کد خبر: ۴۴۷۳۲۷
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۱۰ مهر ۱۳۹۷
۵۹۸ بررسی میکند؛
طرح مجدد استیضاح و عدم کفایت رئیس جمهور (روحانی) به دلیل ناتوانی در اداره امور اجرایی کشور-بویژه مسائل اقتصادی- از سوی اصلاح طلبان با محوریت فراکسیون امید در مجلس در شرایط فعلی به یکی از بحث های چالشی روز تبدیل شده است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598/ دکتر امیر حمزه مهرابی؛ طرح مجدد استیضاح و عدم کفایت رئیس جمهور (روحانی) به دلیل ناتوانی در اداره امور اجرایی کشور-بویژه مسائل اقتصادی-  از سوی اصلاح طلبان با محوریت فراکسیون امید در مجلس در شرایط فعلی به یکی از بحث های چالشی روز تبدیل شده است.

برای مشخص شدن اینکه آیا این اقدام در شرایط فعلی مناسب است یا خیر؟ به نکات زیر توجه نمایید:

1-
تقریبا هیچ کس تردید ندارد که عامل اصلی و کلیدی اوضاع بد اقتصادی فعلی، دولت ناکارآمد و ضعیف روحانی است. هرچند از این جهت که این وضعیت ناشی از ناآگاهی و ناتوانی دولت، یا بر اثراقدامات آگاهانه و عمدی دولت است؟ اختلاف نظر وجود دارد .

2- افرادی که این روزها بر طبل استیضاح و برکناری رئیس جمهور می کوبند،خودشان نقش اصلی و کلیدی را در روی کارآمدن روحانی، نحوه ی اداره کشور و بروز شرایط وخیم اقتصادی داشته و دارند و این اقدام نه از روی خیر خواهی بلکه به هدف امتیاز گیری و تبرئه خود از پیامد های ناکارآمدی دولت روحانی ونجات جریان اصلاح طلبی از رویگردانی مردم در انتخابات آتی، انجام می دهند .

3- جریان عدم کفایت رئیس جمهور و عزل وی ، موضوعی حساس و هزینه بر است که جز درشرایط بسیار نادر به مصلحت جامعه و منافع ملی نیست. چنان که عزل بنی صدر نه صرفاً به خاطر ناکارآمدی بلکه به دللایل سیاسی - امنیتی صورت گرفت. چرا که رئیس جمهورمستقر در نقش اپوزسیون با حمایت ازسازمان منافقین و همکاری با دشمن در جریان طبس و کودتای نظامی ، به عنصری نامطلوب و تهدید کننده نظامی امنیتی تبدیل شده بود. در حالی که دراین زمان، جامعه با هیچ یک از شرایط بحران زا و تهدید آمیز آن زمان مواجه نیست.

4- پیگیری عدم کفایت رئیس جمهور و عزل وی ، سپس تشکیل دولت موقت ، برگزاری انتخابات زود هنگام ، تشکیل دولت جدید واخذ رای اعتماد وزاء از مجلس و....، مسئله ای پیچیده و بسیار زمان بر است که در صورت تحقق، کشور چند ماهی با خلاء دولت مسلط روبرو می شود. بدیهی است در شرایط جنگ اقتصادی که قیمت ها لحظه ای در نوسان است، موجب خوشحال دشمنان و فراهم شدن زمینه بحران آفرینی بیشتراز سوی آنان و عوامل داخلیشان  می گردد و در نهایت دود آن به چشم مردم می رود.

5- به جای حذف یا طرد دولت روحانی، راه حل های دیگری هم وجود دارد. مثل:
- اجبار به اصلاح رویکرد دولت در عرصه سیاسی و اقتصادی
-تعویض کامل تیم اقتصادی و سیاسی دولت و مشاورین آن ها و....

6- در زمان بنی صدر اکثریت قاطع مردم و غالب خواص، از رویکرد غرب گرایانه دولت مردان و جنایت های منافقین رویگردان شده بودند و جامعه آمادگی این جراحی بزرگ را داشت و مشخص بود که در صورت عزل جریان غربگرا و خائن، مردم به جریان انقلابی و ارزشی رای خواهند داد.

ولی در شرایط کنونی، نشانه های از رویگردانی خواص جامعه -بویژه نمایندگان مجلس- از رویکرد اعتماد به غرب و اشرافی دولت روحانی، دیده نمی شود و بسیاری از مردم خودشان در دامن زدن به وضعیت نابسامان اقتصادی، احتکار و نابهنجاری های اجتماعی نقش دارند و علی رغم تجربه خسارت بار برجام، هنوز بطور کامل از مساعدت غرب در حل مشکلاتشان نا امید نشده اند.

علاوه بر این معلوم نیست عامه مردم دوباره تحت تاثیر تبلیغات گسترده و عوامفریبانه طیف غرب گرا قرار نگیرند و با انتخاب مجدد همین جریان، از چاله به چاه نیفتند!

* قاعدتاً تا مردم آگاهی پیدا نکنند، هیچ اقدامی به ثمر نخواهد نشست.

7- مقام معظم رهبری که یکی از منتقدین جدی رویکردهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دولت روحانی است، ضمن حمایت از بقا و تدوام خدمت دولت فعلی، فرمودند: این دولت «منتخب مردم» است باید به او کمک کرد تا مشکلات را حل کند.

* از این بیان می توان فهمید که اکثریت کسانی که به روحانی رأی داده اند هنوز بطور کامل از او عبور نکرده اند و از وی نا امید نشده اند. (هرچند سلبریتی ها و جریانات سیاسی حامی دولت، نهضت من پشیمانم را کلید زده اند)

همچنین رهبری عزیز در پاسخ به کسانی که موضوع کناره‌گیری و برکناری دولت روحانی را مطرح می کنند، تاکید کردند که: این طرح ها بازی کردن در نقشه دشمن است.

و در پایان نتیجه گیری را به عهده ی خوانندگان گرامی می گذاریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها