أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۴۵۱۰
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
در حاشیه تذکر وزیر خارجه؛
متاسفانه دولتمردان بدون توجه به نتایج عبرت آموز برجام، همچنان با طلبکاری به منتقدان حمله کرده و به تعریف و تمجید از این توافق خسارت بار می‌پردازند.
به گزارش پایگاه 598، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه-۷ مرداد- در اولین همایش مشترک سفرا با نمایندگان بخش خصوصی گفت: عده‌ای کم لطفی می‌کنند و می گویند برجام هیچ کاری نکرد، باید شرایط دوسال گذشته را با امروز مقایسه کنند. به لطف خدا و کمک شما ما شرایط امروز را از هرروز بهتر خواهیم کرد و می‌توانیم از اینکه دنیا در کنار ماست استفاده کنیم. برخی‌ها کفران نعمت کردند و یادشان نبود باید شکر نعمت کنند و امروز هم باید شکر نعمت کنیم.

متاسفانه دولتمردان بدون توجه به نتایج عبرت آموز برجام، همچنان با طلبکاری به منتقدان حمله کرده و به تعریف و تمجید از این توافق خسارت بار می‌پردازند.

آقای ظریف می‌گوید شرایط امروز را با ۲ سال گذشته مقایسه کرده و کفران نعمت نکنید و شکر نعمت به جای آورید.



آقای ظریف! دلار ۱۲ هزارتومانی و سکه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی و گرانی ۳۰ درصدی قیمت مسکن در یکسال اخیر و افزایش نگران کننده اجاره بهای مسکن و التهابات بازار خودرو و گرانی کالاهای اساسی و کاهش قابل توجه قدرت خرید خانوارهای ایرانی و...همگی محصول برجام است. این‌ها نتیجه رویکرد غلط و خسارت بار «امضای توافق به هر قیمت» و «اجرای برجام به هر قیمت» است.


آقای ظریف! در سال ۹۴، قیمت دلار حدود ۳۵۰۰ تومان بود. قطعاً شما به یاد دارید که عده‌ای از مردم پس از تبلیغات گسترده و هیاهوی رسانه‌ای بزک کنندگان برجام، در تابستان ۹۴ به خیابان‌ها آمدند و با کنار هم قراردادن اسکناس‌های ۱۰۰۰ تومانی و ۵۰۰ تومانی در کنار اسکناس یک دلاری، به جشن و پایکوبی پرداختند. حالا نرخ دلار به ۱۰ هزارتومان رسیده است!

ظریف با اشاره به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: آمریکایی‌ها معتاد به تحریم هستند و اینطور نیست که فقط علیه ما تحریم‌هایی را اعمال می‌کنند.

آقای ظریف تاکید کرده است که آمریکایی‌ها به تحریم‌ها معتاد هستند. حال سؤال این است که اگر آمریکایی‌ها به تحریم‌ها معتاد هستند پس چرا با وعده لغو تحریم‌ها، در صنعت هسته‌ای بتن ریختید؟!

آقای ظریف! اگر آمریکایی‌ها به تحریم‌ها معتاد هستند، چرا تیم مذاکره کننده به ریاست شما پذیرفت که ایران در اقدامی عجولانه و شتابزده- به گونه‌ای که تعجب رسانه‌های غربی را در پی داشت- بدون رعایت توازن و هم زمانی تعهدات، در ۲ ماه همه تعهدات خود را به صورت یک‌طرفه و برگشت‌ناپذیر انجام دهد؟!

آقای ظریف! متاسفانه تیم مذاکره کننده هسته‌ای به ریاست شما، پذیرفت که در کمتر از ۲ ماه، ۱۲ هزار سانتریفیوژ را از چرخش بیندازد، در قلب راکتور اراک بتن ریزی کند، ۹۷۰۰ کیلو از ۱۰ هزار کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کرده و حتی تحقیق و توسعه را نیز متوقف کند!

ظریف در ادامه گفت: امروز آمریکا خود را در انزوا و نیازمند به فشارهای بسیار آشکار سیاسی برای پیشبرد اهدافش می‌بیند.

وی افزود: سابق بر این دیگران در تحریم‌های آمریکا علیه ایران مشارکت می‌کردند و تحریم‌های شورای امنیت و دیگر کشورها هم به دنبال آن ایجاد می‌شد اما امروز اینگونه نیست و تحریم‌های آمریکا مشروعیت خود را از دست داده است چراکه آمریکایی‌ها نه تنها این امکان را ندارند بلکه می‌خواهد دیگران را وادار کند خلاف مصوبه شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کنند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: امروز شرایطی به وجود آمده که کشورهای اروپایی باید منافع خود را دنبال کنند یا منافع شخص آقای ترامپ! این شرایط یک فرصت ویژه به ما می‌دهد که باید از آن استفاده کنیم.

ظریف افزود: من خام نیستم که فکر کنم ما می‌توانیم یک درگیری میان اروپا و آمریکا ایجاد کنیم، بلکه هم اکنون یک شکاف بین اروپا و آمریکا وجود دارد و ما می‌توانیم در یک موضع فعال باشیم. ما نیازی نداریم پل شکاف بین اروپا و آمریکا باشیم.

آقای روحانی در هفته‌های گذشته صراحتاً اعلام کرد که بسته پیشنهادی اروپا مأیوس کننده بوده است. اکنون قریب به ۹۰ روز از آغاز مذاکرات برجامی ایران با طرف اروپایی سپری شده است. مقامات اروپایی صراحتاً اعلام کرده‌اند که بخاطر ایران مقابل آمریکا نمی‌ایستند و درخصوص تعهدات برجامی به ایران تضمین نمی‌دهند و به شرکت‌های خود برای حضور مطمئن در ایران و مقابله با تحریم‌های آمریکایی ضمانت نمی‌دهند.

اما با این وجود، دولتمردان ما نه تنها معطل اروپا مانده‌اند که فرصت‌های اقتصادی و منابع کشور را هم به پای این معطلی تلف می‌کنند. اتلاف منابع و فرصت‌هایی که تنها با مدیریت و نظارت صحیح، بخش قابل‌توجهی از مشکلات اقتصادی موجود در کشور را بدون نیاز به کمک بیگانه حل می‌کند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها