کد خبر: ۴۴۷۱۲۶
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۰۵ مهر ۱۳۹۷
تیم منتخب پرسپولیس در تاریخ دربی تهران، تلفیقی از هم‌بازیان و شاگردان علی پروین است.
تیم منتخب پرسپولیس
 
احمدرضا عابدزاده
شکست ناپذیرترین بازیکن دربی، ۸ بازی از ۱۳ بازی‌اش در این مسابقه را با پیراهن پرسپولیس انجام داده است. عابدزاده در ۵ بازی از این ۸ بازی دروازه‌اش را بسته نگه داشت و با ۴ برد و ۴ مساوی، آماری فوق العاده در دربی تهران دارد.

ابراهیم آشتیانی
با ۶ پاس گل، رکورددار پاس گل دربی است. او در بازی معروف به شیش‌تایی‌ها، گل اول پرسپولیس را ساخت و نقش بزرگی در پیروزی فوق العاده سرخپوشان داشت. آشتیانی در ۱۵ دربی مختلف به میدان رفت و علاوه بر برد ۶-۰، در پیروزی ۴-۱ پرسپولیس هم با ۳ پاس گل رکورد بیشترین پاس گل در یک دربی را به خود اختصاص داد.

افشین پیروانی
رکورددار بازی با پیراهن پرسپولیس، در دربی هم یکی از با سابقه‌ترین‌های این تیم بود. او با ۱۸ حضور در دربی، بعد از پروین رکورددار است. پیروانی ۵ بازی را برد و یک گل زد و یک پاس گل هم داد. تنها گل او در دربی تهران، دقایق پایانی فینال جام حذفی بود و پرسپولیس را به قهرمانی رساند.

مهدی هاشمی‌نسب
رفتنش به استقلال، او را از لیست بازیکنان محبوب پرسپولیسی‌ها خارج کرد اما گل‌های هاشمی‌نسب در تاریخ دربی فراموش نشدنی است. با وجود بازی در خط دفاع، هاشمی‌نسب در ۶ دربی با پیراهن پرسپولیس ۴ گل زد و ۴ تای آن‌ها را سرخپوشان به نفع خودشان تمام کردند. پیروزی در دو سوم بازی‌ها، که رکوردی فوق العاده محسوب می شود.

حمید استیلی
پای ثابت خط هافبک پرسپولیس در دوران طلایی تیمش بود. او ۱۰ بار در دربی به میدان رفت و هیچوقت شکست نخورد. استیلی دو بار در دربی پاس گل داد و دو بازیکن حریف را هم اخراج کرد تا یکی از چهره‌های ثابت موفقیت پرسپولیس در دربی باشد. تنها جای خالی کارنامه‌اش، گلزنی به استقلال است.

مهدی مهدوی‌کیا
برگ برنده پرسپولیس در دربی تهران، همیشه برای این تیم خوش یمن بود. مهدوی‌کیا ۶ بار در دربی به میدان رفت، ۴ بازی برد و هیچوقت شکست نخورد. قبل از رفتن مهدوی‌کیا با آلمان، پرسپولیسی‌ها با او ۳ گل در دربی زدند و پیروز شدند. یکی از گل‌ها را هم مهدوی‌کیا زد. پس از بازگشت کیا، آن‌ها تیم همیشه بازنده دربی بودند اما با نمایش درخشان و سانترهای طلایی او که به عنوان بازیکن ذخیره به زمین رفت، بازی ۲-۰ باخته را ۳-۲ بردند.

علی پروین
هیچکس بیشتر از پروین، در دربی تهران بازی نکرده است. ۲۰ حضور، که با ۲ گل و ۴ پاس گل همراه بود. گل‌های پروین، پرسپولیس را برنده نکرد اما پاس گل‌های او، نقش مهمی در پیروزی‌های تاریخی پرسپولیس از جمله برد معروف به شیش‌تایی داشت. پروین در این مسابقه، دو پاس گل برای ایرج سلیمانی فرستاد.

علی کریمی
منجی همیشگی پرسپولیس در دربی تهران بود. پیش از رفتن به امارات، با یک قیچی تماشایی جلوی باخت پرسپولیس از استقلال و هاشمی‌نسب را گرفت. بعد بازگشت، در اولین دربی دقایق آخر گل مساوی را زد. دو بار هم از استقلالی‌ها پنالتی گرفت که یکی از آن‌ها، باز هم در دقایق آخر بود و پرسپولیس را از شکست نجات داد. گرفتن ۳ پنالتی در دربی، او را تبدیل به پنالتی‌گیرترین بازیکن دربی می‌کند.

حسین کلانی
۱۱ دربی به زمین رفت، ۶ گل زد و مجموعا روی ۸ گل تاثیر گذاشت. گل او، شروع برد شش صفر پرسپولیس بود و اولین برد پرسپولیسی‌ها در دربی هم با گل‌های کلانی بدست آمد. کلانی در ۴ دربی با پرسپولیس پیروز شد که سه تای آن‌ها، نامش در بین گلزنان مسابقه قرار داشت.

همایون بهزادی
با ۹ بار بستن بازوبند کاپیتانی، رکورددار پرسپولیس در دربی تهران است. بهزادی ۴ گل در دربی زده که سه تای آن‌ها، مربوط به بازی معروف به شش‌تایی می‌شود. او اولین کسی بود که در دربی هت‌تریک کرد و بجز ایمون زاید، هیچکس نتوانست این کار را تکرار کند. کاپیتان تیم طلایی پرسپولیس، فقط در یک دربی بدون بازوبند وارد زمین شد و بقیه دربی‌ها، کاپیتان تیمش بود.

صفر ایرانپاک
زدن ۷ گل در دربی، کاری است که فقط صفر ایرانپاک توانسته انجام دهد. ایرانپاک، بزرگترین غایب برد ۶ گله پرسپولیس بود و با حضور او در زمین، معلوم نیست چه نتیجه‌ای بدست می‌آمد. ایرانپاک ۷ گلش به استقلال را در ۶ بازی مختلف زده و از این جهت هم، رکورددار دربی محسوب می‌شود. او فقط در یک مسابقه، دو گل زد که پرسپولیس با گل‌هایش ۲-۱ پیروز شد. یک بار هم گل دقیقه نود، او پرسپولیس را از شکست نجات داد. پرسپولیس فقط یک بار با گلزنی ایرانپاک در دربی شکست خورد.

تیم منتخب استقلال

وحید طالب‌لو
دو بار در دربی، پنالتی گرفت. کاری که هیچ دروازه‌بان دیگری انجام نداده است. از ۱۱ دربی که به زمین رفت، فقط دو تا را باخت که هر دو هم جزو آخرین دربی‌هایش با پیراهن استقلال بود. در بازی برگشت لیگ ششم، بهترین بازیکن زمین بود و با نمایشی فوق العاده جلوی شکست استقلال را گرفت.

فرزاد مجیدی
در هیچ مسابقه‌ای، به اندازه دربی خوب بازی نمی‌کرد. سال‌هایی که فرهاد مجیدی بزرگتر و موفق‌تر، هنوز در دربی کامیابی نداشت فرزاد با ساختن ۴ گل یکی از بهترین‌های استقلال در دربی بود. دو تا از پاس‌های او، گل‌های برتری استقلال در دربی را ساختند. دربی برگشت لیگ چهارم، او پاس گل پیروز قربانی را داد و دربی رفت لیگ پنجم، تک گل عنایتی را پایه گذاری کرد.

امیرحسین صادقی
با ۱۸ حضور در دربی، همراه با فکری رکورددار استقلال است. رکوردی که در صورت بازگشتش به استقلال می‌توانست بیشتر هم بشود. از زمان حضور صادقی در استقلال، آن‌ها در سه فصل سه بار پرسپولیس را بردند و از لیگ سوم تا ششم به این تیم نباختند. بازی رفت لیگ ششم که استقلال دربی را باخت، صادقی تک گل آن‌ها را زد.

صادق ورمزیار
نقش پررنگی در ۷ سالی داشت که پرسپولیس، نتوانست استقلال را شکست دهد. او به عنوان دفاع چپ، ۳ گل در دربی زد و یک پنالتی هم گرفت و نقش تهاجمی پررنگی بازی می‌کرد. در دربی جنجالی سال ۷۳ که نیمه تمام ماند، استقلال با گل او به بازی برگشت و سال ۷۴، گل دوم را به پرسپولیس زد.

محمود فکری
زیاد گل نمی‌زد اما با دو گل فوق العاده به پرسپولیس، تصویری به یاد ماندنی در دربی تهران دارد. گل اول او از فاصله‌ای بسیار زیاد، استقلال را در دربی رفت لیگ سوم پیروز کرد و گل بعدی، در دربی برگشت لیگ چهارم بازی را به تساوی رساند و فرصت پیروزی را به استقلال داد. در دربی‌هایی که او به میدان رفت، استقلال دو برابر شکست‌هایش پیروز شد و یکی موفق‌ترین چهره‌های مهمترین بازی فوتبال ایران بود.

مجتبی جباری
خاطرات خوب بردهای پیاپی استقلال در لیگ‌های دهم و یازدهم، به پاس‌ها و گل‌های طلایی جباری گره خورده است. استقلال با پاس او به مجیدی اولین برد را در بازی رفت لیگ دهم بدست آورد و لیگ یازدهم، در بازی لیگ و جام حذفی دروازه پرسپولیس را باز کرد. او مجموعا ۴ گل در دربی تهران زد و ۴ گل هم برای استقلال ساخت. او هیچکدام از ۱۰ دربی که به میدان رفت را نباخت.

علی جباری
زدن ۵ گل و ساختن ۴ گل، علی جباری را تبدیل به تاثیرگذارترین بازیکن تاریخ دربی می‌کند. او ۷ دربی از ۱۷ دربی که در زمین بود را برد و یکی از رکوردداران تعداد برد در دربی محسوب می‌شود. او در اولین برد استقلال در تاریخ دربی، زننده یکی از گل‌های این تیم بود. یک بار با دو گل، استقلال را به تنهایی برنده دربی کرد و یک بار هم گل او، استقلال را از باخت دربی نجات داد.

امیر قلعه‌نویی
در بازی فینال لیگ قدس، با دو ارسال دقیق استقلال بازنده را برنده دربی و قهرمان جام کرد. قلعه‌نویی ۹ دربی برای استقلال بازی کرد و گلی نزد اما نمایش درخشان او بخشی از خاطره انگیزترین تصاویر دربی است. قلعه‌نویی سه پاس گل در دربی داد و نقش پررنگی در سه پیروزی تیمش داشت.

غلامحسین مظلومی
با ۵ گل در کنار علی جباری، بهترین گلزن استقلال در دربی است و مثل او با ۷ برد، جزو رکوردداران پیروزی در این مسابقه هم هست. در چهارمین دربی تهران، استقلال به لطف تک گل مظلومی جلو افتاد و در نهایت با حکم کمیته انضباطی برنده شد. دو گل او در دربی سال ۵۴ هم یکی از دو باخت فصل پرسپولیس در آن فصل را به این تیم تحمیل کرد.

صمد مرفاوی
سه برد از بردهای استقلال در دربی، به نام مرفاوی گره خورده است. او سال ۶۹ گل پیروزی و قهرمانی استقلال در دربی لیگ قدس را زد. سال بعد، زننده گل اول استقلال در دربی بود و بازی برگشت، استقلال با تک گل او پیروز شد. مرفاوی با استقلال همین سه برد را در دربی داشت که همه آن‌ها، با گل‌های خودش بدست آمد.

فرهاد مجیدی
شروعی بد و پایانی عالی در دربی تهران داشت. مجیدی ۱۶ بار در دربی به میدان رفت و سال‌ها، در گلزنی ناکام بود. فارغ از گلی که او و حسین کاظمی هر دو ادعای زدن آن را دارند، سه گل در دربی زد. گل او در دقایق تلف شده لیگ دهم، استقلال را برنده این مسابقه کرد و شروع بردهای پیاپی آن‌ها شد. بعد جدایی او از استقلال، روند بردهای پیاپی استقلال هم به پایان رسید.

منبع: نود

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها