‌نژاد دوران طلایی علم و فناوری بود، ما در این دوران توانستیم دانشجویان و متخصصان زیادی درزمینهٔ مختلف علمی و فناوری تحویل جامعه بدهیم اما متأسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی کم‌رنگ شد و جهش علمی ایجادشده در دوران قبل با رکود مواجه گردید.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران افزود: قراردادی که تحت عنوان «برجام» بین ایران و کشورهای غربی منعقد شد چیزی جز یک شو تبلیغاتی نبود، از همان ابتدا می‌شد پیش‌بینی کرد که این قرارداد نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند اما عده‌ای قصد داشتند این توافق را بزک‌کرده و چنین القا کنند که تمام مشکلات کشور از طریق مذاکره حل خواهد شد، آن‌ها حتی مشکل «آب خوردن» مردم را هم به کشورهای اروپایی و آمریکا ربط می‌دادند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: برخی جریانات سیاسی داخل کشور سعی کردند با استفاده از رسانه‌ها و مطبوعاتی که در اختیار داشتند جنازه متعفن برجام را به‌عنوان فتح الفتوح جلوه دهند.

وی خاطرنشان کرد: برجام جز محدودیت برای ما چیزی نداشت برجام یک شکلات گاز زده بود که آقای ظریف درازای آن دستاوردهای بیست‌ساله نظام را دودستی تقدیم غربی‌ها کرد.

عباسی در ادامه به کمبود برق در کشور و همچنین موانع تولید برق هسته‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: از ابتدای سرکار آمدن دولت یازدهم عده‌ای در دانشگاه‌ها سخنرانی می‌کردند و در مطبوعات می‌نوشتند که ایران به خاطر برخورداری از منابع سرشار نفت و گاز نیازی به انرژی هسته‌ای ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر جریانات سیاسی داخلی کشور طرف‌های مذاکره‌کننده غربی نیز همین استدلال‌ها را مطرح می‌کردند، غربی‌ها در حالی با توسعه برق هسته‌ای در ایران مخالفت می‌کردند که در رژیم پهلوی تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را پیش‌بینی نموده و حتی احداث زیرساخت‌های موردنیاز آن را در بوشهر و دارخوین شروع کرده بودند تا جایی که پروژه ساخت یکی از راکتورهای هسته‌ای در آن زمان به میزان 80 درصد تکمیل‌شده بود.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران افزود: از طرفی طبق استانداردهای بین‌المللی باید در سبد انرژی کشورها تنوع وجود داشته باشد، کارشناسان دانشگاهی طی چند دهه در موردنیاز کشور به برق و راه‌های تأمین برق مصرفی کشور تحقیقات مفصلی انجام دادند، وزارت نیرو نیز این تحقیقات و پژوهش‌های انجام‌شده را جمع‌بندی کرد و در سال 1390 اعلام کرد که در یک برنامه ۲۰ ساله باید به ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای برسیم.

عباسی بیان کرد: پیش‌بینی وزارت نیرو این بود که در سال ۱۴۱۰ کشور به ۱۲۳ هزار مگاوات برق نیاز دارد که حدود 8 درصد آن باید از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین شود این چشم‌انداز بر اساس پژوهش‌های علمی و اقتضائات اقلیمی در نظر گرفته‌شده بود بدین معنا که شرایط جغرافیایی کشور، میزان بارش باران، میزان وزش باد، ظرفیت کشور درزمینهٔ تولید برق‌آبی و برق خورشیدی و مسائل دیگر در نظر گرفته‌شده و درمجموع به این نتیجه رسیده‌ بودند که باید در یک‌روال معقول تا سال ۱۴۱۰ بتوانیم ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کنیم.


وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته اقدامات مؤثری در راستای تولید برق هسته‌ای صورت نگرفته است و پیش‌بینی می‌شود تا ۶-7 سال آینده تنها 2 هزار مگاوات برق هسته‌ای به شبکه برق‌رسانی اضافه شود.

این فیزیکدان ایرانی ادامه داد: متأسفانه روند تولید برق خورشیدی و نیروگاه‌های گازی در دولت‌های قبل کند بوده و در دولت یازدهم و دوازدهم به‌مراتب کندتر شده است چراکه در دولت یازدهم و دوازدهم به‌طورکلی چرخه اقتصادی از گردش افتاد و سرمایه‌گذاری در این حوزه راکد ماند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بیان کرد: کشورهای غربی درصددند تا مؤلفه‌های قدرت را در جمهوری اسلامی تضعیف کنند یکی از مؤلفه‌های قدرت در همه جای جهان «دستیابی به علم و فناوری» است که شاخصه آن در کشور ما مباحث مربوط به انرژی هسته‌ای بوده است.

عباسی ادامه داد: در دولت آقایان خاتمی و احمدی‌نژاد کشور از حیث علمی و صنعتی پیشرفت‌های چشم‌گیری داشت، طی این دوران درزمینهٔ فضایی، هسته‌ای، نانوتکنولوژی، داروسازی، شبیه‌سازی موجودات زنده و... به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست‌یافتیم و توانستیم به یکی از کشورهای پیشتاز درزمینهٔ علم تبدیل شویم.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران به‌ضرورت دستیابی به قدرت علمی اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ جهانی دوم نظم جهان در حال به هم خوردن است، آمریکا قصد دارد جامعه جهانی را به سمت تک‌قطبی شدن بکشاند و در همین راستا قوانین نیم‌بند سازمان ملل را به نفع خود تغییر می‌دهد.

وی اظهار داشت: ما باید در شکل‌گیری مناسبات جدید جهان تأثیرگذار باشیم، بعد از جنگ جهانی دوم ما در حد و اندازه‌ای نبودیم که بتوانیم نقش مؤثری در شکل‌گیری مناسبات جهان داشته باشیم اما بعد از انقلاب و با توجه به قدرتی که در منطقه به دست آوردیم چنین فرصتی برای ما مهیا شده است، فلذا باید به برخی مؤلفه‌های قدرت که می‌تواند جایگاه ما را در مناسبات جدید جهانی تثبیت کند توجه بیشتری صورت گیرد.

عباسی در پایان گفت: یکی از شاخص‌ترین مؤلفه‌های قدرت در جهان «پیشروی درزمینهٔ علم و فناوری» است، اگر ایران نتواند درزمینهٔ علم و فنّاوری پیشرفت کند بدون شک در مناسبات جدید جهانی تحت تأثیر سیاست‌های دیگر کشورها قرار می‌گیرد و نمی‌تواند هویت خود را حفظ نماید.

مصاحبه از وحید عزیزی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها