أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۸۱۶۲
زمان انتشار: ۱۵:۵۰     ۰۲ آبان ۱۳۹۷
شاخص تورمی برخی اقلام مصرفی در مهر ماه ١٣٩٧ به مرز ۱۶۰ درصد رسیده است و درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل، عدد ٣٢,٤ درصد را نشان می‌دهد.
 به گزارش پایگاه 598، "تورم" کلید واژه مباحث اقتصادی این روزهاست، شاخصی که عموم شهروندان با عنوان گرانی از آن یاد می­‌کنند. علاوه بر تعیین کیفیت زندگی و معاش آنها در تعیین بسیاری دیگر از عوامل اقتصادی همچون تولید و صادرات و در نهایت رشد اقتصادی هم اثرگذار است.
 
تورم نقطه به نقطه شهری ۳۲.۴ درصد است
اعلام نرخ ۱۳.۴ درصدی توسط مرکز آمار برای مهرماه امسال مطمئنا برای همه قابل قبول نیست، چراکه معمولا آن گرانی که ملموس است بسیار بیشتر از این­ها به نظر می‌رسد. نکته­‌ای که درباره نرخ ۱۳.۴ درصدی لازم است گفته شود، این است که اساسا این نرخ معدل و برآیندی از رشد قیمتی همه کالاها و اقلام خوراکی و غیرخوراکی آن هم در شهر و روستاست.

ضمن آنکه اساسا شاخص‌های تورم ۱۲ ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل بیشتر مربوط به عملکرد دولت است و بیشتر مورد توجه اقتصاددانان است. در عوض آن چیزی که برای شهروندان ملموس‌تر است نرخ‌های تورم نقطه به نقطه است که در زیر به هر دوی آنها پرداخته می‌شود.

مساله­ ای که احتمالا برای اکثر مخاطبان این خبر اهمیت دارد بررسی نرخ تورم در شهرها و به تفکیک حوزه­‌های مصرفی و اقلام مختلف است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار، شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در مهر ماه ١٣٩٧ به عدد ١٤٣,٦ رسیده که نسبت به ماه قبل ٦.٨ درصد افزایش را نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٢,٤ درصد است که نسبت به ماه قبل (٢٥,٧ درصد) ٦.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

دخانیات، تفریح و فرهنگ، لوازم‌خانگی و خوراکی‌ها در صدر تورمی‌ها
بر این اساس بیشترین تورم به ترتیب در حوزه‌های مصرفی مربوط به دخانیات با ۴۵.۵ درصد، تفریح و فرهنگ با ۱۸.۵ درصد، کالاها و خدمات متفرقه با ۱۷.۴ درصد و خوراکی­ ها و آشامیدنی­ ها با ۱۷.۱ درصد اتفاق افتاده است. از سوی دیگر کمترین تورم هم در حوزه­ های مربوط به حوزه­ های ارتباطات با تورم ۹.۳ درصد، هتل و رستوران ۱۰.۴ درصد، بهداشت و درمان ۱۰.۵ درصد است.

قسمت ملموس­‌تر آمارها اما بخش مربوط به تورم نقطه به نقطه است، آماری که نرخ‌­های قیمتی ماه جاری را با ماه گذشته به مقایسه می­‌گذارد. بر این اساس شاخص کل تورم مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۳۲.۴ درصد است که حوزه­ های مصرفی دخانیات با ۱۵۸.۶ درصد، تفریح و فرهنگ ۵۹.۱ درصد، مبلمان و لوازم خانگی ۵۱.۵ درصد و خوراکی­‌ها و آشامیدنی­‌ها با ۴۵ درصد بیشترین تورم را داشته­‌اند.

بیشترین اقلامی هم که نسبت به مهرماه سال گذشته بیشترین تورم را تجربه کرده­‌اند به ترتیب محصولات خوراکی طبقه­‌بندی نشده ۸۹ درصد، میوه و خشکبار ۷۵.۶ درصد، ماهی­‌ها و صدف­‌داران ۵۱.۷ درصد و چای، قهوه، نوشابه و آبمیوه­‌ها با ۴۹.۵ درصد بوده­‌اند. کم نوسان­‌ترین اقلام هم آب، برق و سوخت با ۷.۷ درصد تورم بوده‌اند. 

بر این اساس و با تمرکز بر جدول شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری برحسب بخش‌های اصلی و بعضی گروه‌ها و طبقات کالایی برای مهرماه ۱۳۹۷، احتمالا جزئیات تورم اعلام شده توسط مرکز آمار محسوس‌تر خواهد بود.


 

ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها