کد خبر: ۴۴۵۰۶۲
زمان انتشار: ۱۴:۰۷     ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
در آستانه تشکیل دولت ائتلافی جدید؛
با وجود رقبای مطرح و سرسخت، حیدر العبادی برای دستیابی به جایگاه نخست وزیری از موقعیت لغزانی برخوردار است و با این مواضع تلاش می کند:اولا ؛ نظر جناح های مختلف پارلمان را به دست آورد. ثانیا؛ پیام مثبتی به طرف های آمریکایی و سعودی ارسال کند که پس از نخست وزیری آماده همکاری با آنهاست و بدین طریق با جلب حمایت آنها راه دستیابی به پست نخست وزیری را هموارتر کند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، اخیراً حیدر العبادی، نخست وزیر عراق طی اظهاراتی اعلام داشت تحریم های آمریکا علیه ایران را محکوم می کند اما ناچار است برای حفظ منافع عراق از آنها تبعیت نماید. درحالی که فؤاد معصوم رئیس جمهور سنی لیبرال عراقی با این اقدام آمریکا مخالفت کرده کرده است. به گزارش رجانیوز،  گروه ها و جریانات مختلف عراقی نیز در واکنش به این اظهارات حیدرالعبادی و در حمایت از جمهوری اسلامی ایران، اقدام به صدور بیانیه کردند. اکثر چهره ها و احزاب سیاسی شاخص این کشور که از مردم عراق در انتخابات پارلمانی این کشور، رای گرفته بودند و همچنین مراجع عظام تقلید و طلاب عراقی به این گفته های العبادی واکنش نشان دادند.
 
 

 
 
رفتارشناسی موضع سست حیدر العبادی
 
درباره این موضع توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
۱. با وجود رقبای مطرح و سرسخت، حیدر العبادی برای دستیابی به جایگاه نخست وزیری از موقعیت لغزانی برخوردار است و با این مواضع تلاش می کند:اولا ؛ نظر جناح های مختلف پارلمان را به دست آورد. ثانیا ؛ پیام مثبتی به طرف های آمریکایی و سعودی ارسال کند که پس از نخست وزیری آماده همکاری با آنهاست و بدین طریق با جلب حمایت آنها راه دستیابی به پست نخست وزیری را هموارتر کند.
 
۲. با این حال باید توجه کرد که: اولا ؛ پست نخست وزیری در عراق،‌ برآیند ائتلاف جریانات و گروه های شیعی است و نه یک شخص خاص. ثانیا ؛ همان طور که مواضع رهبران و نمایندگان گروه های شیعی عراق طی روزهای گذشته نشان داد، برآیند گروه های شیعی عراق کاملا همسو با جمهوری اسلامی ایران هستند.
ثالثا ؛ آن چه برای ایران مهم است برآیند ائتلاف های شیعه در عراق است و نه یک شخص خاص. در این برآیند هر ائتلاف سهم خود را دارد و بر آن اساس بازی گری می کند. از این رو موضع حیدر العبادی فاقد ارزش عملی و عینی است.
 
از همین رو رجانیوز به بخشی از بیانیه ها و مواضع گروه های عراقی در محکومیت تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و انتقاد از اظهارات نخست وزیر این کشوراشاره می‌کند؛
 
به گزارش رجانیوز، وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه ای درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران  از جامعه جهانی خواست که برای بازداشتن آمریکا از ادامه تحریم‌ها علیه ایران، فشار بیاورد. در قسمتی از بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: "عراق مواضع درخشان ایران در حمایت از عراق در زمان بحران‌ها را به یاد دارد”، گفت: هر ضرری که به کشوری وارد می‌شود تاثیری منفی بر امنیت و ثبات کل منطقه دارد."
 

 
آیت الله العظمی سید محمد تقی مدرسی از مراجع عظام تقلید عراق در واکنش به اظهارات نخست وزیر عراق گفت: "عده‌ای به دنبال اختلاف افکنی میان دو ملت ایران و عراق هستند که در این زمینه باید مراقب بود. پیوند میان ملت عراق با برادران ایرانی بیش از این دسیسه‌ها است و آنان هرگز کمک‌های برادران ایرانی در ایام دشوار مبارزه با تروریسم و نیز شرایط بد اقتصادی را از یاد نمی‌برند."
 
سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباءهم در واکنش به گفته های نخست وزیر عراق، با مخاطب قرار دادن «حیدر العبادی» از او پرسید: "ما ملت عراق از کِی جزو پروژه تحریم ملت‌ها بوده‌ایم؟ فرزندان عراق از چه زمانی شریک محور تروریسم آمریکایی بوده‌اند؟ محوری که به‌دنبال مداخله و تجزیه کشورها، ظلم به ملت‌ها و غارت ثروت‌هایشان است....ایران امروز به‌خاطر حمایت واقعی از فلسطین، عراق، سوریه و همه کشورهای اسلامی مورد هجمه قرار گرفته است. آیا ایران خودروی انفجاری و کمربند انتحاری به عراق فرستاد؟"
 

سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء که در مراسم بزرگداشت شهدا حضور یافته بود، در پایان سخنرانی خود بار دیگر العبادی را مخاطب قرار داد و گفت: "معلوم نیست چه کسانی به تو مشاوره می‌دهند! مگر پاداش نیکی چیزی جز نیکی است که با دشمنان ایران همراهی می‌کنی؟! جواب ملت ایران را که با همه وجود به یاری ما آمد، چه می‌دهی؟ جواب خانواده‌های شهدایشان و عرق جبین رزمندگان‌شان را چه می‌دهی؟"
 
طلاب حوزه علمیه نجف نیز با صدور بیانیه ای، به اظهارات حیدر العبادی واکنش نشان داد. در قسمتی از این بیانیه آمده است: "ای ملت های مسلمان و به ویژه ملت عراق اکنون وقت ادای دینی است که از ملت مسلمان و شریف و گرانقدر ایران (در دفاع از شما و حق شما) برگردن شماست، و باید کمیته ای تشکیل داده و علیه همه کسانی که از نیروهای کافر (در تحریم ایران) تبعیت می کنند اقدام کنید؛ خداوند با شماست و پیروزی الهی نزدیک است."
 
گردان‌های حزب الله عراق  نیز ضمن انتقاد از مواضع حیدر العبادی نخست‌وزیر این کشور در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اعلام کرد: "ملت وفادار عراق همه در کنار برادرانشان در ایران خواهند ایستاد."
 
 

عمار حکیم  رهبر ائتلاف ملی شیعیان عراق و رئیس جریان حکمت ملی، نیز در واکنش به تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: "وظیفه ی دینی و اخلاقی ما ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران می باشد چرا که این کشور در کلیه ی بحرانها کنار ما ایستاد. از همه می خواهم که در این بحران در کنار جمهوری اسلامی ایران بایستند و این کشور را یاری کنند."
وی با تاکید بر اینکه سیاست ارعاب و محاصره اقتصادی علیه ملت‌ها  نادرست است، تاکید کرد: این اقدامات ناعادلانه، غیرانسانی و به دور از تمدن است.
 
رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: ملت آزاده عراق که طعم درد و رنج حاصل از محاصره ظالمانه دهه 90 میلادی را چشیده است، اکنون همبستگی خود را با ملت ایران در محکوم کردن این اقدامات جائرانه علیه این کشور اعلام می‌کند. ما پیشتر در زمان رژیم گذشته عراق مخالفت خود با سیاست‌های تحریم اقتصادی علیه ملت عراق را اعلام کردیم چرا که اعتقاد داریم این اقدامات ناعادلانه است. امروز نیز مخالفت خود را با این‌گونه اقدامات علیه ملت برادر ایران و دیگر ملت‌های آزاد جهان اعلام می‌کنیم.
 
 تصمیمات یکجانبه یک کشور که به دور از رویه سازمان ملل متحد و نهاد های قانونی بین‌المللی اتخاذ می‌شود، مردود است. هیچ کشوری در دنیا بدون وجود قطعنامه بین‌المللی شفاف که در چارچوب قانون مصوب شده باشد، نباید ملتی صلح طلب و حکومتی که با ساز و کار قانونی بر سر کار آمده است را تحت محاصره قرار دهد.
 جمهوری اسلامی ایران کشور همسایه، برادر و مسلمان است و ما به عنوان ملت عراق با این کشور دارای روابط راهبردی، جغرافیایی گسترده، اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی مستحکمی هستیم.
وی با اشاره به اینکه کشورهایی که درصدد تضعیف جمهوری اسلامی ایران هستند، منافع عراقی ها را در تصمیمات خود مد نظر قرار نمی‌دهند، گفت: ما تضعیف ایران را در کنار بعد ارزشی، انسانی و اصولی که بدان اعتقاد داریم، مغایر با منافع ملت و دولت عراق می دانیم.  ایران همسایه پهناوری است و عراق با این کشور حدود ۱۳۵۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، افزود: ما با ایران منافع امنیتی و اقتصادی مستحکمی داریم که  نیازهای ملت ما را تامین می‌کند.
 تضعیف ایران به عمق امنیت ملی عراق لطمه وارد می‌کند ما در مسأله سوریه دیدیم که چگونه ضعف طرف سوری بر عراق تاثیر گذاشت و به دلیل ناامنی در سوریه و بحران داعش خسارت های جانی و مالی سنگینی بر عراق تحمیل و منجر به اشغال ۴۰ درصد از اراضی این کشور شد.
 
ما بر این باوریم که تضعیف ایران به نفع عراق و هیچ‌ یک از کشورهای منطقه که محاصره اقتصادی این کشور را تایید می‌کنند، نیست و‌ پس‌لرزه‌های این اقدام محدود به ایران نخواهد بود و کل منطقه را در خواهد نوردید. ما به همه طرف‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مخالفت خود را در خصوص سیاست‌های تحریم اقتصادی اعلام کردیم، و از همگان خواستیم با گفت‌وگو، مذاکره و تفاهمات برای حل و فصل مشکلات پیش رو گام بردارند و به دور از  تنش و التهاب منافع عراق را درک کنند.
ما معتقدیم عراق می‌تواند در نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها و ایفای نقش میانجیگری در میان کشورها، عنصری مثبت باشد. عراق باید در دفاع از منافع خود و ملت‌های منطقه به طوری که در راستای ثبات و امنیت منطقه باشد، موضعی شفاف در پیش گیرد.
 
 

 
مقتدی صدر رییس جریان صدر عراق نیز با اعلام این که مردم عراق در کنار مردم ایران هستند، گفت: "اگر آمریکا از این تصمیمات خود عقب نشینی نکند، ما در برابر آسیب رساندن به ملت‌ها به بهانه دشمنی با دولت ها، ساکت نخواهیم نشست....این تحریم‌ها
سیاست «مبارزه یا ذلت» [اشاره به کلام امام حسین (ع)] است و هیهات منا الذله."
 
جلیل النوری معاون اول «مقتدی الصدر» رهبر جریان الصدر عراق نیز جریان سیاسی و هوادارانشان از سال‌ها پیش تصمیم به دفاع از ایران در برابر هرگونه تهاجمی گرفته است.
او در وب‌سایت آفاق نوشت در سال ۲۰۰۵ به هنگام دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران که مقتدی الصدر نیز حضور داشت، گفته‌اند که در صورت تهاجم استکباری جهانی از جمله «مثلث پلید» (آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی) به ایران، وارد میدان خواهند شد و دست بسته نخواهند بود.
معاون الصدر می‌گوید: «این تصمیم جریان الصدر عراق نه سیاسی بوده و نه از روی تملق و چاپلوسی است، بلکه دفاع از ایران واجب شرعی و اخلاقی است که دین، مذهب و مرجعیت ما آن را بر ما املا می‌کند».
النوری ادامه داد: «این تصمیم، همانند تصمیمی است که رهبری الصدر به هنگام ورود اشغالگر [آمریکایی] به عراق برای درهم شکستن آن، گرفت و در گذشته، حال و آینده ساری و جاری خواهد بود».
 
 
 
کتائب حزب الله عراق از دیگر گروههای مقاومت اسلامی در این کشور نیزدر بیانیه ای با محکوم کردن اقدامات ضد ایرانی اخیر ترامپ تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران بخاطر مواضع شرافتمندانه و دفاع از کشورهای منطقه این چنین جریمه و مجازات می شود.
 

گروه مقاومت اسلامی «سید الشهدا» به رهبری ابوآلاء الولائی نیز در بیانیه ای جداگانه از از اظهارات دو پهلو حیدر العبادی نخست وزیر عراق در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران انتقاد کرده است.  در قسمتی از این بیانه چنین آمده است: "ملت عراق هزاران هزار شهید نداد تا نخست وزیر در سمت اش باقی بماند و در قبال تحریم ها علیه ایران با عربستان و امارات و آمریکا همراهی کند نمی دانیم فردا در قبال فلسطین و قدس شریف چه موضعی اتخاذ خواهد کرد."
 
رییس جنبش اراده نیز در یادداشتی در صفحه شخصی اش در توئیتر نوشته است: "از حیث اصول حسن همجوار دولت عراق نباید با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران همراهی کند....دولت عراق باید به یاد داشته باشد که اولین کشوری که در کنار عراق در جنگ با تروریسم ایستاد جمهوری اسلامی ایران بوده است."
 
سازمان بدر: اراده ملت ایران تحریم ها را می شکند
سازمان بدر عراق ضمن محکومیت شدید اقدامات ضد ایرانی ترامپ تاکید کرد: ملت ایران در همه سختی ها کنار ما بوده و ما هم امروز بعنوان بخشی از ملت عراق در کنار ملت ایران هستیم.
سازمان بدر عراق که دبیر کل آن ‘هادی العامری’ همچنین رهبر ائتلاف انتخاباتی ‘الفتح’ است و در پارلمان جدید این کشور با 47 کرسی (از 327 کرسی) دومین فهرست انتخاباتی پیروز در انتخابات اخیر شد، در بیانیه ای به اظهارات روز سه شنبه حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور واکنش نشان داد.
العبادی با ظالمانه خواندن تحریم های آمریکا علیه ایران در عین حال گفته بود که بغداد بخاطر مصلحت و مشکلات کشورش ناچار به پایبندی به این تحریم ها خواهد بود.
سازمان بدر عراق در بیانیه اش در این خصوص اعلام کرد که وضع تحریم علیه هر کشور به ویژه تحریم های آمریکا علیه ایران مخالف عرف و توافقات بین المللی است.
این سازمان در ادامه از ملت و دولت عراق خواسته است در کنار ملت ایران و جمهوری اسلامی ایستاده و از آن در برابر تحریم ها حمایت کنند.
در این بیانیه ابراز اطمینان شده است که اراده آمریکا در برابر اراده و پایداری و صبر ملت ایران شکست خواهد خورد.
 
عصائب اهل الحق: از موضع حیدر العبادی متاسفیم!
گروه مقاومت اسلامی ‘عصائب اهل الحق’ به رهبری ‘شیخ قیس الخزعلی’ نیز نسبت به موضع اخیر نخست وزیر عراق در قبال تحریم ها علیه ایران ابراز تاسف کرده است.
بیانیه این گروه مقاومت اسلامی که دارای 15 کرسی در پارلمان آینده عراق است، حاکیست که عصائب اهل الحق از موضع نخست وزیر ابراز تاسف می کند و معتقد است که العبادی نیازی نداشت که خود و دولت عراق را به چنین تعهدی پایبند کند.
عصائب اهل الحق اضافه کرده است که حفظ بی طرفی عراق و عدم قرار گرفتن در محور ایران به معنی آن نیست که عراق خود را به سمت محور آمریکایی سوق دهد و تابع تصمیمات یکجانبه واشنگتن باشد.
به نوشته بیانیه، بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اتحادیه اروپا یا چین یا هند و یا حتی پاکستان و ترکیه در این قضیه حاکمیت ملی خود را اعمال کرده و منافع ملت های خود را حفظ کردند و مردم عراق هیچ چیزی نسبت به این ملت ها در احترام حاکمیت ملی و مخالفت با دنباله روی از محور آمریکایی کم ندارند.
در این بیانیه با اشاره به نبود پارلمان در حال حاضر در عراق و رو به پایان بودن عمر دولت حیدر العبادی تاکید کرده است که موضع اخیر نخست وزیر عراق، هیچ الزاماتی برای دولت آینده ایجاد نمی کند.
 
اما این واکنش ها فقط محدود به گروه شیعیان عراق نبود. چنانچه مجمع علمای اهل تسنن عراق نیز طی بیانیه ای به محکومیت تحریم های آمریکا علیه ایران پرداخته است. در بخشی از بیانیه مجمع علمای اهل تسنن عراق آمده است: "ملت مسلمان و صبور ایران همانند سد محکمی در برابر پروژه های استکبار جهانی ایستاده است و ما همبستگی و ایستادگی قاطع خود را در کنار این ملت اعلام می کنیم. ما و ملت ایران در یک سنگر قرار گرفته ایم زیرا ایران حامی مسائل امت به ویژه یاری ملت فلسطین و جنبش های آزادی طلب در لبنان و یمن و سوریه و سایر مناطق است. در بخش پایانی پیام آمده است: ایران نقش بزرگی در ناکامی توطئه های تجزیه و بحرانی شدن منطقه ایفا کرده و این شایستگی را دارد که به صورت یکپارچه به حمایت از آن در برابر ظلم و استکبار جهانی بپردازیم."
 
کتائب بابلیون مسیحی: تحریم ها را علیه ایران خنثی می کنیم
گروه کتائب بابلیون مسیحی تبار زیر مجموعه تشکیلات مردمی الحشد الشعبی در عراق نیز در بیانیه ای به ملت ایران وعده داده است که تحریم های امریکا را خنثی کند.
این گروه در بیانیه ای افزوده است که تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا، نقض آشکار عرف بین المللی و معاهده های جهانی و پشت پا زدن به ارزش های اخلاقی است.
در بیانیه آمده است که آنچه بیش از همه ما را اندوهگین کرد، موضع نخست وزیر عراق بود که بهتر بود در برابر سلطه گری امریکا از مردم ایران حمایت می کرد.
کتائب بابلیون تصریح کرده است که موضع اخیر نخست وزیر عراق انعکاس دهنده موضع وجدان ملت عراق نبوده زیرا در اذهان مردم عراق همچنان از کاخ سفید خاطرات سیاهی وجود دارد.
 
خبرگزاری براثای عراق نیز با انتشار مطلبی،  تحریمهای آمریکا علیه ایران را محکوم  کرده و خواستار حمایت از ایران به خاطر کمک به مردم عراق در بزنگاه‌های تاریخی شد. در قسمتی از این مطلب آمده است: "ایران، کشور «هیهات منا الذله» است که تسلیم استکبار جهانی و پیروان آن طی سی و پنج سال گذشته نشده است و اینک هدف شدیدترین نوع تحریم هایی قرار گرفته است که بشریت به خود دیده است. این کشور به رغم تحریم های قبلی توانست به یک قدرت اقتصادی، علمی، صنعتی و نظامی تبدیل شود که قادر است ماهواره به فضا بفرستد و هواپیماهای بدون خلبان بسازد و موشک های قاره پیما طراحی کند. کشوری که گناهی جز پیروی از تفکر درست اسلام ندارد به چنین مجازاتی رسیده است و عجیب تر از تحریم، این است که نخست وزیر عراق از تحریم های آمریکا ضد ایران حمایت می کند."

شیخ «خالد الملا» رئیس جماعت علمای عراق هم با اشاره به تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران، تحریم‌ها و محاصره اقتصادی کشورها را نسخه وحشیانه جنگ نظامی توصیف کرده و عنوان کرد: "ایران از جنبش‌های آزادی‌خواه در فلسطین، لبنان، یمن و سوریه حمایت می‌کند و مقابل کلیه تلاش‌های موجود سلطه‌طلبانه، صهیونیسم و تروریسم ایستاده است…امروز نیز اردوگاه‌های مقاومت با تکیه بر پایداری ملی و حمایت ایران ایستاده‌اند و ما امیدواریم که محاصره علیه ملت ایران مانند محاصره‌ای که از ما رفع شد، در هم بشکند و پایان یابد."
 
 
«فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق نیز اعلام کرده است که همراهی عراق با تحریم های آمریکا علیه ایران، برای عراق سخت و دشوار است.
 
حزب الدعوه الاسلامیه عراق نیز که ریاست آن را نوری المالکی بر عهده دارد، در بیانیه‌ای  تحریم‌های ظالمانه‌ آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده و از تمام حکومت‌های آزاد جهان بخصوص حکومت‌های اسلامی می‌خواهد که این تحریم‌های ظالمانه را که موجب محرومیت ملت‌ها می‌شود و با ساده‌ترین اصول حقوق بشری در تضاد است، محکوم کنند.
 
جنبش جوانان «البشائر» عراق هم  هدف از تحریم های دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را گرسنه نگه داشتن ملت مسلمان ایران دانسته و آن را به شدت محکوم کرد. این جنبش طی بیانیه ای، از همه کشورها به ویژه کشورهای اسلامی و عربی خواست با کمک یکدیگر این تحریم های ظالمانه را که بنیان اجتماعی ملت مسلمان ایران را هدف قرار داده و در تلاش برای از بین بردن انسجام ملی و امنیت اجتماعی این کشور است خنثی کنند.
 
اما در کنار انتقادهای شدید و مواضع صریح رهبران سیاسی، گروهها، و شخصیت های عراقی نسبت به اظهار نظر اخیر حیدر العبادی نخست وزیر عراق، نسبت به اقدامات ضد ایرانی آمریکا، کاربران فضای مجازی عراق نیز واکنش گسترده ای به این اظهارات داشتند.
 
کاربران فعال عراقی در شبکه اجتماعی توئیتر نیز با هشتگ ” العبادی_لا_یمثلنا (ترجمه: حرف عبادی حرف ما نیست)” اعتراضات خود به اظهارات نخست وزیر عراق را نشان دادند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها