کد خبر: ۴۴۸۱۴۹
زمان انتشار: ۱۱:۳۵     ۰۲ آبان ۱۳۹۷
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با ۵۹۸:
حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت: برخی از برنامه‌های اقتصادی که در دولت یازدهم و دوازدهم اجرایی شد، پشتوانه کارشناسی نداشت و در نتیجه موجب رشد افسارگسیخته نقدینگی شد؛ طرح بسته ارزی که در 21 فروردین سال جاری ارائه شد یکی از این موارد بود.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، حسینعلی حاجیدلیگانی در گفتگو با خبرنگار 598 با اشاره به افزایش میزان نقدینگی در جامعه و تأکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص،اظهار داشت: بخشی از این مسئله را بانک‌ها ایجاد می‌کنند و بدیهی است که از وظایف اصلی بانک مرکزی پرداختن به این موضوع و مرتفع کردن آن می‌باشد.

وی ادامه داد:بانک مرکزی هم بخشی از دولت است و باید در این جهت تلاش کند، اگر اراده بر این قرار بگیرد شدنی است چراکه در اختیاراتی که مقام معظم رهبری به دولت دادند یکی از محورهایی که دولت می‌تواند به آن بپردازد همین موضوع می‌باشد.

وی حاجیدلیگانی عنوان کرد: دولت به‌عنوان محور موضوع شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه می‌تواند از این جایگاه استفاده کند و تدابیری را اتخاذ کند که مسئله نقدینگی در جامعه به نتیجه برسد و واقعاً اگر دولت از این فرصت و فضا استفاده نکند دیگر مشخص نیست که چه زمانی بتواند از این فرصت استفاده کند.

بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت بجای اعلام ،در زمینه اِعمال برنامه‌ها حرکت کند

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه دولت در این جهت می‌تواند با به‌کارگیری کارشناسان خود طرح مقابله با نقدینگی را آماده کند، گفت: بانک مرکزی هم راهکارهایی را برای این موضوع در نظر گرفته است و بایستی آن را اِعمال کند، امروز بیشتر نیاز کشور اعمال آن تصمیماتی است که گرفت می‌شود بدون اینکه بخواهد فقط در زمینه اعلام کار کند بایستی در زمینه اِعمال حرکت کند هم بانک مرکزی و هم تیم اقتصادی دولت.

دولت در چینش تیم اقتصادی با دقت بیشتری عمل کند

وی اضافه کرد: از طرفی هم دولت بایستی در تکمیل و اصلاح تیم اقتصادی خود با ظرافت و دقت بیشتری عمل کند تا این نحوی که تا به امروز چینش کرده است؛ به نظر می‌رسد که آقای رئیس‌جمهور هنوز نتوانسته وقت کافی برای انتخاب وزرای قدرتمند ،وزرای توانمند و وزرای با روحیه جهادی بگذارند و یا نخواسته‌اند بگذارند و یا موانع دیگری بر سر راه او بوده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به پیشنهاد چهار وزیر جدید ، خاطرنشان شد: از فضای امروز مجلس این‌گونه استنباط می‌شد که عموم نمایندگان به دور از گرایش‌ها خیلی پذیرای پیشنهاد چهار وزیر نبودند و استقبالی صورت نگرفت.

در این دولت بر روی مؤسسات و بانک‌های دولتی و خصوصی نظارتی نبود

وی در ادامه با اشاره به دلایل تفاوت رشد نقدینگی در این دولت با دولت قبل، ابراز داشت: یکی از دلایل افزایش نقدینگی، عدم نظارت صحیح بر مؤسسات و بانک‌های خصوصی و همچنین دولتی می‌باشد که در این دوره حالت رهاشده‌ای داشت و نظارتی وجود نداشت که این از اصلی‌ترین مسائل می‌باشد.

برنامه‌های اقتصادی دولت بدون پشتوانه کارشناسی است

حاجی دلیگانی با اشاره به برنامه‌های نادرست اقتصادی، ادامه داد: دلایل بعدی،برنامه‌های نادرست اقتصادی که بعضی از اوقات اجرایی شد ولی پشتوانه کارشناسی نداشت مثل بسته ارزی که در 21 فروردین سال جاری ارائه شد.

وی بیان داشت: ندیدن واقعیت‌ها و همچنین عدم جهت‌دهی درست برای نقدینگی آزادشده در جامعه و همچنین بانک‌ها از دلایل مهم این مسئله می‌باشد که همه این‌ها به سمت جهت‌هایی رفت که نه‌تنها در راه تولید و پیشرفت کشور مؤثر نبودند بلکه نقش مخرب هم به خود گرفتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها