کد خبر: ۴۴۵۵۹۳
زمان انتشار: ۱۵:۰۸     ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
استاد تفسیر حوزه:
حجت الاسلام والمسلمین خزائلی بی احترامی، ناسزا و اعمال خلاف وحدت را در تضاد با پیام عید غدیر دانست و تأکید کرد که باید مبانی اعتقادی غدیر بدون توهین تبیین شود.
به گزارش پایگاه 598، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خزائلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به ایام دهه ولایت به لزوم احیای پیام غدیر اشاره و عنوان کرد: واقعه غدیر در حقیقت محور امامت و ولایت است و در حقیقت پیامی برای کل جهان اسلام به ویژه جهان تشیع دارد، چراکه اگر همه دور محور ولایت جمع می شدند انحرافات و جنگ ها و کشتارهای امروز در کشورهای مختلف که شاهد آن هستیم پیدا نمی شد.

این استاد تفسیر حوزه تأکید کرد: متأسفانه افتراقی که از ابتدا پیش آمد و در ادامه موجب فرقه گرایی و گروه گرایی و اختلافات قومی و نژادی و مذهبی زیاد شد و کار به جایی کشید که موجب شد در اثر هوای نفس هرکسی مردم را به سمتی بکشد و به دنبال منافع خودش باشد و در ادامه شاهد دهه فرقه و گروه چه در شیعه و چه در اهل سنت باشیم.

وی با اشاره به مضامین عالی که در خطبه غدیر وجود دارد، خاطرنشان کرد: خطبه غدیر یک پیام وحدت بخشی دارد ولی متأسفانه عمل نشده است؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) به قشر عظیمی دستور توقف دارد و امامت امیرمؤمنان را انتصاب و معرفی کرد و این عظمت کار را می رساند، چراکه اگر صرف دوست داشتن ایشان بود این قدر نیاز به برگشتن چندهزار نفر به غدیر خم نبود، بنابراین امر فراتر از این بوده است و باید امامت ایشان به مردم ابلاغ می شد نه صرف محبت و دوستی.

حجت الاسلام والمسلمین خزائلی در ادامه یکی دیگر از پیام های غدیر را وحدت امت اسلامی دانست و یادآور شد: اگر ما تعرضی به عقیده دیگران نداشته باشیم و احترام بگذاریم مسلما جواب خواهیم گرفت مثل همان احترامی که پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) به دیگر ادیان و مذاهب داشتند.

وی تصریح کرد: ما اگر این شیوه را پیش بگیریم می توانیم روی مذهب خودمان تأکید کنیم ولی امروز متأسفانه گاهی اوقات از هر دوطرف بر اثر تعصبات ناسزا گفته می شود و نسبت به مقدسات طرفین احترام خوبی گذاشته نمی شود؛ هر مذهبی به بزرگان خودشان عقیده دارند و نمی خواهند به کسی توهینی کنند و اصلا در قرآن و روایات و کلمات امیرمؤمنان(ع) نیز به این مسأله سفارش شده است.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: این آیه قرآن است که «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَی رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» به این معنا که شما فحش و ناسزار ندهید حتی نسبت به کفار، چراکه در غیر این صورت آنها نیز بدون علم به خداوند گستاخی می کنند.

وی تأکید کرد: از این اولویت می فهمیم نسبت به دیگر مذاهب هم نباید ناسزا بگوییم، یعنی هر چند کافر نیستند نباید مقدسات آنها زیر سؤال برود ولی در عین حال به صورت معقول و منطقی و حساب شده می توانیم عقیده خودمان را ترویج کرده و پیش ببریم.
حجت الاسلام والمسلمین خزائلی در پایان با بیان این که اگر ناسزا بگوییم حرف درست مان نیز خریدار نخواهد داشت، گفت: اگر بی احترامی کنیم و در ادامه حتی حرف درستی هم بزنیم ناحق تلقی می شود، همچنانکه امیرمؤمنان(ع) در یکی از خطبه های نهج البلاغه وقتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) تعریف می کند، می فرماید: «یکی از ویژگی های ایشان این بود که حق را به وسیله حق به اطلاع مردم می رساند و هیچگاه شیوه باطل را به کار نمی گرفت».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها