أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۴۴۵۴۸
زمان انتشار: ۰۸:۱۸     ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
انتقاد از اوضاع اقتصادی به روش سلبریتی‌ها؛
سلبریتی‌های اشاره شده درست در روزهایی که مشغول زاری پیرامون اوضاع سیاه کشور و فقر مردم هستند اما از سفرهای خارجی هم غافل نیستند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، با داغ شدن التهابات اقتصادی و جهش در نرخ ارز و سکه، خبرهای بیشتری از دنیای سلبریتی‌ها به گوش می‌رسد.

برخی هنرمندان و به خصوص بازیگران و خواننده‌ها و نوازنده‌هایی که این روزها برای عقب نماندن از قافله انتقاد اقتصادی، هر یک به طریقی به این وادی شتافته‌اند.

انتقادات و کنایه‌های اوج‌گرفته آنها به اوضاع کشور زیاد و البته متفاوت است.

از طعنه‌زنی با این محتوا که ایران مثل آفریقاست[۱] تا حرف‌هایی مثل خانه‌های مسکن مهر طویله هستند[۲]، کنایه تعویض گوشی با پراید، خطاب قرار دادن صدا و سیما مبنی بر اینکه گل و بلبل پخش می‌کند، اصرار به اینکه ایران از پیشگامان اعدام در جهان است و یا مثلاً تأکید بر اینکه بخاطر مردم فلان نمایش یا کنسرت را برگزار نمی‌کنیم.[۳]

شاید برای مردم جالب باشد که بدانند، بهرام رادان، از بازیگران سینمای کشورمان در همین رابطه طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود از این نوشته است: این روزها با شنیدن اخبار و دیدن اوضاع و احوالاتمون عجیب یاد این دیالوگ فیلم پل چوبی می‌افتم: اینجا یه چیزایی هست که وقتی باهاش کار نداری باهات کار دارن، روتو که ازش برمی‌گردونی میاد و از روت رد میشه، یه جبر جغرافیایی که تو خصوصی‌ترین لحظه‌هامون نفس می‌کشه...

فضای سیاه مورد اشاره سلبریتی‌ها، در گام اول می‌تواند یک ابراز همدردی تلقی شود.

همدردی و رفتارهایی که البته در قبال آنها تأملات جدی وجود دارد.

 

*همدردی با مردم از قلب پاریس/ توییت آری، نمایش رایگان تئاتر هرگز

سلبریتی‌های اشاره شده درست در روزهایی که مشغول زاری پیرامون اوضاع سیاه کشور و فقر مردم هستند اما از سفرهای خارجی هم غافل نیستند.

تقریباً روزی نیست که یکی از همین افراد تصاویر خود را در پاریس و آمستردام و فرانکفورت و آمریکا و... منتشر نکند و مثلاً بر این تأکید نکند که «پاریس شهر هنر است»!

روزی نیست که در صفحات اجتماعی این آدم‌ها خبری در مورد ساخته شدن یک فیلم جدید، حضور در یک فیلم نو و یا برگزاری کنسرت و اکران یک تئاتر تازه نباشد.

سلبریتی‌ها مشغول تصویر سیاه‌ترین اوضاع اقتصادی قابل تصور هستند و در عین حال از این نمی‌گویند که نرخ فروش سینمای ایران در بهار امسال به نسبت به مدت مشابه سال گذشته رکوردی تاریخی بر جای گذاشته و نزدیک به ۵۰ درصد رشد داشته است.[4]

و یا رسانه‌ها چندی قبل خبر دادند که یکی از خوانندگان پاپ در سال گذشته طی مدت ۵ ماه ۲۳۰ کنسرت برگزار کرده است. چیزی در حدود یک و نیم کنسرت در هر روز.[5]

البته اوضاع روبراه سلبریتی‌ها در کنار عجز و لابه آنها پیرامون شرایط اقتصادی مردم به همینجا ختم نمی‌شود.

جشن‌های آنها در اکران‌های اختصاصی هم رونق خوبی دارد.

روزی نیست که تصاویر سلبریتی‌ها و بازیگران سینما در مراسم اکران و جشن‌های خصوصی دست‌اندرکاران فیلم‌ها منتشر نشود.

تصاویری پر از لباس‌های رنگارنگ، استایل‌های جدید، همکاری‌های تازه و کادوها و دسته‌گل‌های جدیدی که مهمان‌های خاص اکران‌های خصوصی در نبود مردم به یکدیگر هدیه می‌دهند.

و جالب است که شاید آن توییت‌ها و پست‌های اینستاگرامی و غیره درباره وضعیت سیاه اقتصاد ایران، درست بعد از همین جشن‌ها و دورهمی‌هاست که منتشر می‌شوند.

این پارادوکس البته با یک تناقض دیگر هم مواجه است...

و اینکه چرا سلبریتی‌ها که از اوضاع سیاه اقتصادی می نالند، اما تنها کاری که برای این اوضاع می‌کنند، توییت نوشتن و انتشار پست‌های اینستاگرامی است.

آنها از فقر مردم حرف می‌زنند اما تنها کاری که برای همدردی با مردم می‌کنند انتشار تصاویر متن‌دار و البته گاهی هم چیزی تحت عنوان «لغو برگزاری» (کنسرت یا نمایش) است.

همانطور که اشاره شد این یک تناقض است...

مردم بیش از آنکه به یک پست اینستاگرامی یا خبر لغو یک کنسرت اهمیت بدهند، به این فکر می‌کنند که چرا بلیط تئاترها و کنسرت‌ها تا این اندازه گران است؟!

گفته می‌شود بلیط برخی نمایش‌های تئاتر در بازار آزاد تا یک میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.[6]

شاید بد نباشد به این خبر هم اشاره کنیم که بلیط یک اثر نمایشی که چندی قبل اعلام شد به دلیل همراهی با شرایط مردم لغو شده! در بازار آزاد یک میلیون تومان بوده است.[7]

آیا واقعا بهتر نیست سلبریتی‌ها به جای توییت‌های همدردی، جایی برای مردم هم در کنسرت‌ها،‌ نمایش‌ها و اکران‌های خصوصی خودشان باز کنند؟!

اصلا چرا راه دور برویم؟!

آیا بهتر نیست نمایش‌ها و کنسرت‌هایی که مدعی هستند بخاطر مردم تعطیل شده‌اند؛ رایگان برگزار شوند تا همدردی واقعی‌تری با مردم صورت بگیرد...؟

 

***

 

1_http://www.mokhbernews.ir/Home/ShowNewsInfo/6964848

2_http://www.rouydad24.ir/fa/news/87508

3_http://www.asriran.com/fa/news/617074

4_http://www.iribnews.ir/fa/news/2182393

5_http://fna.ir/a0ws73

6_https://www.isna.ir/news/96050200763/

7_mshrgh.ir/873975


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها