أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۴۵۴۸۹
زمان انتشار: ۱۴:۰۸     ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
این چند روزه نشست مطالبه گرانه جمعی از طلاب در مدرسه علمیه مبارکه فیضیه در تاریخ 25 مرداد 97 خبرساز شده است.
سخنان آقای حسن رحیم پور ازغدی در خصوص سکولار بودن حوزه، یکی از محورهای اصلی این جنجالها بود.این ادعا با واکنش تند تعدادی از مراجع محترم تقلید و برخی بزرگان حوزه مواجه شد و اکثر ایشان، سخنران جلسه را ناآگاه به مسائل حوزه و سخنان ایشان را جفای به تلاشها و زحمات حوزه علمیه قلمداد کردند.
ولی آیا واقعا حوزه علمیه سکولار است؟!
اگر سکولاریسم را اجمالاً به معنای نادیده انگاری رابطه دین و زندگی و یا آخرت و دنیا بدانیم، بله؛ بی تردید حوزه علمیه قم در حال حاضر، انقلابی است. حفظ نظام اسلامی را از اوجب واجبات می داند و در این میان، هرکجا که لازم بوده تمام֯ قد به میدان آمده و حتی از پوشیدن کفن نیز دریغ نورزیده است. لذا جناب آقای رحیم پور و یا هرکس دیگری بخواهد این وضعیت را نفی کند، حقیقتاً به بیراه رفته است و انکار مسلّمات کرده است.
ولی نکته اینجاست که همه ماجرا این نیست و انقلابی گری در این گونه اقدامات خلاصه نمی شود!
حوزه علمیه رسالت مهم دیگری نیز بر عهده دارد و آن پشتیبانی علمی و تئوریک از حرکت انقلابی و استکمالی نظام اسلامی است. انقلابی گری فقط دفاع سیاسی و در روز مبادا به میدان آمدن نیست. حوزه علمیه باید تولید کننده محتوای اسلامی حرکت انقلاب می بود؛ باید در خصوص طراحی نظامات اجتماعی، «مفهوم سازی» می کرد و نظام اقتصاد اسلامی، نظام تعلیم و تربیت اسلامی، نظام اداری و قضایی، نظام سیاست، نظام فرهنگ، نظام اجتماعی اسلامی و سیاستهای کلان برنامه های توسعه و غیره را تحویل می داد که جز در موارد محدودی چنین نکرده است و متأسفانه حتی اهتمام و حساسیت لازم را نیز در این موارد ندارد. حوزه علمیه هنوز باور نکرده است که غیر از مطالبه گری از حکومت برای حفظ ارزشهای عمومی اسلامی مانند حجاب و ساماندهی امر تبلیغ دینی، مسئولیت تولید «عقلانیت اسلامی اداره جامعه اسلامی» متوجه اوست و وی مخاطب اصلی، استنصارهای علمی مقام معظم رهبری در خصوص #فقه_حکومتی و #علوم_انسانی_اسلامی و #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت است.
بله؛ می توان گفت: حوزه علمیه، انقلابی است و همچنین می توان گفت: حوزه علمیه، سکولار است؛
انقلابی سیاسی، سکولار فرهنگی / انقلابیِ آشکار، سکولارِ پنهان ...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها