يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۵۹۷۹
زمان انتشار: ۱۶:۲۸     ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
درخشنده مطرح کرد؛
ابوالفضل درخشنده ضمن اعلام خبر چاپ کتاب «نقد داستان ملت عشق» گفت: رمان الف شفق یکی از مصادیق بارز شبیخون فرهنگی است.
سرویس فرهنگی پایگاه 598؛ نشست نقد و بررسی کتاب «ملت عشق» نوشته الف شفق نویسنده ترک‌تبار، با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به ادبیات داستانی در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

در جمع‌بندی نتایج این جلسه با اعلام نظر ۲۰ منتقد، «ملت عشق» از نظر تکنیک‌های داستان‌نویسی، امتیاز قابل قبولی کسب کرد اما در زمینه درونمایه‌های داستان که باعث برداشت ذهنی خواننده می‌شود، مطالبی مطرح شد که ابوالفضل درخشنده یکی از حاضران نشست مذکور درباره‌شان به مهر گفت: دقیقا ۱۰ سال قبل در سال ۱۳۸۷ داستان «بادبادک باز» خالد حسینی هم به همین شکل مورد توجه جامعه کتابخوان قرار گرفته بود و در همان زمان این کتاب برای نقد انتخاب شد و به استناد مطالب کتاب ثابت کردیم که درونمایه کتاب «بادبادک باز» ضد مذهب شیعه است. حال چگونه چنین کتابی مورد تبلیغ و گسترش در یک کشور شیعه قرار می‌گیرد؛ باید به نقش عوامل نفوذی در عرصه فرهنگ کشور توجه کرد.

وی افزود: کتاب «ملت عشق» نیز از جمله همین شبیخون‌های فرهنگی به داشته‌های ایران است؛ که متاسفانه در سکوت متولیان فرهنگی که وظیفه آگاه‌سازی جامعه را دارند، نشر و توزیع شده است. وضعیت فعلی فرهنگی کشور بی‌شباهت به صحنه جبهه‌های کردستان نیست! زیرا زمان جنگ در جبهه های کردستان جای دوست و دشمن مشخص نبود و همیشه از جایی ضربه می‌خوردیم که احساس می‌کردیم در امان هستیم! به همین دلیل در جبهه‌های کردستان، رزمندگان کاملا هوشیار بودند به گونه‌ای که سنگرها ۳۶۰ درجه‌ای ساخته می‌شد که به لانه روباه معروف بودند.

این داستان‌نویس در ادامه گفت: شرایط امروز فرهنگی کشور هم مانند همان موقع است و باید رویکرد خود را تغییر دهیم! تا چندی قبل سعی می‌کردیم تا مانع نفوذ جریانات ضد فرهنگی و مخرب شویم؛ اما اکنون باید سعی کنیم بین این جریانات نفوذ کنیم تا حرف خودمان را بتوانیم بزنیم! نمی‌خواهم بدبینانه به شرایط فرهنگی کشور نگاه کنم و پارانوئیدوار بگویم که متولیان فرهنگی کشور عرصه را به عوامل نفوذی تقدیم کرده‌اند؛ بلکه نمود فعالیت‌های فرهنگی کشور این تصور را ایجاد کرده که یا عناصر متعهد توان و تخصص مقابله فرهنگی را ندارند یا عوامل نفوذی در جایگاه مدیران اجرایی سطح پایین آنقدر مسلط شده‌اند که وضعیت برنامه‌سازی فرهنگی کشور به این درجه از آسیب‌پذیری رسیده که میدان را در اختیار افرادی قرار داده‌اند که با همین رسانه‌های مدعیان فرهنگی کشور به شهرت رسیده‌اند در حالی که لیاقت چنین جایگاهی را ندارند؛ و دریغ از کمیسیون فرهنگی مجلس برای حتی پاسخ به نامه های دردمندان این حوزه!

درخشنده با اشاره به کتاب «ملت عشق» گفت: این اثر از نظر تکینک‌های داستان‌نویسی بسیار عالی است و همین امر باعث شده تا درونمایه‌های منفی آن مانند تحریف تاریخ، تخریب شخصیت شمس و همچنین ایجاد هتک حرمت بانوان به هنری‌ترین شکل ممکن در آن به خواننده منتقل شود. باور کنیم که شبیخون فرهنگی با ابزار فرهنگی با بهترین تکنیک انجام می‌شود و کتاب «ملت عشق» نیز در همین راستاست.

وی در پایان گفت: به امید خدا با تلاش پژوهشگرانی که در جلسه نقد این کتاب حضور فعال داشتند، به زودی کتاب «نقد ملت عشق» منتشر و با اسناد و مدارک کافی ثابت خواهیم کرد که این کتاب هم مانند کتاب «بادبادک‌باز» که مورد توجه هالیوود قرار گرفت، ابزاری در شبیخون فرهنگی به فرهنگ غنی ایران اسلامی است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها