أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۴۵۷۸
زمان انتشار: ۱۳:۳۰     ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
رای الیوم: آمریکا به دنبال مطیع کردن ایران و سپس براندازی آن است
به گزارش پایگاه 598، بعد از این که ایران در پاسخ به سیاست صفر کردن فروش نفت خود اعلام کرد تنگه هرمز را می بندد و این تهدید از زبان مقامات مختلف کشورمان تکرار شد، برخی رسانه های غربی و منطقه ای به تحلیل چگونگی بستن تنگه هرمز توسط ایران پرداختند.
 
4 سلاح ایران برای بستن تنگه هرمز به روایت نشنال اینترست 
 اندیشکده آمریکایی نشنال اینترست در تحلیلی با اشاره به این که آمریکا از سال 1976 هشت تریلیون دلار برای حفاظت از تنگه هرمز هزینه کرده، موشک سجیل، زیردریایی کلاس غدیر، موشک بالستیک ضد کشتی خلیج فارس و قدرت حزب ا... لبنان را چهار برگ برنده ایران در مسیر بستن تنگه هرمز برشمرد. طبق این تحلیل موشک سجیل 2 که شناخته شده ترین  موشک بالستیک ایران است، از قابلیت برد 2510 کیلومتر با حمل 650 کیلوگرم بار برخوردار است. بزرگ ترین قدرت بازدارنده ایران که می تواند جریان حمل و نقل نفت را در تنگه هرمز تهدید کند زیردریایی کلاس غدیر است چرا که نیرو های نظامی خطوط ارتباطی دریایی و کشتی های تجاری که مسیرهای آن ها قابل پیش بینی است، طعمه های آسانی برای این زیردریایی هستند. همچنین این زیردریایی می‌تواند عملیات مین‌گذاری در دریا و حمل نیروهای تکاور را انجام دهد. به نوشته این گزارش، موشک های بالستیک ضد کشتی خلیج فارس که بردی حدود 300 کیلومتر و دقتی حدود 8 متر دارد، سلاح دیگر ایران برای ناامن کردن تنگه هرمز است. به گزارش فارس، پیشتر سردار مجید بکایی، مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفته بود پس از آزمایش اول این موشک ها، شاهد عقب نشینی ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس بودیم. این تحلیل در انتها نتیجه گیری کرده است: «اگر ایران خواهان بستن تنگه هرمز است، زیردریایی از اهمیت فزاینده ای برخوردار است. در آب‌های کم‌عمق و در  بستر خلیج‌فارس، مستقر کردن زیردریایی‌ها و استفاده کردن از آن ها می‌تواند روند عبور و مرور کشتی‌ها در یک مسیر دریایی باریک را به مخاطره بیندازد.»
 
ایسنا: در صورت بسته‌شدن تنگه‌ هرمز، بهای نفت از مرز بشکه‌ای ۲۵۰ دلار هم می گذرد 
به گزارش ایسنا، ایران با داشتن خط ساحلی وسیع‌تر در تنگه و وجود جزایر متعدد، برای کنترل تردد در این آبراه تسلط زیادی دارد. تسلط سیاسی و نظامی ایران بر تنگه‌ هرمز از یک طرف و وابستگی شدید اقتصاد منطقه و جهان به تجارت دریایی از طریق این آبراه، حالا به برگ برنده‌ای در دست سیاستمداران ایرانی تبدیل شده و طرف‌هایی که فکر مقابله با ایران را در سر دارند، از این بیم دارند که مبادا ایران این برگ را روی میز بگذارد. بنا بر این گزارش، کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت بسته‌شدن تنگه هرمز، بازارهای جهانی نفت با کمبود ۲۰ میلیون بشکه‌ای مواجه می‌شوند و احتمال دارد که بهای نفت از مرز بشکه‌ای ۲۵۰ دلار هم بگذرد. چرا که بسته‌شدن تنگه هرمز به معنای توقف صادرات ۹۰ درصد نفت منطقه و توقف معاملات تجاری بسیاری از کشورهای حوزه‌ خلیج فارس خواهد بود.
 
رأی الیوم: ایرانیان گزینه انقیاد و تسلیم را قبول نخواهند کرد 
روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم طی یادداشتی به قلم حکم امهز، به چرایی تهدیدات ایران برای بستن تنگه هرمز پرداخت و دلیل چنین تهدیداتی را استراتژی مقابله‌جویانه آمریکا دانست. به گزارش فرارو، با مطرح کردن این پرسش استفهامی که «چرا ایران اگر نظام آن با خطر موجودیتی مواجه شود تنگه هرمز را نبندد؟» نوشت: اقدامات آمریکا علیه ایران دو هدف استراتژیک را دنبال می‌کند: نخست، مطیع کردن ایران و سپس براندازی آن. هدف همه آن فشار‌های گوناگون و جنگ‌های خشن و نرم و هوشمندانه‌ای که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و پیروان‌شان در منطقه برای آن‌ها اتاق‌های عملیاتی تاریک ایجاد کرده‌اند، تضعیف مردم ایران در داخل و سپس تحریک افکار عمومی علیه دولت و مقامات عالی است.به گفته این روزنامه، از دیدگاه آمریکایی‌ها و متحدان‌شان، ایران باید بین دو گزینه مطیع شدن و براندازی یکی را انتخاب کند. بدین معنا که ایران یا امتیازاتی بدهد تا پول‌ آن مانند دیگر کشور‌های منطقه دوشیده شود. یا این که با براندازی زورمندانه از طریق جنگ‌های مزبور مواجه شود.براساس تحلیل رأی‌الیوم، ایرانیان گزینه انقیاد و تسلیم را قبول نخواهند کرد در نتیجه، گزینه براندازی و حذف موجودیت باقی می‌ماند. هر انسانی اگر بین دو گزینه جنگ و حذف موجودیتش قرار بگیرد، حتما گزینه جنگ را انتخاب خواهد کرد. زیرا شانس پیروزی در جنگ، بیشتر از شانس پیروزی در حذف شدن موجودیت است. بنابراین، ایران در برابر یک تقابل تحمیلی قرار گرفته است.
 
اشاره فواد ایزدی به پژوهش آمریکایی ها درباره توان بستن تنگه هرمز توسط ایران
به گزارش فارس فؤاد ایزدی، کارشناس سیاست بین‌الملل هم در مصاحبه با رسالت ضمن بیان این که آمریکایی‌ها می‌دانند ایرانی‌ها توانایی بستن تنگه هرمز را دارند، افزوده است: پژوهشی که سال 2012 آمریکایی‌ها انجام داده بودند، نشان می‌دهد، ایران می‌تواند این تنگه را ببندد و حتی می‌تواند به مدت یک ماه این تنگه را بسته نگه دارد و این مسئله در نهایت باعث می‌شود اقتصاد بین الملل به هم بریزد و قیمت نفت به شدت صعود کند.
 
روزنامه اسپانیایی: محور اقدامات ایران مین های دریایی است
روزنامه اسپانیایی ال پاییس هم گزارشی درباره امکان بستن تنگه هرمز نوشت. بنا بر گزارش این روزنامه، محور اقدامات ایران مین های دریایی خواهد بود. مین ها بدون نیاز به تکنولوژی زیاد اجازه می‌ دهند فضای کافی‌ برای جلوگیری از عبور نفتکش ها پوشش داده شود. بدیهی‌ است که نیروی دریایی آمریکا دارای کشتی های مین روب است اما در آن جا قایق های ایرانی وارد عمل می‌ شوند و کار را برای آمریکا دشوار و عملیات آن ها را پر خطر می‌ کنند.
 
سی ان ان: پنتاگون طرح های بازنگه داشتن گذرگاه های آبی را بررسی می کند
 با این حال دو مقام آمریکایی نیز به سی‌ان‌ان گفته‌اند که دولت ترامپ در حال بررسی اقدام نظامی مورد نیاز برای باز نگه داشتن گذرگاه‌های آبی حیاتی در خاورمیانه است. این رسانه آمریکایی بدون آن که جزئیات بیشتری از طرح آمریکا ارائه کند، نوشت: هر گونه اقدام نظامی، توسط متحدان آمریکا، مانند سعودی‌ها انجام خواهد شد. دراین باره جمعه هفته گذشته وزیر دفاع آمریکا با بیان این که بستن تنگه هرمز، حمله به کشتیرانی بین المللی است، اعلام کرد: این موضوع آشکارا با پاسخ بین المللی برای باز کردن خطوط کشتیرانی به هر قیمتی مواجه خواهد شد. زیرا اقتصاد جهانی به انرژی وابسته است و این انرژی از تنگه هرمز عبور می‌کند.

منبع: خراسان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها