يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۵۸۳۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۷     ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
یادداشت/
مصطفی امینی خواه
 این سخنان را آقای علی مطهری در ۲۶ اردیبهشت ۹۳ بیان کرده اند:

 رونوشت: به دکتر علی مطهری و هیات همراه!

دموکراسی حضرت علی (ع) باید برای امروز جامعه ما درس باشد. باید ببینیم حضرت علی (ع) با مخالفان خود چگونه برخورد کرد، مهمترین مخالفان حضرت علی (ع) خوارج بودند و ایشان را خیلی اذیت کردند اما امیر المومنین هیچگاه آن ها زندانی نکرد آن ها را شلاق نزد و حقوق بیت المال آن ها را قطع نکرد.

سیره امیرالمومنین باید برای زمان امروز درس شود، باید دید با مخالفین چگونه بر خورد می کرد؛ برای دفاع از اسلام نباید جلوی مخالفان را گرفت و کسی که اینطور فکر می کند اشتباه است.

در سیره امیرالمومنین حکومت برای احقاق حق و اجرای عدالت است وگرنه ارزشی ندارد و شهید مطهری هم تاکید داشتند چیزی بالاتر از عدالت نیست و آنچه که جامعه را مدیریت می کند عدالت است و عدالت نباید فدای مصلحت نشود.

آیا رابطه مردم و حکومت رابطه مملوک و مالک است یا رابطه صاحب حق و امانت دار؟ حاکم نماینده مردم است نه مالک مردم چرا مردم اروپا در قرون وسطا از دین و خدا روگردان شدند؟ مشکل رفتارهای غلط کلیسای کاتولیک بود و آن ها مساله خدا را وارد در حقوق سیاسی اجتماعی کردند.آن ها گفتند مردم در مقابل حاکم پاسخگو است ولی حاکم در مقابل مردم پاسخگو نیست و فقط باید به خدا پاسخ بدهد و استبداد سیاسی را در جامعه پیاده کردند.

حضرت علی (ع) می فرمایند همان مقدار که مردم بر حاکم حق دارند حاکم هم بر مردم حق دارد و اصولا حق یک موضوع در طرفه است، امروز بعضی ها می گویند حق نقد از ولی فقیه نداریم ولی اینجور نیست ما دیدیم در بعضی جلسات دانشجویی از ولی فقیه نقد می شود و ایشان هم با روی خوش جواب می دهد.باید حفظ حقوق مردم در مقابل حفظ حقوق نظام نباشد و متاسفانه بعضی اینگونه فکر می کنند حفظ حقوق مردم ممکن است به نظام آسیب بزند.

شهید مطهری در باره آزادی تفکر و آزادی بیان تاکید زیادی داشتند که جمله ای از ایشان است که باید بر سردر همه سازمان های حکومتی نوشته شود، هر شخص غیر معصومی در جایگاه غیر قابل انتقاد قرار بگیرد هم خودش فاسد می شود و هم جامعه را فاسد می کند.

ملاک محدودیت باید اقدام عملی باشد و نباید به هر بهانه ای جلوی مخالفان را گرفت.

#گونی
#نادان
#احمق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها