يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۵۰۴۶
زمان انتشار: ۱۱:۰۸     ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
یک تحلیلگر فضای مجازی گفت: اینکه آمریکا اینترنت را قطع نمی‌کند و اجازه می‌دهد از اپلیکیشن‌هایشان استفاده کنیم نشان می‌دهد که توانمندی ساخت‌شان را داریم؛ برخی نرم‌افزارهای ایرانی آنقدر خوب هستند که کاربر فکر می‌کند خارجی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، روح‌الله مؤمن نسب تحلیلگر فضای مجازی در نشست رسانه‌ای شنبه‌های انقلاب با عنوان بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات در فضای مجازی، درباره پیشرفت‌های علمی ایران در چهل سال گذشته، اظهار داشت:‌در حوزه نرم افزار و سخت‌افزار پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است و ایران هم‌زمان با دیگر کشورها پیش رفته و حتی در موضوعاتی جلو افتاده است.

*سرویس‌های خارجی و متناظرهای بومی
وی با اشاره به سرویس‌های خارجی فناوری اطلاعات و وجود سرویس‌های بومی متناظر، گفت: سرویس ایمیل که اگرچه در دنیا کم استفاده تر شده اما هنوز کاربرد دارد به صورت بومی در کشور وجود دارد؛ در زمانی که وبلاگ‌نویسی روی بورس بود، متناظر با سرویس‌های خارجی، سرویس‌های بلاگ ایرانی وجود داشت و برای هر سرویس ۳ تا صد مورد سرویس داخلی موجود بود، به طوری که در برهه‌ای گوگل می‌خواست یکی از سرویس‌های ایرانی را بخرد اما در نهایت آن را از دور خارج کردند. 

این تحلیلگر فضای مجازی افزود: موتور جستجوی بومی داریم و بسیاری از سرویس‌های فارسی موتورجستجوی فارسی بهتر از گوگل است و برای مثال سرویس جستجوی کالا، موسیقی و ترجمه موتور جستجوی فارسی‌جو بسیار بهتر از گوگل کار می کند. 

وی گفت:‌همچنین قبل از فیس‌بوک در ایران شبکه اجتماعی پارسی‌یار را داشتیم و پیام‌رسان محاوره توسط یک گروه دانشجویی نخبه سالها قبل از ظهور پیام‌رسان‌ها در کشور راه‌اندازی شد که با شکایت وزارت ارتباطات زمین‌گیر شد و این مثال آشکاری برای دست و پا گیر بودن قوانین در کشور است؛ همین‌طور پیام‌رسان دیالوگ که سرورهایش را گرفتند و تا چند وقت اخیر بلاتکلیف بود، این در حالی است که نوشتن پیام‌رسان کار پیچیده‌ای است و به سادگی امکان‌پذیر نیست. 

وی گفت: یک زبان رمزنگاری ایرانی وجود دارد که ۱۳ پیام‌رسان دنیا از آن استفاده می‌کنند. 
به گفته وی، نمونه‌های داخلی خوبی برای اینستاگرام وجود دارد که به دلیل داخلی بودن سرور در بخش پخش زنده می‌توانند بسیار قوی‌تر از اینستاگرام عمل کنند. 

مؤمن‌نسب، سرویس جملک را سرویس متناظری برای توئیتر به عنوان یک سرویس میکروبلاگ در ایران معرفی کرد. 

به گفته وی، متناظر سرویس نقشه گوگل، سرویس نقشه پارسی‌جو در کشور وجود دارد که اتفاقا اخیرا که گوگل استفاده از APIهای نقشه گوگل برای کسب و کارها را محدود کرده می‌تواند مورد استفاده کسب و کارهای ایرانی قرار گیرد. 

وی گفت: به جای گوگل مپ و ویز برای مسیریابی مسیریاب‌هایی بومی از جمله دال وجود دارد که بسیار خوب هستند و روز به روز بهتر می‌شوند و حتی دست‌اندازها را نیز نشان می‌دهند. 

به گفته وی، آنتی‌ویروس‌های بومی در کشور فعالیت می‌کنند که پادویش یکی از آنهاست که حتی مخاطراتی که توسط نود ۳۲ قابل شناسایی نیست را می‌تواند شناسایی کند. 

وی گفت: در موضوع ویدئورسان ( ویدئو شیرینگ) سرویس‌هایی از جمله آپارات وجود دارند و در بحث کالارسان که سرویس‌های خارجی آمازون و علی بابا فعالیت می‌کنند، سرویس‌های داخلی دیجی‌کالا و بامیلو حرف برای گفتن دارند و حتی جزو ده‌تای اول دنیا اسم برده می‌شوند. 

مؤمن‌نسب در سرویس‌های تاکسی‌رسان به تپسی و اسنپ اشاره کرد و گفت:‌ البته این دو سرویس از نظر فنی چون مبتنی بر نقشه گوگل هستند امنیت‌شان دچار مشکل است که صحبت کرده‌ایم اگر به نقشه پارسی‌جو منتقل شوند، این مخاطرات نیز از بین می‌رود، همچنین در حوزه کتاب‌رسان سرویس‌هایی همچون طاقچه و بازار کتاب، کتابخوانی را بسیار ساده کرده‌اند. 

به گفته وی، همچنین در موضوعات پخش زنده، روتر و سیستم عامل بومی نمونه‌هایی وجود دارد.

*چرا آمریکا اجازه استفاده از اینترنت و اپلیکیش‌هایشان را می‌دهد؟ 
مؤمن نسب گفت:‌ ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان بود که به اینترنت متصل شد به طوری که وقتی اینترنت داشتیم بسیاری از کشورهای اروپایی نداشتند و اکنون نیز روی لبه تکنولوژی نشسته‌ایم به طوری که برای باگ نویسی با بچه‌های ما تماس می‌گیرند یا یکی از بزرگترین مسابقات برنامه‌نویسی در ایران برگزار می‌شود که البته به خاطر تحریم‌ها خیلی اسم‌شان شنیده نشده است. 

وی تصریح کرد: از روزی که پیام‌رسان در ایران مطرح شد، از پیام‌رسان ایرانی استفاده کردم و اکنون نیز از برنامه‌های ایرانی و تجیهزات ایرانی استفاده می‌کنم.

به گفته وی، هوش مصنوعی و علوم شناختی آینده وب هستند و اگر این موضوعات را نشناختیم در آینده کشور دچار مشکلاتی می‌شود که البته جوانان ایرانی با درک این ضرورت در این راه قدم برداشتند. 

به گفته وی، برخی نرم‌افزارهای ایرانی آنقدر خوبند که کاربر فکر می‌کند خارجی است و اگر از همین نرم افزارها استفاده کنیم صدها هزار شغل خوب و شیک ایجاد خواهد شد، اگر مشکلی وجود داشته باشد لاینحل نیست و همین که آمریکا اینترنت را قطع نمی‌کند و اجازه می‌دهد از اپلیکیشن‌هایشان استفاده کنیم نشان می‌دهد که توانمندی ساخت‌شان را داریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها