امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۴۴۵۳۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۱     ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
یادداشت؛
حانیه موحدین
شکر نعمت!
1 «شکر نعمت، نعمتت افزون کند...»؛ مثلی که پایش به اتاق بازرگانی و میانه سخنرانی روز گذشته ظریف در اولین همایش مشترک سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با فعالان بخش خصوصی باز شد. وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی‌‌اش اگرچه از بدعهدی و اعتیاد خصمانه آمریکا به تحریم سخن گفت و تصریح کرد خام نیستم که فکرکنم می‌توانیم بین اروپا وآمریکا درگیری ایجاد کنیم، ولی در لابه‌لای به رخ کشاندن پختگی‌ها، گویی فیل ظریف بار دیگر سودای هندوستانِ برجام، به سرش زد. از این رو با اینکه بر ویژه بودن شرایط کنونی تاکید داشت، با ضرب المثل‌خوانی، گریزی به منتقدان برجام زد و گفت کسانی که می‌گویند برجام هیچ کاری نکرد، شرایط دو سال گذشته را با امروز مقایسه کنند! برخی‌ها کفران نعمت کردند و یادشان نبود که هر چه شکر نعمت کنی، نعمتت افزون شود!

 

درسنامه سردار

۲ هنوز عرق پیکار با داعشی‌ها و تکفیری‌ها در عراق و شام، از پیشانی‌اش خشک نشده، مهر پایان داعش را با اقتدار ثبت کرده و دنیا خشم چشمانش در مقابل دشمنان را به تحسین نشسته تا آنجا که هر چند وقت یکبار تصویرش با لقب «ژنرال بی‌سایه» به جلد رسانه‌ها می‌آید و خواب را از چشمان ابرقدرت‌ها می‌رباید. «سردار خستگی‌ناپذیر» و «شهید زنده» لقب گرفته و دوست و دشمن را به تحسین واداشته است. کرمانی‌زاده‌ای با سمت فرماندهی سپاه قدس است که در کشاکش دعوای سیاسی چپ و راست، وقتی رئیس‌جمهور در ینگه‌دنیا، قاطعانه پاسخ تهدیدات نفتی آمریکا را داد، ابایی نداشت که سخنان روحانی را ستودنی بخواند و بگوید که دست رئیس‌جمهور را برای این سخنان به موقع و حکیمانه می‌بوسد. اگرچه برخی هواداران سردار بهشان برخورد که قهرمان بی‌بدیل‌شان را چه به دست‌بوسی رئیس‌جمهور! و نوچ‌نوچ‌کنان از سخنان سردار گذشتند... با این‌حال سردار کلاس درس منافع ملی‌اش را تعطیل نکرد. بار دیگر همین چند روز پیش بود که روحانی خطاب به ترامپ هشدار داد که با دم شیر بازی نکن و پاسخ توئیتری تهدیدآمیز رئیس‌جمهور آمریکا این‌بار هم سردار را سپر رئیس‌جمهور کرد و پشت به پشت روحانی، خطاب به ترامپ تاکید کرد که شأن رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیست که پاسخ توئیت سخیف تو را بدهد. سردار سلیمانی خود را حریف ترامپ خواند و پاسخ خط و نشان‌هایش را داد... .

 

چرخی که نچرخید

۳ چرخ سفره مردم به چرخ سانتریفیوژ گره خورد، سفره و نان که هیچ، آب خوردن هم چشمش به رفع تحریم‌ها و برجام دوخته شد؛ برجامی که به گفته سیف، رئیس بانک مرکزیِ تازه برکنارشده‌مان، هیچ دستاوردی برای ما نداشت. با این‌حال امضای کری را تضمین خواندند، ولی به راحتی همان آب خوردن، ترامپ به جسم برجامی که روحش قبلا نقض شده بود، لگد زد و حالا به گفته ظریف، برجام چون مرده‌ای در حال احتضار روی دست و پیش چشم‌مان قرار گرفته است. قیمت دلار مرز 10 هزار تومان را هم رد کرده، سکه از مرز چهار میلیون گذشته، دلار 4200 تومانی جهانگیری به شوخی بدل شده و روزبه‌روز سفره مردم کوچک‌تر می‌شود.

دشمنان خارجی در خیال خود برایمان خط و نشان می‌کشند، منفعت‌طلبان و دشمنان داخلی از آب گل‌آلود بازار، به دنبال پر کردن جیب‌های خود هستند، به قول نوبخت، شیپور جنگ اقتصادی دمیده شده و به قول ظریف شرایط شرایطی ویژه است...

 

به کجا چنین شتابان؟

۴ روحانی این روزها به عناوین مختلف وحدت و مقاومت را نسخه شفابخش برای عبور از حال و روز کنونی می‌خواند و تاکید دارد هیچ عاقل وطن‌دوست و هیچ ایرانی‌ای نمی‌پذیرد که در برابر فشار، ظلم و سخن نابجا و توهین رئیس‌جمهور آمریکا کوتاه بیاید، چراکه این کوتاه آمدن به معنای پایان عزت تاریخی ملت ایران است... حالا حتی رئیس‌جمهور هم که روزی معتقد بود چشم‌ها را برای دیدن گلابی‌های باغ برجام باید شست، این روزها تاکید دارد در حال حاضر زمان این حرف‌ها نیست که یکی بگوید برجام خوب بود و دیگری بگوید برجام بد بود... . حالا سردار سلیمانی درس منافع ملی می‌دهد و دیپلماسی «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» را تفسیر می‌کند. با این‌حال محمدجواد ظریف اما برخلاف مشی این روزهای رئیس دولتش، از کفران نعمت برجام و نعمتی که از دست رفت سخن می‌گوید. با کلامی پختگی‌اش را پیش می‌کشد و از همدستی اروپا و آمریکا سخن می‌گوید و با کلامی دیگر زمزمه شکر نعمت برجام سر می‌دهد و وحدت ملی را پس می‌زند؛ نعمت برجامی که اگرچه شرایط امروز هیچ بودن دستاوردش را به اثبات رسانده، ولی زمان کوتاه‌تر از آن است که پنج سال نیز به نقد پنج سال از دست‌رفته برای «هیچ» بگذرد. سردار متواضعانه خود را سرباز می‌خواند و درسنامه منافع ملی را به تریبون‌های عمومی کشانده است. کاش ظریف پای درس سردار که هیچ! سخنان اخیر روحانی را مرور کند؛ الان زمان این نیست که یکی بگوید برجام خوب بود و دیگری بگوید برجام بد بود و همه باهم دعوا کنند. آقای دیپلمات الان زمان این حرف‌ها نیست!

*فرهیختگان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها