أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۵۲۹۲
زمان انتشار: ۱۱:۰۳     ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
«صبح‌نو» ماجرای فرودگاه تفلیس را بررسی می‌کند؛
سیر و سیاحت ایرانیان در سرزمین گرجی‌ها با حواشی زیادی همراه بوده است؛ از غرق شدن دانش‌آموزان ایرانی در آنجا گرفته تا هتک حرمت زنان ایرانی در فرودگاه‌ها که در روزهای گذشته مجدداً تکرار شد. ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد می‌گوید: این بی‌حرمتی‌ها ناشی از ضعف دستگاه دیپلماسی ماست. برخوردها باید جدی‌تر باشد و حتی اخراج سفیرشان را در بر داشته باشد تا دیگر شاهد چنین رفتارهایی از سوی آن‌ها نباشیم.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از صبح‌نو، در سال گذشته نیز شاهد برخورد نامناسب با مسافران ایرانی در فرودگاه تفلیس گرجستان بوده‌ایم؛ که متاسفانه زنان ایرانی را به بهانه بازرسی در ملاء عام عریان کرده و شاهدان عینی نیز در این‌باره وجود دارد. هتک حرمت ایرانیان در گیت‌های بازرسی بدنی کشورهای دیگر، اتفاقی ناخوشایند و البته تحقیرانه است و ما را یاد اتفاقاتی از این دست می‌اندازد که قبلاً هم رخ داده بود.
این نوع اتفاقات برای ایرانیان به وفور رخ داده و نه منحصر به تفلیس است و نه صرفاً منحصر به زنان ایرانی. همان‌طور که سابقاً این اتفاق از بدترین نوع‌اش، برای دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده رخ داده بود که در آن زمان منجر به واکنش‌های زیادی از سوی مقامات ایرانی شد، همچنین در گذشته چند باری در تفلیس نیز این بی‌حرمتی رخ داده بود.

ماجرای فرودگاه تفلیس چه بود؟
در پرواز روز 24 مرداد و پیش از پرواز شماره ۷۲۲۴ ساعت ۷:۴۵ صبح تفلیس به اصفهان، مأموران این فرودگاه اقدام به هتک حرمت زنان مسافر ایرانی که با این پرواز عازم ایران بودند کردند. طبق شنیده‌ها و آنچه آقای حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفته است: «مأموران فرودگاه تفلیس پیش از سوار شدن مسافران به هواپیما، مسافران زن ایرانی را مجبور کردند تا روسری، شال و مانتوی خود را بیرون آورده و با این حالت و در جلوی دید دیگران از داخل گیت رد و بعد سوار هواپیما شوند.»
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «‌این اقدام مأموران تلفیس در قبال زنان ایرانی در حالی است که مسافران زن دیگر کشورها بدون اینکه مورد مزاحمت آن‌ها برای بیرون آوردن لباس قرار گیرند، بدون هیچ مسأله‌ای سوار هواپیما شدند.» حاجی دلیگانی از وزارت امور خارجه خواسته است با جدیت این موضوع را پیگیری کند و از دولت گرجستان در این‌باره توضیح بخواهد.
همچنین تاکید کرده‌: «‌لازم است تا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به این موضوع ورود کرده و مسأله را با جدیت مورد رسیدگی قرار دهد.»

قبلاً نیز تکرار کرده‌اند
گرجستان ‌در سال‌های اخیر با وجود ناآرامی‌های سیاسی و نظامی‌اش، بسترهای صنعت توریسم خود را تقویت کرده و سالانه درآمد سرشاری را از جذب گردشگر کسب می‌کند؛ ایرانیان هم سهم قابل توجهی در درآمد توریستی گرجستانی‌ها دارند و تفلیس، پایتخت این کشور به یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان تبدیل شده است. با این وجود سیر و سیاحت ایرانیان در سرزمین گرج‌ها بعضاً با حواشی زیادی همراه بوده است؛ در سال گذشته نیز شاهد برخورد نامناسب با شهروندان ایرانی در فرودگاه تفلیس گرجستان بوده‌ایم که متاسفانه زنان ایرانی را به بهانه بازرسی در ملاء عام عریان کرده‌اند. در آن زمان نیز این بی‌حرمتی از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام شده و با پیگیری‌های وزارت امور خارجه قرار بر این بود که این بی‌حرمتی دیگر رخ ندهد.

دیپلماسی‌مان ناکارآمد است
آقای ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» اظهار کرد: «‌متاسفانه این بی حرمتی‌ها از ضعف دیپلماسی ما سرچشمه می‌گیرد و در گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم.»
ابوترابی می‌گوید: «‌دستگاه دیپلماسی در برخورد با کسانی که نسبت به ملت ما بی‌حرمتی می‌کنند‌ یا ظلمی ‌روا می‌دارند، کوتاه می‌آید و وظیفه خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد که نتیجه‌اش تکرار این نوع رفتارها از سوی طرف مقابل است. وزارت خارجه کار فراوانی در این زمینه انجام داده اما جای سؤال دارد و وزارت امور خارجه باید درباره اتفاقاتی که رخ داده است پاسخگو باشد.»
وی ادامه می‌دهد: «برخورد با این کشورها می‌بایست قاطعانه باشد و نباید صرفاً به احضار کاردار آن و محکوم کردن آن ختم شود، بلکه حتی می‌تواند اخراج سفیر این کشور را به‌دنبال داشته باشد تا دیگر شاهد چنین رفتارهایی از سوی آن‌ها نباشیم.»
وظیفه هر دولتی است که عزت و احترام مردم خودش را در داخل و خارج کشور محافظت و مراقبت کنند و نگذارند نسبت به آن‌ها هتک حرمتی صورت بگیرد و لطمه‌ای به جان و مال آن‌ها وارد شود. اگر در انجام این وظیفه، کم‌کاری یا تعلل‌های مختلفی صورت بگیرد، رفته رفته این بی‌احترامی‌ها به یک امر عادی تبدیل می‌شود.

وزارت امور خارجه چه می‌کند؟
روز گذشته آقای بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این بی‌حرمتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «با گزارش دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان و پس از حصول اطمینان از صحت مطلب که از طریق تماس تلفنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان با تعدادی از مسافران این پرواز انجام شد، سفارت ایران در تفلیس مراتب اعتراض شدید خود را به وزارت امور خارجه گرجستان و پلیس امنیت فرودگاه تفلیس اعلام کرد.»
قاسمی می‌گوید: «پیگیری‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس، اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه و دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان در این ارتباط ادامه دارد که ابلاغ مراتب اعتراض اداره کل کنسولی به سفارت گرجستان در تهران و ارسال یادداشت اعتراضی سفارت ایران در تفلیس به وزارت خارجه گرجستان و نیز درخواست توضیح از سفیر گرجستان در تهران از جمله اقداماتی است که انجام شده است. همچنین از مقامات ذیربط گرجی خواسته شده است ضمن پیگیری موضوع، از تکرار چنین برخوردهایی با مسافران ایرانی خودداری کنند که امیدواریم با مجموع اقدامات انجام‌شده پلیس امنیت فرودگاه تفلیس نسبت به رعایت حرمت بانوان مسلمان حداکثر دقت و اهتمام را به عمل آورد و از تکرار چنین اقداماتی جلوگیری کند.»
حال باید دید با وجود این پیگیری‌ها از سوی مقامات و مسوولان دستگاه دیپلماسی باز هم شاهد این‌گونه بی‌حرمتی‌ها به هموطنان‌مان خواهیم بود یا خیر.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها