يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۶۰۲۰
زمان انتشار: ۱۴:۳۲     ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
امین زندگانی:
بازیگر سینما و تلویزیون درباره تجربه شخصی خود از راهپیمایی اربعین گفت: در این آیین چندین میلیون نفر از شیعیان به عشق اباعبدالله پیاده به سوی کربلا راه پیمایی می‌کنند. در این راهپیمایی اتفاقات بسیاری رخ می‌دهد که هر یک از آنها انتظار می‌رود الهام بخش یک کار ویژه در سینما یا تلویزیون باشد.
به گزارش پایگاه 598، امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌‌گو با خبرگزاری حوزه با بیان این‌که فیلمسازی در حوزه موضوعات دینی باید بر طبق باور و تجربه‌های شخصی صورت گیرد، اظهار کرد: در فیلمسازی روز جهان،  شاید مهمترین عامل برای موفقیت ، تخصص باشد. این شرط به واقع درست است، زیرا اگر در این حوزه تخصص وجود نداشته باشد، کار تولیدی کیفیت لازم را نخواهد داشت، اما این شرط تنها برای کارهایی صدق می‌کند که موضوعاتشان به مفاهیم ایمانی ربطی ندارد، چون باور من است موضوعاتی اینچنینی نیازمند باور و تجربه‌های شخصی است.

وی افزود: بهترین مثال برای توضیخ فوق داود میر باقری است. این فیلمساز تعهد و تخصص را با هم دارد. برای همین هر گاه درباره تاریخ اسلام فیلمی را جلوی دوربین می‌برد آن کار با استقبال خوب مخاطبان مواجه می‌شود. برای مثال هنوز هم بعد از گذشت سالها هر گاه سریال امام علی (ع) پخش می‌شود مخاطب با علاقه به تماشای این سریال می‌نشیند. این اتفاق به شکل بارزتری در «مختارنامه» رخ می‌دهد، چراکه این سریال نه تنها در ایران، بلکه در جهان اسلام هم تماشاگران بسیاری را مجذوب خود کرده است.

زندگانی درباره تجربه شخصی خود از راهپیمایی اربعین چنین گفت: در این آیین چندین میلیون نفر از شیعیان به عشق اباعبدالله پیاده  به سوی کربلا راه پیمایی می‌کنند. در این راهپیمایی اتفاقات بسیاری رخ می‌دهد که هر یک از آنها انتظار می‌رود الهام بخش یک کار ویژه در سینما یا تلویزیون باشد، اما این اتفاق در شرایطی حاصل می‌شود که سازنده به موضوع مورد نظر باور داشته باشد، والا کسی که فرهنگ عاشورا را درک نمی‌کند هر اندازه که در سینما تکنسین باشد باز هم کارشان آن لذت واقعی را نخواهد داشت.

وی افزود: این مثال را درباره آیین حج نیز می‌توان زد، اما درباره این رویداد الهی همین اندازه بگویم که در چند سال گذشته خاطر ملت عزیز ما به شدت مکدر شده است، زیرا به واسطه اتفاقاتی که آل سعود رقم زد‌ه‌‌اند عده بسیاری از حاجیان به شهادت رساندند. برای همین باور من این است که اگر می‌خواهیم در شرایط فعلی فیلمی درباره حج بسازیم بهتر است درباره فاجعه منا کاری تولید شود تا جهان بیشتر به آن رخ داده پی‌ ببرد.

بازیگر فیلم «ملک سلیمان» در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من دو یا سه سال پیش فیلمی درباره فاجعه منا بازی کردم که در آن نقش یک قاری برجسته قرآن (محسن حاجی حسنی کارگر) را بازی می‌کردم که در آن فاجعه به شهادت رسید. این فیلم متاسفانه به دلیل مشکلاتی که برایش پیش آمد تا به امروز موفق به دریافت پروانه ساخت نشده، اما امیدوارم به زودی این موانع از بین رود تا این فیلم بتواند حداقل ادای دینی به شهدای منا باشد. مطلب دیگری که ذکر آن ضروری می‌دانم این است که دولتمردان آل سعود همیشه نسبت به انقلاب رفتارهای خصمانه داشته‌اند. نمود بارز این ادعا را در در دهه 60 می‌توان مشاهده کرد که عده بسیاری از حاجیان ایرانی به شهادت رسیدند. برای همین اگر ما بخواهیم صرف فریضه حج را محور قرار دهیم تنها پولی به جیب سعودیان واریز کرده‌ایم، به همین دلیل است که تاکید دارم باید نهادهای دولتی به نوعی با تولید کارهای ارزشمند، جنایات آل سعود را بیشتر در معرض دید مردم قرار دهند.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا تولیداتی با محوریت فاجعه منا می‌تواند به صورت مشترک با دیگر کشورها ساخته شود؟ گفت: این اتفاق می‌تواند رخ دهد، زیرا در فاجعه منا حاجیان دیگر کشورها هم به شهادت رسیدند، البته مهم نیست که چه کشورهایی در این فاجعه داغدار شده‌اند، زیرا همه جهان اسلام به نوعی زخم خورده این اتفاق است، پس اگر بتوانیم در این زمینه تولید مشترک داشته باشیم نتیجه دریافتی بهتر خواهد بود.

این بازیگر درباره الزامات فیلم‌های دینی هم اینگونه توضیح داد: شاید اینگونه به نظر آید مهمترین شاخصه برای موفقیت یک اثر دینی در سینما و تلویزیون روایت از یک قصه قرآنی یا موضوعی در رابطه با صدر اسلام است، البته این شکل، جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما به نظرم کامل نیست، زیرا می‌شود با قصه‌های معاصر نیز، موضوعات مورد نظر را مد نظر قرار داد، البته باید توجه داشت وقتی این حوزه رشد خواهد کرد که نگاه اقتصادی به این حوزه وجود نداشته باشد، والا کارمان به شدت زشت و غیرمانوس خواهد شد.

زندگانی در بخش پایانی سخنان خود درباره شرایط حاکم بر سینما چنین توضیح داد: همه به خوبی می‌دانیم که جامعه امروز ما با چه مشکلات دسته و پنجه نرم می‌کند به ویژه مردم در این زمینه بیش از همه درگیر مشکلات هستند. در چنین شرایطی طبیعی است فیلم‌هایی مورد استقبال واقع شود که لبخند را بر لب‌های تماشاگر می‌نشاند. من با این موضوع هیچ مشکلی ندارم، اما در همین حوزه نیز قادریم بانی کارهای خوبی باشیم. این اتفاق متاسفانه آنگونه که باید در سینما رخ نمی‌دهد، زیرا فیلم‌هایی روی پرده می‌روند که تنها نامی از طنز را یدک می‌کشند، اما در واقع هیچ نشانی از سینمای مورد نظر ندارند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها