يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۶۴۵۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
حاج علی حاتمیان ضمن اشاره به تقلید از سبک های جدید مداحی که به تازگی باب شده گفت: تقلید از سبک های غربی در مداحی را ناپسند می دانم.
حسینیه‌ی 598/ عزاداری برای اهل بیت (ع) در بین ما مسلمانان همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است ، خیلی از ما در این مراسم ها حاجات خود را از اهل بیت گرفته ایم و گاهی وقت با شرکت در همین مراسمات حال دلمان خوب شده است،اما این مراسم ها وعزاداری ها باید از راه درست واصولی خودش برگزار شود،مداح اهل بیت چه ویژگی داشته باشد؟مداح اهل بیت چه نقشی می تواند در جذب جوانان داشته باشد؟تاثیرات شعر خوب در امر مداحی چیست؟ اینها همه سوالاتی است که ممکن است در ذهن ما شکل بگیرد برای پاسخگویی به این سوال ها ،با حاج علی حاتمیان مداح اهل بیت(ع)به گفتگو نشسته ایم که در ادامه آن می خوانید؛

خودتان را معرفی کنید؟مداحی را  از کجا شروع کردید؟واساتید شما چه کسانی بودند؟

حاج علی حاتمیان هستم متولد سال ۱۳۳۰،گرایشی خاصی به عزاداری امام حسین داشتم بچه که بودم مداح‌ها نوحه‌ای که  میخواندند ماهم جواب میدادیم و صدای رسایی داشتم، حسینیه که میرفتیم گاهی وقت شعر‌هایی را من میخواندم و در همین شعر خوانی‌ها علاقه‌مند به مداحی شدم و این را از لطف خدا وعنایت اهل بیت می دانم، اساتید من حاج آقا موسوی که  پیر غلام امام حسین هستند، حاج اقا سپه وند، زنده یاد حاج آقا وجودی، حاج آقا خرم دل، وحاج آقا بابایی که زحمت های زیادی برای بنده کشیدند.

یا علی جان  خیزو پنهان/ نان و خرما ببر بر یتیمان

بعضی از مداحان حتی در گفتن نام حسین کوتاهی می کنند/مداحی با تقلید از سبک غربی را ناپسند می دانم

از امام حسین چه میخواهید؟کدام یک از اشعارتان را بیشتر دوست دارید؟

فکر میکنم تا حالا هر چیزی که خواسته ام از اهل بیت دست رد به سینه ام نزده اند.با امام حسین هیچ حساب کتاب دیگری ندارم،چون همیشه بودنش را کنارم احساس میکنم.

اشعاری که مردم دوست دارند و در رادیو و تلویزیون هم  پخش شده است  برای امام علی خونده ام: یاعلی جان خیزو پنهان/ نان و خرما ببر بر یتیمان؛ و یک شعر دیگر که خودم شاعر آن هستم و بعد از ده سال در کوچه‌ها مردم زمزمه میکنند:من کبوتر عشقم/ خون پیکر عشقم/ خون پیکر عشقم/" لا اله الا الله" /" لا اله الا الله".

مداح باید بتواند صحبت چندساعته را در قالب چند بیت شعر زیبا و پر محتوا جا بدهد

تاثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟ کدام یک از منبری‌های بزرگ را میشناختید؟ و احیانا با آن‌ها منبر هم داشته اید؟

مداح باید بتواند صحبت چندساعته  را در قالب چند بیت شعر زیبا و پر محتوا جا بدهد،بله با  زنده یاد مرحوم حضرت آیت الله طاهری خرم ابادی  و در خیلی از جا‌های مهم از جمله بیت امام جمعه خرم آباد منبر داشته ام.


از خود چه به یادگاری گذاشته اید؟ تا حالا کرامتی از اهل بیت دیدید؟

تکیه گاهی به نام امام حسن مجتبی را اگر خدا قبول کند به یادگار گذاشته ام تا مردم بتوانند هرسال درآن عزاداری کنند و کلاس‌های قرآن نیز در این حسینیه برگزار می شود،کرامت از اهل بیت را بسیار دیده ام یه نمونه آن  شب ۲۸ صفر در یکی از شهرستان‌ها نذری امام حسن مجتبی (ع) بود ما بالای دیگ نذری دعا کردیم که اگر ما را لایق بداند بعداز چند سال فرزندی به ما ببخشند، یکسال و نیم بعد خدا یک پسر به ما داد (با بغض) امانت دار خوبی نبودیم و چند سال بعدپسرم از دنیا رفت و من هم باز رضا بودم به رضای خدا وصلاح را در این دیدم و بعد ازمرگ پسرم نه تنها از ائمه فاصله نگرفتم بلکه بیشتر از پیش خودم را به آن‌ها نزدیک‌تر دیدم.

- بعضی از مداح ها حتی در تلفظ کردن نام حسین گفتن کوتاهی میکنند

حاج علی حاتمیان مداح اهل بیت در مورد سبک‌های که به صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی و همراه با عیا میباشد چه نظری دارید؟ و اینکه چقدر اشعار ما در خور امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) است؟ گفت:مداح‌ها دو دسته اند که دسته اول دسته ما هستیم که مراسم ها  را قدیمی برگزار میکنیم و دسته دوم: مداحانی هستند که مورد پسند ما نیستند و بعضی از مداح ها  حتی در تلفظ کردن نام حسین گفتن کوتاهی میکنند نام امام مقدس باید کامل گفته شود حتی رهبر و مرحوم امام هم فرمودند که ما باید مانند قدیم عزاداری کنیم، رفتن به سمت مداحی با تقلید از سبک غربی را ناپسند میدانم .همه اشعار در خور امام حسین هستند، اما بعضی شعر‌ها هستند که مقایسه میکنند ما نباید اینکارا را در اشعارمان کنیم، زیرا بعضی مقایسه‌ها در شان اهل بیت نیست و گفتنش درست نمی‌باشد.

بعضی از مداحان حتی در گفتن نام حسین کوتاهی می کنند/مداحی با تقلید از سبک غربی را ناپسند می دانم


- برای مداحان چه نصیحتی دارید؟برای بانیان هیئت چه نصیحتی دارید؟ ظاهر مداح چقدر اهمیت دارد؟

تقوا و مطالعه داشته باشند که وقتی مراسمی رو عهده دار می‌شوند اطلاعات کافی برای جواب دادن به سوالات مردم حاضر در جلسه را داشته باشند.
و اما بانیان باید بدانند که اهل بیت آدم‌های معمولی نبودند فرشتگانی بودند، این‌ها کسایی نیستند که حقی گردنشان بماند و اگر میتوانند در توانشان پذیرایی بکنند مطمئنا آن‌ها یک گام برای امام حسین بردارند امام حسین ده گام برمیدارند،ظاهر مداح بسیار اهمیت دار است، مداح باید ظاهر مناسب داشته باشد لباس مرتب بپوشد ومداح  طرز ایستادن در پشت تریبون را خیلی خوب بداند.

کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود

- در شهدای کربلا کدام یک را بیشتر دوست دارید؟

حضرت زینب اسم هیئت من به اسم ایشان است کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود حضرت زینب ام المصیبت هستند داغ همه‌ی اعضای خانواده اش را دیده است.

 پیر غلام یعنی چه؟فکر میکنید چرا مداح‌ها به حر ف بزرگتر‌ها گوش نمی دهند؟

به شخصی می‌گویند که تمام عمر خودش را در خانه‌ی امام حسین بدون چشم داشتی سپری کرده است و زندگیش را وقف امام حسین کرده است پیر غلام می گویند و من هم سعادت این را دارم که یکی  از پیر غلامان باشم، واما یکی از مشکلات بزرگ ما  همین گوش ندادن به حرف بزرگتر هاست که متاسفانه بعضی از جوانان خود را همه چی دان‌تر از آن می‌بینند که بخواهند از نصیحت وحرف‌های بزرگتر‌ها استفاده کنند.

به نظرتان مناجات خوان در استان کم داریم؟نظر شما درباره مسجد رفتن و ارتباط هیئتی‌ها با مسجد چیست؟ به نظر می‌آید این ارتباط کمرنگ است؟

بله متاسفانه تعداد مناجات خوان‌ها در استان ما بسیار کم است وچه خوب است که بشود مناجات خوان‌های زیادی را تربیت وآموزش داد، ارتباط هیئتی‌ها با مسجد خیلی کمرنگ شده است بعضی‌ها دیگر به مسجد نمیروند برای عزاداری، و شاید دلیلش را فضای کم مسجد میدانند و به نظر شخص بنده این ارتباط کم بین هیئت ومسجد اصلا خوب نیست وباید بیشتر شود.

 آیا گرفتن پول برای روضه خوانی مشکلی دارد؟ و هیئت خوب چه هیئتی است؟

علما، فقهاو مراجع مشکلی برای گرفتن پول بابت روضه خوانی ندارد، اما نگرفتنش بهتر از گرفتنش است.هیئت خوب باید مداح و سرپرست خوبی داشته باشد، درست واصولی برگزار شود، هیچ گونه نقطه ضعفی نداشته باشد،

هیآت‌ها چگونه می‌توانند درمقابل نفوذ فرهنگی سد ایجاد کنند؟ آفت‌هایی هیئت‌ها را تهدید میکند کدام هستند و چگونه میتوانند بر ان‌ها فائق آمد؟

هیئت‌ها نقش به سزایی دارند، اما اگر محیط و امکانات کافی برای این کار را داشته باشند.اما برای این کار نیاز به برنامه ریزی های اصولی ، مداح با سواد واهل مطالعه و جوانان مشتاق  است.از مهمترین آفت های هیئت‌هارا تهدید می کند چند دستگی ویک پارچه نبودن آن است.

 وی در پاسخ به این سوال که "هیئت‌ها چگونه میتوانند پرده از نقشه دشمن در تحولات روز بردارند؟" گفت: در واقع هیئت ها می‌توانند با صحبت کردن درست و اصولی، رفتار درست، آموزش درست به جوانان در حوزه دینی پرده از نقشه دشمن در تحولات روز بردارند.


 نقش مداحان در جذب جوانان و هدایت آنان به سمت معارف اسلامی به چه میزان است؟

اگر جوانی در هیئت هست کاری کنند جذب شود اگه لباس، ظاهر، موی مناسبی ندارد به او طعنه نزنند، بااو دوستانه رفتار کنندتا جذب مسجد شود.

چه اقداماتی در این راستا صورت می‌گیرد؟

زمینه فرهنگی تبلیغات گسترده‌تر باشد، تشویقشان کنیم که به هیئت‌ها روی بیاورند، به مناسبت‌های مختلف می‌توان با دادن کادو بخاطر شرکت در آن مراسم آن‌ها را بیشتر جذب کرد.

 

گفتگو وتنظیم از سارا بابایی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها