أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۷۷۵۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۵     ۲۱ مهر ۱۳۹۷
دو بازیکن جوان پرسپولیس که در دیدار برابر السد قطر دقایق اندکی به میدان رفتند، برای نخستین بار حضور در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کردند؛ البته در تیم برانکو این اتفاق تازه ای نیست.
به گزارش پایگاه 598، برانکو ایوانکوویچ در دیدار برابر السد باز هم بازیکنی را به میدان فرستاد که هنوز بازی در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه نکرده بود. پرسپولیس در شرایطی موفق به شکست السد قطر شد که این تیم به شدت با معضل کمبود بازیکن مواجه بود و برانکو ناچار حتی از بازیکنانی استفاده کرد که برای اولین بار در لیگ قهرمانان به میدان می رفتند. محرومیت از نقل و انتقالات، لژیونر شدن چند مهره کلیدی فصل قبل و مصدومیت برخی دیگر، و محرومیت دو بازیکن اصلی سرخپوشان در دیدار رفت برابر السد، دست برانکو را کاملاً بسته بود و کار را برای وی و شاگردانش دشوار کرد. پروفسور کروات که حتی برای انتخاب یازده مرد اصلی تیمش نگرانی های زیادی داشت، در دقایق پایانی دو بازیکن جوانی را به میدان فرستاد که اولین حضورشان در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کردند.

سعید حسین پور و حمیدرضا طاهرخانی دو بازیکن جوان پرسپولیس با تصمیم برانکو چند دقیقه ای فرصت بازی برابر السد را پیدا کردند تا شمار مجموع بازیکنان پرسپولیس در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا به ۶۲ بازیکن برسد. البته تصمیم برانکو برای استفاده از این بازیکن جوان، گرچه متأثر از کمبود بازیکن و شرایط خاص این تیم است، اما صرفاً به این خاطر نیست. سرمربی سابق تیم ملی کشورمان از زمان حضورش در پرسپولیس، حتی در زمانی که تیمش شرایط این روزها را نداشت، به بازیکنان مختلفی فرصت داد تا بازی در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کنند. محمد انصاری، صادق محرمی، میلاد کمندانی، رضا خالقی فر، محسن ربیع خواه، گادوین منشا، آدام همتی، حمیدرضا طاهرخانی، احسان علوان زاده، سعید حسین پور، سیامک نعمتی، بشار رسن و شایان مصلح بازیکنانی هستند که اولین بازی در لیگ قهرمانان آسیا را همراه با پرسپولیس برانکو تجربه کردند.

سعید حسین پور و حمیدرضا طاهرخانی در برابر السد اولین بازی در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کردند. سیامک نعمتی فصل قبل تنها یک بازی برای پرسپولیس به میدان رفت اما در این فصل ده بازی انجام داد. آدام همتی گرچه تا پیش از نیمه نهایی در این فصل، دو بازی دیگر هم برای پرسپولیس در آسیا انجام داده بود، اما برابر السد برای اولین بار در ترکیب ثابت تیمش حضور داشت.

آمار آسیایی احسان علوان زاده جالب است؛ وی با دو بازی که در این فصل در آسیا به میدان رفت، طی دو فصل آسیایی، آمار بازی های خود را به هشت رساند اما در مجموع تنها ۲۵ دقیقه در زمین بوده و کماکان به عنوان بازیکن جانشین در واپسین دقایق در بازی حضور می یابد. همچنین، محمد انصاری هم در دومین فصل حضور آسیایی خود توانسته ۲۱ بار در زمین حضور یابد که در بیست بازی از ابتدا در ترکیب سرخپوشان بود. محسن ربیع خواه در هر ۱۲ بازی پرسپولیس در فصل گذشته جز بازیکنان ترکیب اصلی برانکو بود و در این فصل تا پیش از مصدومیت، ۳ بازی در آسیا انجام داد. شایان مصلح فصل گذشته برای اولین بار بازی در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرد و تا کنون ۹ بازی برای پرسپولیس در آسیا انجام داده است. همچنین علی علیپور که برابر السد برای سی امین بار در لیگ قهرمانان آسیا پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد، در بدو ورود برانکو تنها دو بازی به عنوان بازیکن جانشین به میدان رفته بود اما با حضور برانکو به خوبی توانست مسیر پیشرفت در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا را طی کند. 

بشار رسن عراقی هم گرچه در AFC کاپ برای تیم نیروی هوایی کشورش بازی کرده، اما کارنامه او در لیگ قهرمانان آسیا به همین ۱۳ بازی او در پرسپولیس و زیر نظر برانکو ختم می شود. گادوین منشا هم به لطف حضور در پرسپولیس بود که توانست برای اولین بار در دوران حرفه ای تجربه حضور در رقابت های باشگاهی بین المللی را کسب کند.

چند بازیکن سابق پرسپولیس هم اولین بازی آسیایی شان را در زمان برانکو انجام دادند. رضا خالقی فر تنها در سه بازی پایانی سرخپوشان در فصل ۲۰۱۵ که روزهای ابتدایی حضور برانکو در پرسپولیس بود، برای این تیم بازی کرد. ۱۵ دقیقه حضور در بازی رفت پرسپولیس برابر الهلال عربستان در سال ۲۰۱۵، تنها حضور آسیایی میلاد کمندانی بود که با تشخیص برانکو به میدان رفت. صادق محرمی در فصل پیش برای اولین بار در عرصه رقابت های باشگاهی آسیایی بازی کرد و در این فصل تا پیش از جدایی از پرسپولیس، تا مرحله یک شانزدهم نهایی هفت بار برای تیم برانکو به میدان رفت.

 

اگر تصمیم برانکو در بازی دادن به بازیکنان جوان در این فصل را تصمیماتی اجباری و از روی ناچاری تصور کنیم، اما آمار کلی ارائه شده نشان می دهد که مربی کروات در زمانی که تیمش شرایطی بحرانی نداشت، باز هم همین رویه را در پیش گرفته بود و نمی توان میدان دادن به بازیکنان جوان را کاملاً اجباری به حساب آورد. آمار بازیکنانی که در پرسپولیس برانکو اولین بازی شان در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرده اند به خوبی نشان می دهد که برانکو از اعتماد به نیروهای جوان تیمش نگران نیست و با همین رویه به خوبی توانسته جای خالی بازیکنان بزرگی را که از جمع سرخپوشان جدا شدند، پر کند.

برانکو پیش از این هم نشان داده که راه عبور از بحران و پشت سرگذاشتن چنین چالش هایی را به خوبی می داند. وی در حالی که به برخی بازیکنانش به شدت نیاز داشت، اما به دلایل مختلف یا تصمیم به کنار گذاشتن آنها گرفت، و یا با جدایی آنها موافقت کرد. سرمربی کروات همواره ثابت کرده که مرد روزهای سخت است و هرگز از روبرو شدن با بحران هراسی ندارد. و به همین دلیل است که این مربی ۶۴ ساله هیچگاه اصول حرفه ای خود را زیر پا نگذاشته و بارها با مسائل حاشیه ای و بی نظمی های تیمش با قاطعیت برخورد کرده. و شاید این مهم ترین عامل برای موفقیت های پرشمار برانکو در پرسپولیس باشد که در زمان تصمیم گیری برای کنار گذاشتن یا تنبیه یک بازیکن، هرگز نگران پیامدهای احتمالی در خصوص عدم نتیجه گیری تیمش نبوده. برانکو همواره در رفتار و گفتارش بر این مسئله تأکید داشته که تحت هر شرایطی، منافع تیم بر منافع شخصی ارجحیت دارد؛ پس عجیب نیست که این روزها این تیم حتی از دو فصل پیش خودش هم تیم تر است.

منبع: برنامه نود

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها