يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۵۴۹۵
زمان انتشار: ۱۵:۰۳     ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
بعد از بی‌نتیجه ماندن نشست ائتلاف‌های چهارگانه در «هتل بابل» بغداد، ائتلاف‌های رقیب به رهبری ائتلاف الفتح در حال نزدیک شدن به توافق نهایی برای اعلام فراکسیون اکثریت پارلمان جدید عراق با بیش از ۲۰۰ کرسی تا بعد از عید قربان هستند.
به گزارش پایگاه 598، همزمان با بی‌نتیجه ماندن نشست یکشنبه‌شب سران چهار ائتلاف «النصر» (العبادی)، «سائرون» (صدر)، «الوطنیه» (علاوی) و «الحکمة» (الحکیم) در هتل بابل بغداد، یک منبع آگاه از افزایش موفقیت ائتلاف‌های رقیب در تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان جدید خبر داد.

این منبع اعلام کرد که «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» عراق، دوشنبه‌شب (دیروز ۲۰ آگوست) میزبان شماری از گروه‌های سیاسی این کشور برای نهایی کردن توافق «تشکیل فراکسیون اکثریت» بود.

طبق قانون، گروه‌هایی که موفق بشوند، فراکسیون اکثریت پارلمان را تشکیل دهند، حق خواهند داشت تا نامزد نخست‌وزیری را آنان به رئیس جمهور جدید معرفی کنند.

به گفته این منبع آگاه، این نشست با حضور هیأت‌هایی از ائتلاف‌های دولة القانون (المالکی)، الفتح (العامری)، چند گروه جدا شده از «النصر» (حرکة عطاء و الفضیلة)، بابلیون و المحور الوطنی (الحلبوسی) برگزار شد.

وی که خواست نامش فاش نشود، گفت: از ائتلاف المحور الوطنی شامل «محمد الحلبوسی»، «فلاح الزیدان» و «احمد ابوریشه» و از ائتلاف «النصر»، «فالح الفیاض» و «رشید العزاوی» در این نشست حضور داشتند.

طبق گزارش‌های خبری، در مقابل، ائتلاف النصر (یکی از ائتلاف‌های چهارگانه)، وابسته به حیدر العبادی نخست وزیر عراق، در روز‌های گذشته دچار دودستگی جدی شده و از تشکیل فراکسیون اکثریت تا این لحظه بازمانده است.

فراکسیون اکثریت با بیش از ۲۰۰ کرسی

به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم» در نشست دوشنبه‌شب ائتلاف الفتح و سایر احزاب، توافق شد که دو کمیته تشکیل شود. کمیته نخست مامور تدوین آیین‌نامه داخلی ائتلاف و کمیته دوم، مسئول تدوین برنامه دولت آتی است.

فراکسیون اکثریت پارلمان، طبق قانون باید نصف+۱ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان را کسب کند، یعنی ۱۶۵ کرسی.

سران جلسه دوشنبه‌شب، تاکنون حدود ۲۱۰ کرسی جذب کرده‌اند. به این ترتیب که المحور الوطنی با ۵۴ کرسی، ائتلاف الفتح با جذب برخی از نمایندگان از سایر گروه‌ها با ۶۲ کرسی، برخی از اعضای (جدا شده از) ائتلاف النصر با ۲۰ کرسی، ائتلاف دولة القانون با ۲۷ کرسی و کرد‌ها با ۴۷ کرسی در این فراکسیون حضور خواهند یافت.

«هشام الرکابی» رئیس دفتر «نور المالکی»، یکشنبه پیش از تحرک گروه‌های سیاسی برای تشکیل فراکسیون اکثریت، خبر داده بود و گفته بود که به احتمال زیاد این فراکسیون در هفته جاری اعلام موجودیت خواهد کرد.

ناکامی «سائرون» و ائتلاف‌های نزدیک به آن

شامگاه یکشنبه پیش، یک نشست در هتل بابل در مرکز بغداد برگزار شد و رهبران ائتلاف سائرون، النصر، الحکمة و الوطنیة در آن حضور یافتند، اما در پایان صرفا به صدور یک بیانیه بسنده کردند و از تشکیل "هسته اصلی" فراکسیون اکثریت و نه فراکسیون اکثریت خبر دادند.

هر چند این چهار ائتلاف اعلام کردند که در‌های این فراکسیون به روی همه گروه‌های سیاسی کشور باز است، اما نشست آنان بی‌نتیجه پایان یافت و حتی کنفرانس خبری که قرار بود بعد از این جلسه برگزار شود، (ظاهرا به علت اختلافات باقی‌مانده) برگزار نشد.

القدس العربی نیز این ناکامی را تایید کرد و نوشت: مطلع شدیم، ائتلاف‌های چهارگانه در بابل، قصد داشتند شامگاه یکشنبه پس از جلسه خود، شکل‌گیری فراکسیون اکثریت را اعلام کنند، اما آن‌ها تا این لحظه، شکست خورده‌اند.

القدس العربی به نقل از منابع خود نوشت که ائتلاف‌های چهارگانه نتوانستند ۱۰۰ کرسی را جذب کنند و معنای این، آن است که دست‌کم هنوز به ۶۶ کرسی دیگر نیاز دارند.

طبق این گزارش، اگر احزاب «الحل» (جمال الکربولی ۱۵ کرسی)، احزاب معارض کردستان شامل گوران، الجیل الجدید، الاتحاد الاسلامی، الجماعة الاسلامیة و تحالف الدیمقراطیه و العداله (۱۵ کرسی) به ائتلاف‌های چهارگانه بپیوندند، آنگاه تعداد کرسی‌های آنان ۱۳۶ عدد خواهد شد.

خروج «حرکة عطاء» به رهبری فالح الفیاض و حزب «الفضیله» و «الحزب الاسلامی» از ائتلاف النصر به رهبری العبادی، سبب شد تا ائتلاف‌های چهارگانه، حدود ۳۰ کرسی را از دست بدهند.

همزمان «حسن سالم» نماینده عراقی، امروز به وبگاه خبری «المعلومه» عراق گفت که «دو حزب کردی علاوه بر المحور الوطنی» برای تشکیل فراکسیون اکثریت، به ائتلاف الفتح و دولة القانون (العامری و المالکی) نزدیک‌ترند و اوج توافق‌ها بعد از عید قربان خواهد بود.

سالم با اشاره به نشست ائتلاف‌های رقیب در هتل بابل در شامگاه یکشنبه گذشته گفت که جلسه ائتلاف‌های سائرون، النصر، الحکمة و الوطنیه شکست خورد... اشخاصی که در نشست هتل بابل حاضر نبودند، به ائتلاف الفتح و دولة القانون نزدیک‌ترند... کُرد‌ها هم خواستار چیزی جز پایبندی به قانون اساسی و اجرای بند‌های آن نیستند.

* * *

در چنین شرایطی، گروه‌های سیاسی مختلف در حال جذب یکدیگر برای تشکیل فراکسیون اکثریت و در نهایت تشکیل دولت آتی و انتخاب نخست‌وزیرند و پس از تایید نتایج انتخابات پارلمانی در دادگاه فدرال، تحرک برای تشکیل دولت جدید عراق، تسریع شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها