يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۸۲۸۸
زمان انتشار: ۱۷:۰۸     ۰۹ آبان ۱۳۹۷
عباس آخوندی با وزارت راه و شهرسازی چه کرد؟
کم‌کاری عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی باعث شد قیمت مسکن طی ۵ سال گذشته بیش از ۲ برابر افزایش یابد و اندیشه‌ی "خانه‌دار شدن" برای بخش زیادی از جامعه به رویایی دست‌نیافتنی مبدل گردد.
کم‌کاری عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی باعث شد قیمت مسکن طی ۵ سال گذشته بیش از ۲ برابر افزایش یابد، هرچند که آخوندی از سمت خود استعفا داد اما با رفتن او نه قیمت مسکن به نرخ سابق برمی‌گردد و نه گرانی اجاره‌بهای منزل کاهش می‌یابد.

کارنامه عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی آنچنان سیاه است که حتی طرفداران و هم‌حزبی هایش نیز حاضر نیستند از آن دفاع کنند.

به گزارش پایگاه 598، احمد خرم وزیر دولت اصلاحات چندی پیش ضمن برشمردن اشتباهات مدیریتی عباس آخوندی در یادداشتی نوشت: پس از کش و قوس‌های فراوان به خصوص در ۸ ماه گذشته و ماجرا‌هایی که در سازمان نظام مهندسی اتفاق افتاد بالاخره عباس آخوندی با سه استیضاح ناموفق، تصمیم خود را گرفت و قبل از استیضاح چهارم استعفا داد.



وزیر راه و شهرسازی احتمالا دریافته بود که توان مقابله با این استیضاح را ندارد بنابراین استعفا داد که البته تصمیم مناسبی بود آن هم در شرایطی که وزارتخانه به سکون و بی‌عملی دچار شده بود و تداوم فعالیت ایشان با این سبک و سیاق ممکن بود بیشتر خسارت باشد تا خدمت.

احمد خرم همچنین به تعطیلی پروژه مسکن مهر در دوران وزارت عباس آخوندی اشاره کرد و نوشت: آقای آخوندی مسکن مهر را به سرانجام نرساند، حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر ساخته شده بود که از این میزان حدود یک میلیون واحد باقی مانده بود. دو سال زمان لازم بود که بودجه‌ای تزریق و این وضعیت جمع شود. با این حال وزیر ترجیح داد کار را نیمه تمام بگذارد.

کم‌کاری آخوندی در تکمیل مسکن مهر و ساخت مسکن‌ ‌کم‌هزینه برای اقشار ضعیف باعث شد قیمت مسکن در دوران وزارت او چندبرابر شود و "خانه‌دار شدن" برای بخش زیادی از مردم به رویایی دست‌نیافتنی مبدل گردد.

در همین زمینه مشرق طی گزارشی نوشت: تا قبل از روی کار آمدن عباس آخوندی در اواسط سال 1392، قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران حدود 3.7 میلیون تومان بود.



بر اساس گزارش جدید وزارت راه، در مهرماه امسال قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران به حدود 8.6 میلیون تومان رسیده است.

بدین ترتیب در 5 سالی که آخوندی وزیر راه و شهرسازی شد،  نزدیک به 5 میلیون تومان بر قیمت مسکن افزوده شد.


این آمار گویای آن است که در نتیجه عملکرد همه دولت‌های قبل از دولت روحانی، قیمت مسکن در تهران 3.8 میلیون تومان گران شده بود، اما در دوره آخوندی به تنهایی 5 میلیون تومان دیگر بر قیمت مسکن در تهران اضافه شده است.


آخوندی در زمان انتصابش به وزارت راه و شهرسازی وعده‌های زیادی برای حل مشکلات حوزه مسکن داده بود اما کارنامه او نشان میدهد که اعتقادی به وعده‌های خود نداشته یا اگر به گفته‌های خود صادق بوده، اقدامی در راستای تحقق آن انجام نداده است.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم طی گزارشی به برخی وعده‌های عمل نشده عباس آخوندی پرداخت و نوشت: در لغتنامه دهخدا هم که برخی وزرای سابق به آن علاقه‌مند هستند در باب معنی "وعده سر خرمن" آمده است؛ «وعده دور». بررسی کارنامه کاری عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی نشان می‌دهد که وی وعده‌های سرخرمن بسیاری را در حوزه‌های تحت مدیریت خود داده است.

-طرح مسکن اجتماعی شاید بارزترین آن‌ها باشد؛
وزیر سابق راه و شهرسازی چند ماه پیش از آن‌که به‌عنوان یکی از گزینه‌های وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم مطرح شود، با ادبیاتی نَرم طرح مسکن مهر را مورد انتقاد قرار داد. آخوندی زمانی که وزیر شد، بر شدت انتقادات خود افزود و طرح مذکور را تقریبا عامل نابسامانی‌ها مالی و پولی اقتصاد کشور عنوان کرد. وی همان سال ۹۲ اعلام کرد مسکن مهر متوقف شده و مسکن اجتماعی به جای آن اجرا می‌شود. طی سال‌های ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶ و ۹۷ تمام بدنه ستادی وزارت راه و شهرسازی از مدیران رده بالا گرفته تا مدیران رده میانی همواره بر اجرای طرح مسکن اجتماعی آنهم در «به‌زودی» تاکید می‌کردند. اما وزیر سابق راه و شهرسازی زمانی ساختمان دادمان را ترک کرد که هیچ خبری از اجرای طرح مذکور نشد. در واقع طرح مسکن اجتماعی روی کاغذ ماند و یکی از وعده‌های عباس آخوندی نیز محقق نشد.

-نوسازی ناوگان هوایی کشور
یکی از مواردی بود که وزیر سابق راه و شهرسازی پروپاگاندای منحصربفردی را درباره آن عملیاتی کرد. طبق سخنان پُرشمار آخوندی که همواره به آن می‌بالید ناوگان هوایی ایرلاین ملی با ۲۰۰ فروند هواپیمای روز دنیا نوسازی می‌شد. در این راستا قرارداد‌های فاقد تضمین اجرایی لازم با شرکت‌های ایرباس، ATR و بوئینگ امضا شد، اما پس از حدود سه سال "شاهکار" خواندن امضای این قرارداد‌ها از سوی وزیر و برخی نزدیکانش، ۱۶ فروند هواپیما (۳ فروند ایرباس و ۱۱ فروند ATR) تحویل شد. یعنی ۸ درصد که بر خلاف وعده وزیر سابق و قائم مقامش تمام با پول نقد خریداری شد و هیچ خبری از فاینانس‌ها یاروپایی، چینی، روسی و ... مشد.

-لایروبی اروندرود
هم جزو آن دسته از وعده‌های سرخرمن آخوندی محسوب می‌شود. وی دیماه سال ۹۳ در مراسم یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌های ایران و عراق در حوزه حمل و نقل گفته بود: تصمیم گرفته‌ایم مقدمات اجرایی لایروبی اروند را طی دو هفته آینده (۲۴ دیماه ۹۳) اجرایی کنیم که در این صورت کشتی‌هایی با ظرفیت حدود ۱۲ هزار تن می‌توانند در اروندرود تردد کنند، در حال حاضر کشتی‌هایی با ظرفیت کمتر از ۵ هزار تن در اروند تردد می‌کنند. این در حالی بود که در سال ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷ هیچ اتفاقی هم در خصوص لایروبی اروند روی نداد.

آزادراه تهران-شمال
یکی دیگر از وعده‌های آخوندی بود که قرار بود در پایان عمر دولت یازدهم به پایان برسد. وعده‌ای که پس از گذشت ۶۲ ماه از بیان آن هنوز محقق نشده است. پیشرفت فیزیکی دو منطقه ۲ و ۳ این پروژه نزدیک به صفر درصد است و برای اتمام منطقه یک آن نیز نمی‌توان زمان مشخصی متصور بود.

وزیر سابق راه و شهرسازی در ۶۲ ماه حضورش در ساختمان دادمان، بیش از آن‌که به دنبال اجرای وعده‌های خود باشد روی تخریب سازمان‌ها، ارگان‌ها و... متمرکز شده بود. وی در ۵ سال و چند ماه حملات متعددی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داشت و وجود آنرا ناشی از آموزه‌های سوسیالیستی و مارکسیستی دانست.

وی در هفته‌های اخیر با جدی شدن کنار گذاشته شدن از کابینه دولت موضوع FATF را به ترجیع‌بند سخنانش تبدیل کرد، موضوعی که اساسا هیچ ارتباطی به حوزه کاری وزیر مستعفی نداشت. آخوندی در این رهگذر شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و حتی رئیس‌جمهوری را مورد انتقاد شدید قرار داد. در مجموع وزیر مستعفی راه و شهرسازی نتوانست به هیچکدام از وعده‌های خود در حوزه حمل‌ونقل و مسکن جامه عمل بپوشاند.

از سوی دیگر به دلیل نبود برنامه مشخص (که احتمالا عمدی بوده) بازار مسکن به چنان آشفتگی دچار شده که در تاریخ این بخش کم سابقه است. حتی افزایش سرسام‌آور مسکن در دولت نهم و دهم که به پای اشفتگی امسال مسکن نمی‌رسد. نگاهی به گذشته نه چندان دور حضور وزیر مستعفی راه و شهرسازی در ساختمان دادمان یک کارنامه بسیار ضعیف کاری را نمایان می‌کند. قطعا با این کارنامه نمی‌توان آینده خوبی را به لحاظ مدیریت برای وی متصور شد و به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای وزیر سابق بازگشت دوباره به دانشگاه باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها