يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۷۳۵۶
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۱۱ مهر ۱۳۹۷
برخلاف ادعای علی مطهری که بی‌خبری با سوء نیت وی را نشان می‌دهید هیچ یک از 3 کشور مصر و اردن و سوریه جزو 35 عضو FATF نیستند تا بخواهند حق تحفظ داشته باشند یا نداشته باشند!
به گزارش پایگاه 598، علی مطهری در مورد پیوستن به FATF گفت: «تصویب این چهار لایحه ممکن است ضررهایی داشته باشد ولی منافع آنها بیشتر است و اگر ما به FATF نپیوندیم در مبادلات بانکی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم.»

وی در گفت‌وگو با عصر ایران با تأکید بر اینکه «به صلاح کشور است که مجلس لایحه الحاق به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم را به تصویب برساند» ادامه داد: «فکر می‌کنم جو مجلس برای تصویب این لایحه مساعد باشد و رأی بیاورد.»

نایب رئیس مجلس با اشاره به نگرانی‌های برخی در کشور برای پیوستن به FATF گفت: «این نگرانی‌ها ضمن این که قابل تقدیر است به جا نیست. اینکه مخالفان می‌گویند حق تحفظ‌ها مثلاً درباره تعریف تروریسم به رسمیت شناخته نمی‌شود، صحیح نیست. قبل از ما کشورهای دیگر اسلامی همانند مصر، اردن و سوریه نیز چنین حق تحفظ‌هایی داشته‌اند.»

عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: «برخی مخالفان نیز این مسئله را مطرح می‌کنند که ممکن است آنها حزب‌الله و حماس را تروریست بنامند و مشکلاتی برای ما ایجاد شود در حالی که مرجع تعیین مصداق تروریست، سازمان ملل است و این سازمان فقط چهار گروه داعش، القاعده، النصره و طالبان را به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی کرده است و تروریست نامیدن گروه‌ها به این آسانی نیست.»

نایب رئیس مجلس ادامه داد: «اینکه آمریکا و یا یک کشور اروپایی بگوید حزب‌الله تروریست است ملاکی برای تروریست شناختن حزب‌الله نیست. ما نیز می‌گوییم اسرائیل تروریست است ولی برای دنیا نظر سازمان ملل ملاک است.»

مطهری در مورد سخنان برخی مبنی بر مخالفت رهبری با پیوستن ایران به FATF گفت: «رهبری در سخنرانی که در دیدار با نمایندگان مجلس داشتند جمله‌ای داشتند که حاکی از مخالفت با الحاق به این کنوانسیون بود ولی اکنون تصمیم‌گیری را به عهده مجلس گذاشته‌اند.»

درباره این اظهارات باید گفت:

1- هنگام فضاسازی برای امضای برجام و پس از تأیید آن، صراحتاً از سوی دولتمردان گفته شد تمام تحریم‌های مالی و بانکی در روز اجرای توافق لغو خواهد شد. اما هرگز این تحریم‌ها برداشته نشد چنان که آقای ظریف تصریح کرد بعد از 2 سال هنوز نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم. همچنین برخی سفارتخانه‌ها حقوق کارمندان خود را با چمدان جابه‌جا کردند و خود ما نیز مجبور شدیم از همین شیوه استفاده کنیم. با این اوصاف ادعای اینکه اگر به FATF نپیوندیم، در مبادلات بانکی با مشکل مواجه می‌شویم، بی‌مسئولیتی نسبت به تعهد و وعده و ادعای قبلی است.

2- «اگر به FATF نپیوندیم» حرف غلطی است. وزیر اقتصاد خرداد 95 برنامه اقدام FATF را امضا کرده و طی دو سال گذشته، اکثریت قریب به اتفاق 43 مطالبه این کمیته در ایران به اجرا درآمد، اما برخی نمایندگان مجلس نظیر آقای مطهری یا خواب و بی‌خبر بوده‌اند یا محل اعتنای دولت و وزارت خارجه و وزارت اقتصاد قرار نگرفته‌اند. دولت تنها زمانی که احساس نیاز پیدا کرد و تصویب لوایح مورد مطالبه FATF (نظیر همین الحاق به کنوانسیون CFT) مجلس را در جریان قرار داد. اکنون باید پرسید چرا اجرای مطالبات FATF (آن هم مازاد بر تعهدات یکطرفه برجام) نه تنها حال اقتصاد را خوب نکرد بلکه به وخامت رساند؟! چرا امثال علی مطهری گریبان دولت را درباره تناقض 180 درجه‌ای وعده‌ها و وعیدها با عایدی مدیریتش نمی‌گیرند؟!

3- FATF مشخصاً به ایران نامه داده که حق تحفظ را از جمله درباره تعریف و مصادیق تروریسم نمی‌پذیرد (ایران باید مطالبات این کمیته را «به طور کامل» اجرا کند.

4- برخلاف ادعای علی مطهری که بی‌خبری با سوء نیت وی را نشان می‌دهید هیچ یک از 3 کشور مصر و اردن و سوریه جزو 35 عضو FATF نیستند تا بخواهند حق تحفظ داشته باشندیا نداشته باشند!

5- حزب‌الله که جای خود دارد، برخی بانک‌های داخلی به اعتبار دستپاچگی در اجرای مطالبات FATF، چرا یک سال گذشته برخی زیرمجموعه‌های سپاه را مورد تحریم و محدودیت همکاری قرار دادند. حتی در برخی بخشنامه‌ها، از برخی بانک‌ها خواسته شد با نهادها و افراد که در فهرست تحریم‌‌های وزارت خارجه آمریکا قرار دارند همکاری نکنند.

6- FATF همانند برجام خسارت محض است نه اینکه منافعش بیش از خسارت آن باشد. مکانیسم خودتحریمی و اخذ اطلاعات مهم مالی (گراهای دقیق) برای تحریم‌های شدیدتر و دقیق‌تر است. چنانکه دیدیم آمار برخی صرافی‌ها را در چند ماه گذشته به حریف ارائه کرده و موجب مصادیق مالی و تحریمی و کمبود ارز شدند.

7- FATF مشخصاً ساخته و پرداخته آمریکا و چند کشور غربی است که خود مافیای تولید و تکثیر تروریسم و جرائم سازمان یافته و پولشویی در دنیا هستند اما کشورهای خاصی را که دشمن می‌داند، با همین بهانه‌ها مورد تهدید و تحریم قرار می‌دهند. به‌راستی اگر جزو شئون FATF، مبارزه با مافیاهای پولشویی و درآمدهای نامشروع کازینوها و... است، چرا ایتالیا (عضو هیئت مؤسس) آن و ترامپ (قمارخانه‌دار معروف آمریکایی و فراری پرداخت مالیات) تحت تعقیب و مؤاخذه قرار نمی‌گیرند.

8- و بالاخره اینکه رهبری در دیدار نمایندگان مجلس به صراحت و با استدلال‌های عقلی روشن، مجلس را از تصویب الحاق به کنوانسیون‌های مسئله‌دار منع کردند. البته مسئولیت‌شناسی نمایندگانی که برجام را بزک و تصویب کردند اما بعدها فرافکنی کردند، نه بر مردم و نه بر رهبر معظم انقلاب پوشیده نیست. اما حتی اگر نهی رهبری نبود، امثال مطهری نباید اندکی عقل به خرج بدهند، کمی مطالعه کنند و منافع ملی را بر دیکته‌ها و تلقینات محافل بسته با غرب ترجیح دهند؟!
منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها