يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۶۲۰۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۵     ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
پورابراهیمی تشریح کرد؛
پورابراهیمی در تشریح توافقات کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی تصریح کرد: مقرر شد مجوزهای لازم برای واردات طلا و ارز توسط صرافی‌ها صادر شود و بانک مرکزی اجازه دهد صرافی‌ها در این حوزه که قبلاً با محدودیت‌هایی مواجه بودند، ورود کنند؛ این کار کمک می‌کند تا بخشی از نیازهای روزانه، بخش‌های کوچکی از تقاضاهای کشور پوشش داده شود.

به گزارش پایگاه 598، محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص جلسه امروز کمیسیون اقتصادی با رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با رئیس کل بانک مرکزی، عملکرد دولت در اجرای بسته سیاست‌های ارزی را مورد بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: آقای همتی گزارشی از آخرین اقدامات بانک مرکزی در اجرای مجموعه سیاست‌های ارزی و پولی کشور ارائه کرد. پس از آن هم اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نظرات خود را در محورهای مختلف بیان کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: فضای همراهی بسیار خوبی بین دولت و مجلس، کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی شکل گرفته است. یک نگاه مشترک ظرفیت خوبی برای حل مشکلات ایجاد می‌کند.

مجوز بانک مرکزی برای واردات ارز و طلا توسط صرافی ها

پورابراهیمی در تشریح توافقات کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی تصریح کرد: مقرر شد مجوزهای لازم برای واردات طلا و ارز توسط صرافی‌ها صادر شود و بانک مرکزی اجازه دهد صرافی‌ها در این حوزه که قبلاً با محدودیت‌هایی مواجه بودند، ورود کنند؛ این کار کمک می‌کند تا بخشی از نیازهای روزانه، بخش‌های کوچکی از تقاضاهای کشور پوشش داده شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش از این رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که بانک مرکزی در بازار ارز مداخله نمی‌کند. کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد بود بانک مرکزی حتماً باید در ساماندهی بازار خُرد و اسکناس ارز ورود کند و البته این مداخله باید از محل منابع ارزی و نه از محل ذخایر ارزی انجام شود.

توافق برای اختصاص ارز اسکناسی از سامانه نیما به صرافی ها برای مدیریت بازار

وی تأکید کرد: منابع ارزی که از طریق آن بانک مرکزی می تواند در بازار مداخله کند شامل منابع حاصل از فروش نفت و منابع حاصل از فروش محصولات غیرنفتی است که توافق شد از طریق سامانه «نیما» اسکناس در اختیار صرافی‌ها قرار  گرفته و برای مدیریت بازار ارز استفاده  شود.

پورابراهیمی ادامه داد: از امروز مداخله بانک مرکزی در حوزه بازار خُرد و اسکناس که بخش جزئی از تقاضاها را تشکیل می‌دهد، آغاز خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۹۰ درصد از تقاضای ارز کشور از طریق بازارهای اولیه و ثانویه تأمین می‌شود و حدود ۲ درصد از این تقاضاها خارج از این بازارها از طریق صرافی‌ها تأمین می‌شود و عدم برنامه‌ریزی در این حوزه هفته گذشته التهاباتی را ایجاد کرده بود و همین دو درصد تقاضا، نرخ ارز را برای کل بازار تعیین می‌کرد.

وی افزود: اولاً بانک مرکزی به صرافی‌ها اجازه نمی‌داد که از بخش‌های مختلف نیاز این دو درصد را تأمین کند و ثانیاً بانک مرکزی نیز برای مدیریت بازار خُرد و اسکناس مداخله نمی‌کرد.

پورابراهیمی اظهار داشت: با مجوزهای صادر شده، تقاضای آن دو درصد برای تأمین ارز دانشجویی، مسافر و بیمار که در بازار اولیه و ثانویه قابل تأمین نیست، ساماندهی می‌شود.

التهابات ارزی اخیر ناشی از عدم مداخله بانک مرکزی در ساماندهی بازار خُرد و اسکناس بود

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: التهابات ارزی اخیر ناشی از عدم مداخله بانک مرکزی در ساماندهی بازار خُرد و اسکناس و عدم صدور مجوزهای لازم برای مدیریت تقاضاها توسط صرافان بود.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود این مسیر بتواند در طول روزهای آینده قیمت ارز را ساماندهی کند.

پورابراهیمی ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد  بیش از ۸ میلیارد دلار منابع ارزی آماده عرضه در بازار ثانویه است و کل تقاضایی که ما اطلاع داریم، بیش از چهار میلیارد دلار نیست.

وی افزود: بیش از ۵.۵ میلیارد دلار از ابتدای سال جاری تا الان برای واردات کالاهای اساسی تأمین ارز شده است که ۱.۳ میلیارد دلار منابع ارزی برای واردات کالاهای اساسی در یک ماه اخیر اختصاص یافته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص بازار ثانویه گفت: وضعیت بازارهای اولیه و ثانویه در عرضه و تقاضا شرایط مطلوبی است، فقط باید مدیریت انجام شود و انتظار داریم که بانک مرکزی در بازار خُرد که همان بازار اسکناس دلار است، ورود جدی داشته باشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی تمام تلاش‌ خود را در این حوزه ساماندهی کرده است.

پورابراهیمی اظهار داشت: متأسفانه ما از ناحیه محدودیت‌های داخلی بیشتر صدمه می‌خوردیم تا محدودیت‌های خارجی و این محدودیت‌ها در حال ساماندهی است.

وی با اشاره به بررسی لزوم مدیریت نقدینگی در کشور در جلسه امروز گفت: راهکارهای جذب نقدینگی مورد بررسی قرار گرفت؛ بانک مرکزی به این موضوع توجه جدی دارد و برنامه‌ریزی دقیق انجام شده است. این موضوع در کنار بسته سیاست‌های ارزی، یکی از عوامل مهم مدیریت ارز در کشور است.

تعهد بانک مرکزی به مدیریت صفر تا صد الزامات مدیریت نقدینگی در کشور

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که پیش از این رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بودند که اراده‌ای برای مدیریت نقدینگی در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ایشان اظهارات خود را تصحیح و اعلام کرد بانک مرکزی متولی مدیریت نقدینگی در کشور است و با تمام توان این کار را انجام می‌دهد بنابراین توافق کردیم بانک مرکزی صفر تا صد الزامات مدیریت نقدینگی در کشور را انجام دهد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها