أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۴۶۶۵۷
زمان انتشار: ۱۲:۳۷     ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
مردم به گرانی‌ها عادت می‌کنند؟
افزایش قیمت دلار در اقتصاد ایران در شش ماهه اخیر به یک عادت تبدیل شده است و چندان وقایع و اتفاقات خاصی باعث این موضوع نمی شود.
به گزارش پایگاه 598،  شش ماه اول سال در حال سپری شدن است اما هنوز وضعیت اقتصادی کشور با مشکلات متعددی که از اوائل سال جاری آغاز شده، همچنان ادامه دارد. کمر تولید در سال حمایت از کالای ایرانی شکسته و بازار اقتصادی کشور هم بیشتر از این پنج سال رنگ رکود به خود دیده است.

 در این روند دولت سعی کرده است با شیوه همیشگی خود یعنی حرف درمانی افکارعمومی را نسبت به مشکلات بوجود آمده در حوزه معیشت‌شان آرام سازد اما در این عرصه گشایش و نتیجه مثبت خاصی دیده نمی شود. آخرین موضوعی که دولتمردان برای اینکه مردم نسبت به معیشت و اقتصاد خود آرامش پیدا کند، مطرح شده مسئله بن کالاست. این درحالی است که کارشناسان می گویند این مسئله کشور را به زمان کوپنی شدن برخی از کالاهای اساسی دوباره برگردانده است.

 البته در دولت یازدهم به مانند دو دولت قبل سعی شد که سبد کالا به مردم داده شود اما در روش و اجرای این طرح آنقدر فضا بهم ریخته و مشکل دار بود که توزیع کالا میان مردم بیشتر به تحقیر عمومی شباهت و انتقادات بسیاری را در بر داشت. حالا معلوم نیست دولتی که نتوانست به درستی توزیع سبد کالا را انجام دهد چگونه قرار است بن کالا به مردم بدهد. این کالاها چطور توزیع و در دست عموم قرار می‌گیرد؟

البته در کشور روزانه شاهد افزایش کالاهای مصرفی مردم هستیم و خبرها حاکی از آن است که در هفته گذشته  لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوبات، میوه، سبزی، گوشت، مرغ، قند و شکر، چای و روغن گران شدند.

تیم اقتصادی دودلت هم که حالا با برکناری دو وزیر اقتصادی یعنی وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناقص ماند هنوز ترمیم نشده است اما برخی از کارشناسان مطرح می کنند که دولت با حلقه اقتصادی دیگری که به رئیس جمهور نزدیک است سیاست خود را در این حوزه به پیش می برد و در این عرصه وزراء بیشتر اجرا کننده بودند تا سیاست پرداز.

در این حیطه اما حرف درمانی دولت با مردم هم با تغییرات معکوس در باز بیشتر مورد انتقاد قرار گرفته است. پس از اینکه حسن روحانی در جلسه سئوال از رئیس جمهور در مجلس حاضر شد و این اطمینان را به مردم و نمایندگان داد که اتفاقات خوبی در راه است و نگران گرانی بیشتر نباشند، بازهم شاهد افزایش قیمت دلار بودیم و حتی دلار رکورد 15 هزار تومان را هم رد کرد.

در همین موضوع «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی که در ابتدای کار خود قرار دارد و در آغاز بیان کرد که بنده نباید در مورد مسائل اقتصادی صحبت کنم و بایستی کار انجام گیرد، اما پس از هر سخنرانی وی شاهد افزایش هر چه بیشتر قیمت دلار بوده‌ایم.

فعالان بازار معتقدند صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی، سیگنالی مبنی بر احتمال بالقوه افزایش قیمت دلار از دیدگاه بازار ساز داشت تا مخاطب هوشمند بازاری، آن را سریعا به این برداشت برساند که قیمت دلار از دید بانک مرکزی بازهم افزایش می‌یابد.

همین نقطه نظرات و سیگنال‌های منفی از سخنان ارزی همتی موجب شد تا وی در یادداشتی اینستاگرامی به ارائه توضیحاتی درباره تقطیع و خلاصه پخش شدن سخنرانی اش در رسانه‌ها بپردازد. اما توضیحات همتی نتوانست، آثار برداشت مردم از سخنان اولیه او را جبران کند.

جالب اینجاست که افزایش قیمت دلار در اقتصاد ایران در شش ماهه اخیر به یک عادت تبدیل شده است و چندان وقایع و اتفاقات خاصی باعث این موضوع نمی شود و سیاست های دولت در توقف آن اثری نداشته است. مثلا وقتی دلار قیمت 15 هزار تومان را رد کرد اتفاق خاصی پیش از آن نیفتاده بود که اقتصاددانان این مشکل را به گردن آن بیندازند. درحال حاضر آنچه مشخص است سیاست های دولت در چند ماه اخیر بار کنترل قیمت ارز چه از اعلام دلار 4200 تومانی توسط «اسحاق جهانگیری» و چه امروز که رئیس جدیدی در صدر بانک مرکزی قرار گرفته است نه تنها در جهت مثبت تاثیری نداشته است بلکه بازهم به تشدید مشکلات اقتصادی کشور گرایش داشته است. بسیاری از جمله همتی نسبت به سیاست اعلام دلار 4200 تومانی که به دلار جهانگیری معروف شد و رانتی عظیم را ایجاد کرد، انتقاد دارند.

بسیاری حتی اصلاح طلبان حامی دولت نیز بیان می کنند که سیاست هایی که تیم اقتصادی دولت طراحی کرده اند چندان در بازار تغییر ایجاد نکرده است و حتی جریان اصلاحات خواستار برکناری مسئولانی چون «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه شدند که این موضوع با مخالفت روحانی همراه شد.

حالا مشخص نیست که دولت چه تصمیمی برای آینده اقتصاد کشور دارد البته کسانی چون « سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت بیان می کنند «همینی که هست» در دولت در حال اجراست و همین مسئله هم از دولت شاهد بودیم که سیاست خاصی که نتیجه بخش باشد مناسب با وضعیت اقتصادی کشور اتخاذ و اجرا نکرده است.
منبع : جهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها