أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۴۷۳۲۱
زمان انتشار: ۱۴:۱۲     ۱۰ مهر ۱۳۹۷
معاون رئیس قوه قضائیه با اشاره به فعالیت سامانه سجام، گفت: تمام گزارش های مردمی وارده به سامانه سجام (ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم) درست بود.
به گزارش پایگاه 598، محمد باقر الفت معاون رئیس قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که اخیرا قوه قضائیه سامانه سجام را در راستای پیشگیری از جرم راه اندازی کرده است، آیا این سامانه به نوعی موازی کاری با تعزیرات و وزارت صمت نیست؟گفت:هدف از راه اندازی سامانه سجام مطلع کردن دستگاه های متولی از وقایعی است که اگر استمرار پیدا کند منتهی به وقوع جرم می شود و در واقع ما در مرحله پیشگیری می خواهیم اطلاع رسانی کنیم تا وقوع جرم عقیم شود.
 
وی افزود: سایر نهادها ممکن است اخبار مربوط به جرم را از سطح جامعه جمع کنند اما ما به آن مرحله نمی رسیم ویک مرحله قبل از وقوع جرم، طبق توصیه کنوانسیون مریدا این کار را انجام می دهیم و نتایج تا این مرحله قابل قبول و مفید است. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد:تا این لحظه مردم گزارشهای متعددی را به این سامانه گزارش کردند، ما هم دیده بان هایی را آموزش دادیم و گزارش های آنها را از طریق فضای مجازی می گیریم. لازم به ذکر است که قوه قضائیه در این مرحله به دنبال برخورد نیست چرا که برخورد به وقوع جرم برمی گردد و معاونت اجتماعی قوه قضائیه دستگاهها را با وقایعی روبرو می کندکه اگر ادامه پیدا کند منتهی به وقوع جرم می شود.

الفت در پاسخ به این سوال که چند درصد این گزارش های مردمی صحت داشته است؟گفت: تا کنون موارد متعددی هم بوده که  به دستگاه های مختلف اعلام کردیم و دستگاه های  متولی هم به موقع حاضر شدند.تا کنون یک مورد هم نبوده که صحت نداشته باشد، در حوزه های مختلف گزارشات متعددی از جمله در حوزه های محیط زیست، کار و  احتکار داشتیم  تا به حال با توجه به سیستم های نظارتی که دارد تا به حال یک مورد خلاف واقع نبوده است.

این مقام قضایی در خصوص آمار گزارشهای ارسالی به این سامانه هم گفت: تا اوایل هفته 365مورد در مورد احتکار و اقدامات مرتبط با ارتکاب احتکارگزارش داشتیم.

سامانه سجام (ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم) طبق بند د ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و بند دوم ماده 13 قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد (مصوب 20/07/1387 مجلس شورای اسلامی) و با رعایت و حفظ حدود قوانین جاری کشور(از جمله قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و قانون امر به معروف و نهی از منکر و ...) و عدم مداخله در آنها، فعالیت خود را با رویکرد جدید ادامه خواهد داد.

مردم می توانند موارد تخلفات را به Sajam.adliran.ir  اعلام کنند.

منبع: مهر

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها