أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۴۴۹۳۸
زمان انتشار: ۱۳:۰۹     ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
معاون پارلمانی دولت دهم با بیان اینکه سوال از رئیس‌جمهور بر اساس قانون اساسی است، گفت: سوال از رئیس‌جمهور کمترین کاری است که مجلس می‌تواند در راستای وظایف نظارتی خود انجام دهد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی دولت دهم در خصوص اعلام وصول طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این سوال بر اساس قانون اساسی و وظایف مجلس است، اظهار داشت: قانون اساسی در راستای وظیفه نظارت مجلس شورای اسلامی راهکارهایی را از جمله رای اعتماد به وزرا، استیضاح رئیس جمهور و وزرا و سوال از رئیس جمهور و وزرا پیش بینی کرده است. استفاده از این ابزار برای آن است که نمایندگان بتوانند بر اساس ضرورت ها و نیازهای روز از رئیس جمهور سوال کنند.

وی افزود: وقتی که بیش از ۸۰ نفر از نمایندگان موضوعی را در قالب سوال مطرح می کنند به این معنا است که آن موضوع حائز اهمیت است و اشکالات و بهانه های دولتمردان در برابر این موضوع درست و قابل قبول نیست.

میرتاج الدینی با بیان اینکه نمایندگان زبان جامعه و مردم هستند خاطرنشان کرد: نمایندگان احساس کرده اند در جامعه مشکلات جدی وجود دارد به همین دلیل آن را در قالب سوال مطرح کرده اند تا هم به افکار عمومی جامعه پاسخ داده باشند و هم دولتمردان را برای حل مشکل حساس کنند. البته روندی که آیین نامه برای سوال از رئیس جمهور در نظر گرفته مانند وزرا نیست که بلافاصله در صحن علنی اعلام وصول شود، بلکه ابتدا نمایندگان رئیس جمهور در کمیسیون مربوطه حاضر می شوند و به سوالات پاسخ می دهند. اگر سوال کنندگان قانع نشوند و بر امضای خود باقی بمانند، رئیس جمهور در صحن مجلس حاضر می شود و به سوالات پاسخ می دهند.

معاون پارلمانی دولت دهم سوال از رئیس جمهور را کمترین کاری که مجلس می تواند انجام دهد برشمرد و ادامه داد: رئیس جمهور منتخب مردم است و وعده هایی را در انتخابات داده است که امروز نه تنها آن وعده ها بر زمین مانده، بلکه مشکلات مضاعفی ایجاد شده و در این شرایط کمترین کار همین سوال است تا رئیس جمهور در خصوص وضعیت موجود توضیح دهد و برنامه های خود را برای عبور از مشکلات با نمایندگان مردم در میان بگذارد.

وی با اشاره به برخی اظهار نظر ها در خصوص ضرورت نداشتن سوال از رئیس جمهور، گفت: آنهایی که این حرف ها را می زنند یا اصول قانون اساسی را آسان گرفته اند، یا وظیفه مجلس را نادیده گرفته اند و یا وضعیت موجود و مشکلات اقتصادی مردم را نمی بینند و می خواهند به آسانی از کنار آن عبور کنند.

میرتاج الدینی در خصوص غیرقانونی خواندن سوال از رئیس جمهور از سوی برخی شخصیت های دولتی، تصریح کرد: انصراف از انصراف اشکالی غیر مسموع است؛ چراکه اگر یک نماینده انصراف دهد و سپس از انصراف خود انصراف بدهد به معنای امضای دوباره او برای طرح سوال از رئیس جمهور است.
معاون پارلمانی دولت دهم در پایان، گفت: سوال از رئیس جمهور و پاسخ رئیس جمهور به آن در شرایط فعلی کشور و با وجود مشکلات اقتصادی مردم یک ضرورت است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها