أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۴۵۱۵۲
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
از فیلم‌های هالیوودی تا شایعه‌پراکنی‌های داعش/
یکی از راویان جبهه مقاومت گفت: داعش فیلم‌های هالیوودی و ترسناک تولید می‌کرد و با شایعه‌پراکنی کارهای خود را پیش می‌برد و حتی تونل‌هایی برای زندگی روزمره خودشان درست کرده بودند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از قم، محفل خاطره‌گویی «گاهی آسمان» به مناسبت 22 مرداد ماه روز مقاومت با حضور خبرنگاران و مستندسازان  جبهه‌های مقاومت اسلامی دوشنبه شب در سالن سوره حوزه هنری استان برگزار شد.

در این نشست خبرنگاران و مستندسازان جبهه‌های مقاومت از جمله جنگ سوریه، عراق و ... خاطرات خود را بیان کردند و همچنین تصاویر و فیلم‌های تولیدی آنها روی پرده نمایش رفت.

محفل گاهی آسمان به خاطره‌گویی مبارزان، رزمندگان و مجاهدان اختصاص پیدا کرده که در عرصه‌های مختلف مقاومت توانسته‌اند نقش‌آفرین باشند.

منتظر الشرع، مجری و خبرنگار اعلام الحربی عراق از راویان این نشست بود. این خبرنگار سه سال در سوریه حضور داشته و پس از آن در عملیات مختلف عراق مانند موصل، بیجی، الانبار و.... علیه تکفیری‌ها فعالیت کرده است.

وی با اشاره به نحوه ورود خود به خبرنگاری گفت: با خروج نیروهای آمریکایی، از هم گسستگی در ارتش و تشکیل گروه‌های مقاومت خلأ اطلاع‌رسانی به مردم احساس می‌شد بنابراین به سمت خبرنگاری جنگ جذب شدم.

این خبرنگار جبهه مقاومت عنوان کرد: زمانی که نیروهای مقاومت داعش از بغداد دور شدند بر اساس مصلحت به سوریه رفتم و ابتدا وارد حلب شدم. بر اساس شرایط به عنوان خبرنگار و تصویربردار بودم و برخی اوقات با اسلحه می‌جنگیدم.

منتظر الشرع با بیان اینکه دوره‌های کمک‌های اولیه را گذرانده بودیم تا به زخمی‌ها کمک کنیم گفت: به عنوان مثال در قالب یک گروه سه نفری وارد عملیات شدیم به طوری که یک نفر فیلمبرداری و یک نفر با اسلحه مبارزه می‌کرد و یک نفر نیز توانست زخمی‌ها را منتقل کند.

داعش تله‌هایی برای از بین بردن فیلم‌ها قرار می‌داد

 وی خاطرنشان کرد: میکروفن، دوربین و دستگاه ضبط صدا همراه داشتیم. فیلم و صداها را ضبط می‌کردیم و به پشت جبهه می‌فرستادیم ولی برخی اوقات داعش سر راه تله‌هایی قرار داده بود تا فیلم‌ها را از بین ببرد.

مجری و خبرنگار اعلام الحربی عراق ادامه داد: داعش گروه خبرنگاری به اسم رصد داشت که به رصد کردن گروه‌های خبرنگاری مقاومت می‌پرداختند و با ماهواره شبکه‌های مقاومت را مشاهده می‌کردند و خبرنگاران را می‌شناختند و فیلم‌ها را دریافت می‌کردند تا آگاه شوند کدام منطقه در حال آزادسازی است بنابراین فیلم‌ها را می‌ربود و به سرکردگان می‌رساند.


لحظه به لحظه جنگ خاطره است

وی با بیان اینکه لحظه به لحظه جنگ خاطره است گفت: خاطره‌ای که بنده را اذیت کرد شهادت دوستم بود. روز پیش از شهادت در زمینه فرهنگ شهادت برای رزمندگان سخنرانی کرد و در اکثر عملیات سوریه و عراق حاضر بود و در نهایت روز عاشورا پس از زخمی شدن به درجه شهادت نائل شد.

منتظر الشرع خاطرنشان کرد: دوست بنده علاقه خاصی به امام حسین(ع) داشت و احادیث را حفظ می‌کرد و همیشه خوش خلق و خندان بود.

وی عنوان کرد: داعش در زمینه خبرنگاری و تجهیزات قوی‌تر نبود ولی شیوه فیلمبرداری آنها ترسناک و شبیه فیلم‌های هالیوودی بود به این دلیل سریع در فضای مجازی پخش می‌شد. کار مهم آنها شایعه‌پراکنی بود و کارشان را با شایعه جلو می‌بردند.

داعش تونل‌هایی برای زندگی روزمره حفر می‌کرد

این خبرنگار جبهه مقاومت با اشاره به موارد عجیب مشاهده شده در فتوحات جبهه‌های داعش گفت: تونل‌هایی در عراق و سوریه برای زندگی روزمره حفر می‌کردند که حتی دارای حمام، اتاق و سرویس بهداشتی بود.

وی خاطرنشان کرد: همه لحظات جبهه نبرد تجربه جانفشانی است. ذکر امام حسین(ع) به رزمندگان روحیه می‌داد بنابراین در عملیات بزرگ باید صبور بود تا بتوان کار خود را به درستی انجام داد. بسیاری از رزمندگان حاضر نبودند که عقب برگردند تا زمانی که کار به سرانجام برسد.

منتظر الشرع عنوان کرد: داعش در برخی عملیات از تک تیراندازهای زیاد و تله‌های انفجاری استفاده می‌کرد و گروه‌های مقاومت اذیت می‌شدند ولی در نهایت توانستند به موفقیت برسند.

وی ادامه داد: زمانی که عملیات طول می‌کشید یا یکی از رزمندگان شهید می‌شد. خاطرات کربلا و حضرت زینب(س) را یادآوری می‌کردیم که مانند شوکی بود که سبب می‌شد رزمندگان به طور مجدد روحیه دریافت ‌کنند و به جنگ بپردازند.

 

خبرنگار جنگ و بحران باید خود را برای هر شرایطی آماده کند

حسین همتی، خبرنگار جبهه مقاومت نیز در بخشی دیگر از این نشست اظهار کرد: اوایل سال 91 گروه خبری از ایران وارد ناآرامی سوریه شد تا سکوت خبری شکسته شود.

وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران جنگ دو دسته هستند دسته‌ای می‌توانستند در دو طرف جبهه باشند ولی خبرنگاران گروه دیگر مجبور هستند یک طرف جبهه باشند و نمی‌توانند از زاویه و سوی دیگر روایت کنند.

این خبرنگار جبهه مقاومت با اشاره به روایت مقاومت گفت: تعدادی از دوستان کنار همدیگر جمع شدند و دغدغه آنها این بود که مقاومت کشورهای اسلامی در برابر جریان استکبار را روایت کنند.

وی ادامه داد: خبرنگار باید استقبال خود را برای روایت حفظ کند و رزمنده خبرنگار و بسیجی باشد. برای رزمنده بودن دوره‌های آموزشی پیشرفته را گذراندیم تا بتوانیم از سلاح نیز استفاده کنیم.

همتی با اشاره به خاطره‌ای از حضور در یکی از عملیات ها گفت: زمانی دوربین به دست داشتم و تک تیرانداز در حال شلیک بود که این تردید حاصل می‌شد که باید منتظر لحظه‌ای برای فیلمبرداری باشم یا دوربین را کنار بگذارم که سخت‌ترین شرایط بود.

 وی خاطرنشان کرد: خبرنگار جنگ و بحران باید خود را برای هر شرایطی آماده کند و توان جسمی خود را افزایش دهد تا بتواند امکانات و شرایط را مدیریت کند.

حسن رضایی، خبرنگار و مستندساز جبهه مقاومت با بیان اینکه خبرنگار بحران در خط مقدم درگیری است گفت: خبرنگاران ویژه این شرایط باید خود را برای مواجه شدن با این موارد آماده کنند تا عکس‌العمل مناسب داشته باشند.

در پایان این مراسم از منتظر الشرع، خبرنگار و مجری اعلام الحربی عراق تقدیر شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها