کد خبر: ۴۴۷۰۰۷
زمان انتشار: ۱۹:۲۴     ۰۳ مهر ۱۳۹۷
اتاق بازرگانی وقتی قیمت دلار 4200 تومان بود، از شکل‌گیری بازار ثانویه استقبال کرد. اما امروز که ارز بازار سیاه گران‌تر از سامانه نیماست، بازار ثانویه را مرجع فساد و رانت می‌داند و پیشنهادش حذف نیماست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس: بخش خصوصی ممکن است علیه مردم شود؟ بله ممکن است. اگر بخش خصوصی از مردم نباشد علیه مردم است. بخش خصوصی غیرمردمی را با نام مصطلح خصولتی‌ها می‌شناسیم. جریانی که رگ حیات اقتصادی‌اش همواره به دست ژنرال‌های سیاسی بوده است.
 
2 خبر همزمان را در کنار هم مرور کنید.
خبراول: رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید از 24 میلیارد دلار ارز صادراتی غیرنفتی که عمدتاً مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی است، تنها 4 میلیارد دلار آن وارد سامانه نیما شده است.
خبر دوم: هیات رئیسه اتاق بازرگانی در نشستی فوری با مسوولان اقتصادی دولتی و مجلس پیشنهاد می‌دهد برای رفع گسل قیمتی در بازار دوم و سوم، سامانه نیما حذف شود.
 
و اما چند نکته؛
اولا ارز حاصل از فروش صادرات محصولات پتروشیمی کجا رفته است؟ اگر بگوییم این ارز وارد کشور نشده است سؤال این است که هزینه تولید و صادرات مجدد محصولات پتروشیمی از کجا تأمین می‌شود؟ خرید مواد اولیه، حقوق کارگر و...
آیا غیر این است که این ارز در سودای رانت و مابه التفاوت حداقل 7هزار تومانی میان هردلار نیمایی و ارز بازار سوم (سیاه)، بلوکه شده است؟
ثانیا اتاق بازرگانی وقتی قیمت دلار 4200 تومان بود، از شکل‌گیری بازار ثانویه استقبال کرد. اما امروز بازار ثانویه را مرجع فساد و رانت می‌داند و پیشنهادش حذف نیماست. توجیه این موضع دوگانه چیست؟ آیا غیر این است که دیروز در سودای ارز گران‌تر، از بازار ثانویه استقبال کرد و امروز در سودای ارز بازار سیاه، با سامانه نیما مخالفت می‌کند؟
بازار سیاه به گزارش کارشناس‌ها کمتر از 5درصد معاملات ارزی را شامل می‌شود. با این توضیح، سؤال این است که چرا این بازار باید بازار معیار باشد؟ کدام ملاحظه و فرض اصلی شکل گیری بازار در این بازار رعایت شده است که مبنای قیمت‌گذاری قرار گرفته است؟
 
خلاصه اینکه؛
بخش خصولتی ما یک دست در قدرت سیاسی دارد و امروز در مقابل مردم قرار گرفته است و آگاهانه نفع خودش را در تعارض با نفع ملی و کشور می‌بیند.
 
ترکیب طبقه اجتماعی و سیاسی بخش خصولتی قابل تحلیل است که بماند برای وقتش.
اما رابطه اتاق بازرگانی با ارز سیاه چیست؟ رابطه اتاق با خصولتی‌ها چیست؟ آیا اتاق بازرگانی با دفاع از ارز 16هزارتومانی نماینده کارآفرین‌ها و تولید است؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها