يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۸۶۸۷
زمان انتشار: ۱۴:۴۴     ۲۰ آبان ۱۳۹۷
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: برخی اسامی طبق قانون می توانند تغییر کنند البته شرایط خاصی داشته و باید شورای حل اختلاف نسبت به آن رأی صادر کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سیف اله ابوترابی گفت: طبق ماده 20 قانون ثبت احوال کشور انتخاب نام با اعلام کننده است که برای نام گذاری یک نام ساده یا مرکب مانند حسین ، محمد مهدی و ... که عرفاً یک نام محسوب می شود انتخاب خواهد شد.

وی افزود: انتخاب نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود و همچنین عناوین و القاب و نامهای زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس هستند براساس قانون ممنوع است که تشخیص نامهای ممنوع با شورایعالی ثبت احوال است و این شورا نمونه های آن را تعیین و به سازمان اعلام می کند. 

ابوترابی گفت: انتخاب نام در مورد اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است و ذکر سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر و یا جد پدری مندرج باشد و یا سیادت آنان با دلائل شرعی ثابت شود نیز از دیگر موارد الزامی است که باید در شناسنامه قید شود، مگر کسانی که خود را سید ندانند یا عدم سیادت آنان شرعاً احراز شود.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد نامهای قابل تغییر گفت: بموجب ماده 20 قانون ثبت احوال و تبصره های آن انتخاب برخی نامها ممنوع و دارندگان آنها می توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر آن اقدام کنند.

وی توضیح داد: نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می شود. مانند عبدالات، عبدالعزی ( لات و عزی نام دو بت در مکه معظمه دوران قبل از اسلام است)، اسامی مرکبی که عرفا" یک نام محسوب نمی شوند ( اسامی مرکب ناموزون) مانند سعید بهزاد، شهره فاطمه، حسین معروف به کامبیز،عناوین لشکری و کشوری یا ترکیبی از اسم و عنوان مانند سروان ، سرتیپ، دکتر ، شهردار و یا سروان محمد و و شهردار علی و برخی القاب ساده و مرکب مانند ملک الدوله ، خان ، یا شوکت الملک ، حاجیه سلطان و سلطانعلی قابل تغییر است.

وی همچنین در مورد انتخاب  اسامی زننده و مستهجن گفت: این اسامی آنهایی است که بر حسب زمان ، مکان یا مورد خاصی و به دلایلی برای دارنده آن زننده و مستهجن باشد مانند نامهایی که معرف صفات مذموم و مغایر با ارزشهای انسانی است مثل گرگ ، قوچی و ...یا اسامیکه با عرف و فرهنگ غالب و مقدسات مذهبی مردم مغایر باشد مثل لات ، خونریز ، چنگیز و ....همچنین اسامی که موجب اشاعه و ترویج فرهنگ بیگانه شود مثل وانوشکا ، ژاکاردو ، شاهدوست و ...و نامهایی که موجب تحقیر اشخاص می شود یا معنای لغوی آن در جامعه قابل پذیرش نیست مانند صد تومانی، گت آقا، کنیز، گدا و ...قابل تغییرهستند.
 
وی افزود: اسامی نامتناسب با جنس نیز برخی انتخاب می کنند مانند ماشاءاله برای دختران یا انتخاب نام اشرف یا اکرم برای پسران که می توان تغییرشان داد. 

ابوترابی گفت: برخی اسامی نیز دارای کلمات زائد و غیر ضروری هستند مانند قلی، غلام، گرگ، ذولف و قوچ که قابل حذف هستند. همچنین تصحیح اشتباهات املایی در نام اشخاص که بدلیل عدم آشنایی مامور با لهجه ها و الفاظ و معانی محلی یا ناشی از تلفظ اظهار کننده پیش آمده نیز شامل قانون تغییر می شود مانند زهراب به سهراب و یا منیجه به منیژه. 

وی ادامه داد: همچنین گاهی هم نام بودن فرزند با پدر و یا مادر در یک خانواده یا هم نام بودن برادران و یا خواهران در یک خانواده علتی برای تغییر نام است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: تغییر نامها از صورت عربی به شکل فارسی مثل رحمن به رحمان ، اسمعیل به اسماعیل ، اسحق به اسحاق نیز از جمله دلایل تغییر است و البته افرادی که به دین مبین اسلام مشرف می شوند اسمشان دارای اسامی ایام هفته است می توانند نامشان را تغییر دهند.
 
ابوترابی در پاسخ به اینکه برای افرادی که تغییر جنسیت داده اند نیز تغییر نام امکان پذیر است یا خیر گفت: اگر دادگاه صالحه حکم به تغییر نوع جنس در اسناد سجلی و شناسنامه آنان صادر کرده باشد می توانند اسامی خود را تغییر دهند. 
وی تصریح کرد: برخی اسامی دارای پیشوند «عبد» هستند که خاص اسامی و صفات ذات خداست و در سایر موارد متقاضی می تواند تقاضای حذف آن را کند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تأکید کرد: بنابراین هر یک از اشخاص 18 سال به بالا، افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود برای فرزندان کمتر از 18 سال یا سرپرست قانونی ( قیم ، امین ، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد می توانند برای تغییر نام خود به ادارات ثبت احوال مراجعه کرده و نسبت به درخواست تغییر نام اقدام کنند. 

ابوترابی در مورد مدارک مورد نیاز نیز گفت:همراه داشتن ارائه اصل شناسنامه و دو برگ فتوکپی، تکمیل فرم درخواست تغییر نام و پرداخت هزینه ۲۵۰ هزار تومان لازم است.

وی گفت: متقاضیان مطلع باشند که درخواست تغییر نام باید در هیات حل اختلاف اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه) مطرح و نسبت به آن با رعایت قوانین مربوطه تصمیم‌گیری شود پس تغییر نام مورد درخواست موکول به رأی صادره از سوی هیات حل اختلاف خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها